Úterý 26. ledna 2021, svátek má Zora
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 26. ledna 2021 Zora

VIDEO: La Ferrari je největší bomba ženevského autosalonu

  17:09
Ženeva (Od zpravodaje iDNES.cz) - Italové umí nejlepší supersporty nebo kolem nich umí udělat aspoň největší humbuk. Nejdřív tajnůstkaří, pak ohromí vzhledem a nakonec dají autu snů jméno, které je jiné než každé jiné. LaFerrari, to si musí zapamatovat každý. A navíc to zní vznešeně a tajemně.

Ferrari F40, Enzo Ferrari, LaFerrari, zní to hezky. Tato auta ze sebe umí udělat legendy už svým jménem ještě před představením. A svým slibům pak dostojí. Jsou obdivovaná, krásná, strašidelně rychlá. A také drahá a vzácná. Vždyť to nové ferrari bude stát přes milion eur.

A stejně by za ně miliardáři maranellským utrhali ruce. Je to největší hvězda ženevského autosalonu. A možná i posledních několika ročníků. Ferraristé na něj čekali jedenáct let. Vznikne jich jen 499, ale už teď mají více než dvojnásobek poptávek.

A nakonec ho pojmenovali nejjednodušeji, jak to šlo: LaFerrari, tedy "prostě ferrari" nebo "to ferrari". Slůvko "la" je italský určitý člen. Když se vás zeptají, co řídíte, odpovíte "la ferrari". Stručně, jasně. Každému je jasné, že máte něco výjimečného. Zkoumat, jaký je to model, je podružné. V případě toho nejnovějšího je zbytečné cokoliv dodávat, myslí si v Maranellu.

"Chtěli jsme ho pojmenovat LaFerrari, protože je vyjádřením nejvyšších schopností naší firmy," vysvětluje  Luca di Montezemolo, šéf Ferrari.

Značka zdůrazňuje, že vývoj nového modelu, který stojí na vrcholu její modelové řady, byl příležitostí osahat si technologie, které časem dostanou i ostatní ferrari. Hlavně hybridní (termicko-elektrický) pohon HY-Kers. Ten v LaFerrari pracuje tak, že neumí pohánět auto jen elektromotorem. Ferrari však vysvětluje, že je to naschvál, protože by se to nehodilo k naturelu jejich supermodelu. Systém však jízdu jen na elektřinu umožňuje, v dalších modelech tedy bude i čistě elektrický mód.

LaFerrari je také první model značky, jehož systémy ovládající různé jízdní režimy ovládají i prvky aktivní aerodynamiky (přenastavuje se profil difuzorů nebo sklon zadního křídla).

Na vývoji se podíleli jezdci Scuderie Ferrari ve Formuli 1 Fernando Alonso a Felipe Massa. Design nemá na svědomí u Ferrari obvyklý Pininfarina, ale samo Centro Stile automobilky vedené Flaviem Manzonim. Samozřejmě, do tvarování karoserie mluvili hlavně odborníci na aerodynamiku, kteří mají přímo v Maranellu moderní větrný tunel.

Fotogalerie

V systému HY-KERS pracuje atmosferický dvanáctiválec a dva elektromotory. Vzadu uložený V12 objemu 6262 cm³ má výkon 800 koní při 9250 ot./min. Elektromotor má dalších 120 kW (163 koní). LaFerrari tedy uvádí maximální výkon 963 koní. Elektrický a spalovací motor si pomáhají při akceleraci, v nízkých otáčkách dodává newtonmetry na zadní kola elekromotor, ve vysokých zase dvanáctiválec. Ferrari udává celkový točivý moment 900 Nm.

V systému jsou dva elektromotory od Magneti Marelli: jeden posílá sílu na zadní kola, druhý pohání pomocné systémy. Živí je šedesát kilogramů baterií uložených v podlaze. Hmotnost je rozložena mezi nápravy téměř rovnoměrně. Zadní náprava nese 59 procent hmotnosti.

Baterie se dobíjejí rekuperací při brzdění. HY-Kers není na palubě jen ke zlosti milovníků puristických sporťáků, ale také pomáhá pilotovi. Například v zatáčkách, ve kterých se nejede pod plynem, drží dvanáctiválec v otáčkách, aby měl dost síly na výjezdu.

Převodovka je dvouspojková sedmistupňová. Brzdy, jak už je u ferrari posledních let zvykem, jsou karbokeramické a podvozek nesou magnetoreologické tlumiče. Přední pirellky mají rozměr 265/30-19, zadní 345/30-20.

Základní rozměry: délka 4702 mm, šířka 1992 mm, výška 1116 mm a rozvor 2650 mm.

LaFerrari

LaFerrari je už teď mezi automobilovými ikonami tohoto desetiletí. A to teprve odhodilo plachtu na ženevském autosalonu. Ty výkony za to stojí: z nuly na stovce pod tři sekundy, z nuly na dvoustovce pod sedm sekund, a z nuly na třístovce za patnáct sekund.

I na továrním okruhu ve Fioranu LaFerrari dokázalo, že je nejrychlejším ferrari všech dob, které může na silnici. Kvůli LaFerrari má smysl do vážit do Ženevy tisícikilometrovou cestu.

  • Nejčtenější

VIDEO: Lidé omylem kupují dálniční známku někomu jinému. Chybu nejde vrátit

Na letošní rok si lidé musí poprvé kupovat elektronickou dálniční známku. Některým se ale povede dvakrát napsat špatně...

Malý stěhovák pro rodinu. Měřili jsme, který kombík je ten nejlepší

Premium Ve velkém testu jsme srovnali tři kompaktní kombíky, které mohou být alternativou populární octavie. Navíc nejsou tak...

Hlasování o silničním zákoně: k ochraně cyklistů přibyly zásadní přílepky

Sněmovna poslala do třetího čtení zajímavou novelu zákona o silničním provozu. Už před rokem ji předložil poslanec ČSSD...

Šetříte přírodu a CO2? Zapomeňte na sdílenou elektrokoloběžku, jeďte autem

Uhlíková stopa využívání sdílených elektrokoloběžek je podobná, jako když jedou alespoň tři lidé autem. Ukázala to...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škoda odhaluje malé SUV Kushaq, první model na nové platformě pro Indii

Škoda pokračuje v poodhalování nového modelu pro indický trh. Malé SUV jménem Kushaq se představuje na prvních fotkách,...

Veganství a vegetariánství je na vzestupu a je to dobře, říká lékař Jan Gojda

Premium Lékaři bývají obvykle k dietám všeho druhů skeptičtí. Nejinak tomu bylo v případě vegetariánství a veganství. Výhradně...

Malý stěhovák pro rodinu. Měřili jsme, který kombík je ten nejlepší

Premium Ve velkém testu jsme srovnali tři kompaktní kombíky, které mohou být alternativou populární octavie. Navíc nejsou tak...

Můžete skoro všechno, nemusíte nic. Jak probíhají swingers party v Česku

Premium Swingers kluby, tedy místa neřesti, kde si páry mezi sebou střídají partnery a užívají si i těch nejdivočejších...

  • Další z rubriky

Mladá legenda Volva. Rozvážný křižník Cross Country je sympatičtější než SUV

Premium Volvo je nejvíc hipsterská automobilka současnosti. Nade vše klade vzhled a image. Takže 250koňový nádherný kombík...

Po rakouských dálnicích mohou jezdit rychleji už i elektromobilisté z Česka

Specialitou rakouských dálnic jsou takzvané IG-L zóny s omezenou rychlostí kvůli snížení emisní a hlukové zátěže....

Volkswagen loni nesplnil emisní cíle EU, hrozí mu pokuta přes 2,5 miliardy

Německé automobilové skupině Volkswagen hrozí pokuta více než 100 milionů eur (2,6 miliardy Kč) za to, že u své flotily...

VIDEO: Tesla nechává nahlédnout do továrny. Baterie si vyrábí sama

Tesla ukazuje výrobní linku bateriových článků, které jsou základním stavebním prvkem jejích elektromobilů. Záběry z...

Dara Rolins je po další plastice nosu. Mnozí fanoušci ji nepoznávají

Dara Rolins (48) se netají svým kladným vztahem k nejrůznějším kosmetickým úpravám. Ke zvětšení prsou a pravidelným...

Mamograf nádor neodhalil. Nechala jsem si vzít obě prsa, říká Kuklová

Michaela Kuklová prožívala před časem těžké chvíle. Po složité diagnostice karcinomu prsu, kdy sama cítila, že je něco...

Lucka je mou oporou. Ze synů hokejisté nejspíš nebudou, míní Plekanec

Tomáš Plekanec (38) a Lucie Šafářová (33) promluvili o sportovním nadání dcery Leontýnky i o plánované svatbě. Bývalý...

Žiji s manželem v polyamorii. Jen o sex nejde, říká Těžká z dokumentu V síti

Terezu Těžkou (25) znají diváci jako jednu z hlavních představitelek náctiletých dívek v dokumentu o sexuálních...

Jsem řidičem autobusu pražské MHD, lidé mě nepoznávají, říká Václav Kopta

Václav Kopta se v době šíření koronaviru stal řidičem autobusu v pražské MHD. Herec tvrdí, že si tím splnil dávný...