Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Kruhové křižovatky šetří lidské životy

  18:38
Miliardy korun už padly na výstavbu kruhových křižovatek. Objevují se na místech, kde policejní statistiky už roky varovaly počty lidí zabitých při nehodách. Okrouhlé dopravní řešení můžeme spatřit i na návsích zapadlých vesniček. Jde o trend? Je to móda? Nebo nezbytnost? Zřejmě všechno dohromady.

Policie horuje pro kruhové křižovatky. "Výstavbu kruhovek určitě podporujeme," říká se vší rozhodností šéf středočeské dopravní policie Stanislav Huml.

Tvrdí, že se na kruhové křižovatce zjednodušuje rozlišování přednosti, podporuje se plynulost dopravy, a navíc se eliminují nehody s těžšími následky. "V zásadě jde při nehodě jenom o plechy," uzavírá Huml ponaučení z provozu na kruhových křižovatkách po prvních letech jejich existence.

Obce se snaží
Ředitelství silnic a dálnic, které spravuje kromě dálniční sítě a rychlostních komunikací už jen silnice první třídy, má plán na výstavbu kruhových křižovatek jen na nejbližší roky. Investičních akcí není přitom mnoho. Naopak, menší města i obce zavalují v posledních dvou letech stavební úřady návrhy projektů na přestavění místních křižovatek ve městech nebo na silnicích nižší důležitosti.

"Kolikrát si říkám, že těm starostům jde snad o nějakou módu. Každý chce ve svém volebním období nějakou kruhovku postavit," říká za slib anonymity žena z podatelny jednoho stavebního úřadu na krajské úrovni. V České republice neexistuje úřad nebo instituce, které by výstavbu kruhových křižovatek alespoň ovlivňovaly.

Šetří životy

Jak správně jezdit na okruhu?

1. Dejte přednost v jízdě
Na kruhové křižovatce mají obvykle přednost vozy, které po ní už jedou. Proto při najíždění do takové křižovatky musí řidič respektovat značku Dej přednost v jízdě.

2. Sledujte dopravní značky
U kruhových křižovatek s malým poloměrem vnitřního kruhu, které lze projet prakticky rovně, může vzniknout dojem, že jde vlastně o normální křížení silnic s přednostmi podle "starých" pravidel. Nutno tedy sledovat dopravní značky.

3. Pozorujte vozy zleva
Oproti klasickým křížovým křižovatkám není obvykle třeba hlídat více směrů, odkud se mohou blížit auta s předností. Sledovat už při nájezdu do kruhovky, zda u výjezdu není kolona, je předčasné a nebezpečné.

4. Zachovejte bezpečný odstup
Kruhová křižovatka je většinou při průjezdu plynulejší. To však neznamená, že musí být i rychlejší. O to důležitější zásada je dodržování bezpečné vzdálenosti mezi vozidly.

5. Dávejte pozor v pruzích
Je rozpor mezi odborníky, zda mohou být v kruhu dva, či více pruhů. Pokud ano, do vnitřního se řaďte jen tehdy, pokud plánujete projet alespoň polovinu oblouku.

6. Jezděte nejvýš 40 km/h
I když se zdá, že na kruhové křižovatce není silný provoz, bezpečné projetí oblouku a odbočení zajistí jedině nízká rychlost. Pro řidiče nákladních aut to platí dvojnásob.

7. Včas signalizujte odbočení
Včas zapnutý blinkr auta, které se chystá z okruhu sjet, umožní čekajícímu na vjezdu, aby vyrazil dříve.

"Mělo to být jen provizorní řešení, a pak tu ta smrtelná křižovatka byla skoro patnáct let," konstatuje na jednom z nejkritičtějších míst české silniční sítě vedoucí dopravní policie nymburského okresu Miroslav Soukup. Mluví o křižovatce poblíž konce hradecké dálnice u Poděbrad. Denně tudy projede kolem 20 000 automobilů a mezi ně se musí na křižovatce "vtlačit" vozidla od Poděbrad a Jičína.

Havárie tu byly často ošklivé a těžké. Nehody tu jsou sice pořád, ale... "Je zvláštní, že přímo na kruhovce prakticky už ke střetu nedojde, zato se teď auta častěji srazí o nějakých sto metrů dál," upozorňuje Soukup. Avšak jde o lehčí, jen "plechové" střety, a to proto, že křižovatka je "průhledná". "Řidiči se často už koukají, jak to vypadá u výjezdu z kruhu, a narazí do auta před sebou," říká Miroslav Soukup.

Vlažný profesionál
Profesionální řidiči se ke kruhovým křižovatkám stavějí vlažně. "Mně je to dost jedno. Ať je ta křižovatka jakákoli, stejně tam občas budu stát v koloně," říká dlouholetý řidič autobusu Miloslav Klinčík. Tvrdí, že dokud se něco zásadního nestane se způsobem myšlení českého řidiče, těžko takové věci, jako jsou kruhové křižovatky, pomohou zemi zprůjezdnit. "Já se s autobusem musím skoro doprošovat, aby mě i na tu kruhovku ostatní pustili. A když už, stejně se přede mě každou chvíli někdo snaží natlačit. Je to v lidech," říká už trochu rezignovaně Klinčík.

Spíš past než křižovatka
Zatímco například Ředitelství silnic a dálnic se při stavbě striktně drží norem ministerstva dopravy a pak také zkušeností kolegů ze západní Evropy, některé místní správy v dobrém úmyslu postaví spíš past než bezpečnější křižovatku. "Pamatuju si jich hned několik. Vím třeba o jedné poblíž Lovosic," říká šofér z povolání Miroslav Šmíd. Řeč je o křižovatce, která byla původně v podobě pravoúhlého kříže, ale pak dostala kruhovou úpravu. "Už zdálky vidíte, že lze projet prakticky rovně, že je to tedy vlastně tatáž křižovatka, jen má uprostřed navíc něco jako květináč," zlobí se Šmíd. Špatné je to podle jeho soudu proto, že řidič podvědomě zaváhá, zda jde o kruhovou křižovatku s předností zleva, nebo o původní kříž se zásadou pravé ruky.

Kruhová křižovatka není všelék
Michal Vojtíšek z Ředitelství silnic a dálnic má za to, že jde pravděpodobně o "simulovanou kruhovou křižovatku". Vysvětluje, že to je skutečně funkční "kruhovka", ale vystavěná za méně peněz. "Některé křižovatky se stavěly dokonce jenom změnou pruhů na vozovce. A to je pro pozornost řidiče opravdu málo," konstatuje Vojtíšek.

Jak ovlivní kruhová křižovatka nehodovost?

rok počet nehod těžká zranění lehká zranění mrtví
1999 14 3 1 0
2000 19 2 15 1
2001 5 0 0 0
2002 4 0 0 0
2003 2 0 0 0

Křížení silnic u konce hradecké dálnice D11 u Poděbrad bylo až do roku 2001 černým místem na silniční mapě České republiky. Denně tu projelo 20 000 aut včetně nejtěžších kamionů. Jak se zde nehodovost změnila díky kruhové křižovatce, dokládá tato statistika.(Zdroj: Policie ČR. Počty za rok 2003 jsou ke 31.10.)

Kruhový objezd u Lukavce - příklad křižovatky, kterou lze projet prakticky rovně

Také Kladno patří mezi města kde nyní rostou kruhové objezdy.

I jedna z nejstarších kruhových křižovatek v pražských Dejvicích má své nebezpečné místo - na okruh je možné najet ze dvou pruhů naráz a na stejném místě může i automobil jedoucí po vnitřní straně kruhu zahájit odbočování k výjezdu.

Autoři:

Den otevřených dveří letiště Náměšť

Ve středu 1. května se na letišti Náměšť poprvé veřejnosti představí nové vrtulníky AH-1Z Viper a UH-1Y Venom. K vidění bude další letecká i pozemní technika.

Mohlo by se hodit

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Analýza: EU by k zastavení ataku elektromobilů z Číny potřebovala 50% cla

30. dubna 2024

K zastavení přílivu levných elektromobilů z Číny by Evropská unie musela na dovoz těchto vozů...

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...