Kruhová křižovatka není všelék

  16:40aktualizováno  16:40
Náměstek pro výstavbu Ředitelství silnic a dálnic Michal Vojtíšek má na stole hned několik nových projektů kruhových křižovatek. Každému zpracování přitom předcházelo dost podrobné zkoumání, zda se vůbec vyplatí.
"Buď vybíráme místo podle nehodovosti, nebo se rozhodujeme při výstavbě nového úseku silnice. Nové křižovatky jsou hodně drahé," říká Vojtíšek.

Kolik stojí výstavba jedné kruhové křižovatky?
Pohybuje se mezi patnácti a dvaceti miliony korun.

O mnoha přestavbách si řidiči říkají, že dlouho trvají...
Některá kruhovka zabere i osm měsíců, to je pravda...

A co tam tak dlouho stavbaři dělají? Vždyť je to jenom kus silnice.
Je to rozlohou větší stavba. Musí se kvůli ní i vykupovat pozemky, překládat inženýrské sítě a tak dále.

Kolik v současné době plánujete takových křižovatek?
Na každý rok tak kolem deseti.

Počet nehod se zvýšil, ale bez ztrát

Jsou však i místa, kde po vystavění správně dimenzovaného kruhového křížení důležitých silnic nehodovost naopak vzrostla. Dokladem takového vývoje je třeba velká křižovatka u výjezdu z Hradce Králové na Prahu, říká se tam na Plotišti. Zatímco do roku 1997 zde byl roční úhrn havárií mezi 21 až 39 případy, od zmíněného roku, kdy tu byla křižovatka přestavěna na kruhovou, vyskočily počty nehod na 50 i 70 ročně. Jenomže zatímco statistika do té doby každý rok na tomto místě vykazovala několik mrtvých, od výstavby kruhu jsou kolonky s nápisem "usmrcení" prázdné. Za poslední dva roky se na Plotišti sice bourá víc, ale za celý rok tu byl vždy zraněn jen jediný člověk. A to jen lehce.

(peo)

Máte vy sám dobrý pocit z toho, kolik toho děláte pro plynulost dopravy a pro bezpečnost?

Mám, i když otevřeně říkám, že kruhovka není všelék. Je dobrá jedině tam, kde jsou vyvážené počty najíždějících aut ze všech směrů. Jinak naopak velmi komplikuje situaci těm řidičům, kteří přijíždějí z méně dopravně vytížené silnice.

Co všechno se musí při projektování kruhové křižovatky zvažovat?
Je toho skutečně hodně, například leckdo si vůbec neuvědomí, že kruhová křižovatka musí být z celé řady důvodů budována na rovině.

Sledujete i výstavbu na silnicích nižší třídy nebo v obcích?
Nevedeme žádnou evidenci nebo přehledy. Jenom se občas podivíme, když někam jedeme, kde všude se kruhovky objevují. Nejsou tam vůbec nutné. Ale dost možná, že si členové místního zastupitelstva kruhovku někde stranou v obci vymohou, aby byli světoví.

Není kruhová křižovatka proti ekologii, když umožní průjezd více autům?
Naprostý opak je pravdou. Kruhovka je podstatně šetrnější pro životní prostředí než třeba světelná křižovatka. Tam přece auta stojí s běžícími motory i tehdy, když žádný provoz není, protože se musí čekat, až padne zelená. Na kruhovce jedete, když to jde, rovnou.

Kruhový objezd u Lukavce - příklad křižovatky, kterou lze projet prakticky rovně

Také Kladno patří mezi města kde nyní rostou kruhové objezdy.

Autoři:

Nejčtenější

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

Další z rubriky

Design aut odráží náladu ve společnosti. Jsou agresivnější a mohutnější

BMW X7

Designér Paolo Tumminelli tvrdí, že design dnešních automobilů je příliš emocionální a agresivní, A vysvětluje, proč...

Ford se kvůli brexitu připravuje na odchod z Británie

Ford Focus

Americká automobilka Ford Motor sdělila britské premiérce Therese Mayové, že zintenzivnila své přípravy na přesun...

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Najdete na iDNES.cz