KOMENTÁŘ: Gigantický průšvih Volkswagenu se Škodě začíná vyplácet

aktualizováno  7:55
Volkswagen pohořel s nápadem naučit Američany jezdit dieselovými auty, podfuk s emisemi ho stál přes 30 miliard dolarů. Ještě větší peníze chce koncern investovat do rozvoje elektromobility, kvůli které rozhýbal manévry na výrobních pásech. Je dobře, že díky nim výroba Superbu zůstane doma v Kvasinách.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Škoda Auto

Na škodovácké odbory padla v posledním roce silná deprese. Jejich předák Jaroslav Povšík si byl téměř jistý, že wolfsburgští šéfové „rychnovskou perlu“ sbalí a odvezou do Emdenu. „Strach však lže,“ řečeno Nietzschem. Superb v Kvasinách nakonec zůstane. A s ním i práce a prestiž; rozhodla o tom dozorčí rada VW ve Wolfsburgu. Za pět let se navíc na severovýchodě Čech začne vyrábět celá rodina passatů, německé automobilové chlouby. A to je pro Škodu druhé vítězství.

Je vidět, že mateřský koncern Škodě důvěřuje. Do Česka přesune výchovu jednoho ze svých vážených modelů, byť Passat určitě pamatuje slavnější roky před rozkvětem módy SUV. Poslední léta stávkovali zaměstnanci i výrobní linka kvůli poklesu zájmu. Loni byl Passat podle statistik JATO Dynamics až na chvostu druhé desítky nejprodávanějších aut v Evropě.

U Škody řešil koncern naopak „luxusní problém“, jak enormní zájem o škodovácké vozy pojmenoval německý ekonomický deník Handelsblatt. Český výrobce před pár dny udal letos už milionté auto, a to nejrychleji ve své historii. Za první deset měsíců roku rostla Škoda na všech světových trzích, mírný propad přinesla až změna emisních norem a způsobu měření škodlivin. Nejprodávanějších Octavií už tak či tak Škodovka letos udala na 320 tisíc, což je asi o pětinu víc, než kolik Čechů si loni koupilo nové auto. Takovému tempu výroby přestávají fabriky „okřídleného šípu“ stačit.

I proto Volkswagen ustál největší skandál v moderní historii automobilového průmyslu se ctí. Stále se vedou líčení v Německu, ale i přes obrovské pokuty a vyrovnání v USA německý koncern loni celosvětově udal skoro jedenáct milionů aut a měl více než zdvojnásobil čistý zisk. To Volkswagenu samozřejmě ohromně pomáhá a může díky tomu při žehlení svých chyb utrácet. S diesely to sice nevyšlo, přišel trest i pokání, ale lidem největší průšvih v moderních dějinách automobilismu očividně nevadí, teď je čas nadechnout se k druhé šanci.

Volkswagen proto vymyslel německy pragmatické řešení. Začal uvažovat jako koncern a rozpoutal migraci, po které by se v jedné továrně měla vyrábět vždy jedna modelová rodina.

Názor z druhé strany

Kateřina Konečná, poslankyně Evropského parlamentu za KSČM

Bohužel, to, na co jako zpravodajka k nařízení o nových cílech snižování emisí CO2 v osobních autech upozorňuji po celé vyjednávání, se stává skutečností. Koncern Volkswagen oznámil, že přesune výrobu vozů Passat do závodu Škody v ČR. Výroba modelu Škoda Karoq a Seat Ateca se má přesunout do nového závodu, který plánuje VW postavit ve východní Evropě. Na první pohled radostná zpráva v jádru znamená pro naši zemi prohru. VW do roku 2023 investuje 44 milliard EUR do rozvoje elektromobility. Nicméně pro elektromobilitu budou vyčleněny pouze závody VW v Emdenu a Hannoveru. To znamená, že VW si zmodernizuje své závody v Německu a u nás bude do poslední chvíle stavět „špinavá auta“ bez jakékoliv modernizace. Tato poslední chvíle pak přijde po roce 2025, kdy se mají emisní cíle znovu zpřísnit tak, že jedinou možností bude prodávat elektromobily nebo auta na vodík. Ty se však zjevně u nás vyrábět nebudou. Myslím, že dnešek můžeme směle nazývat Pyrrhovým vítězstvím. Znovu proto apeluji na českou vládu, aby se situací něco dělala a nenechala automobilový průmysl zemřít v rámci blížící se změny.

Kromě rošády na trase Emden–Kvasiny je tedy avizovaná ještě výstavba zbrusu nové fabriky na východě Evropy, kam Volkswagen pošle výrobu sourozenců Škody Karoq a Seatu Atecy. O nové lokalitě v Bulharsku nebo Turecku se mluví hlavně ve spojitosti s automobilkou Škoda, což její pozici uvnitř koncernu ještě posiluje. Zároveň je v plánu užší spolupráce s Fordem, což nemusí být po chuti všem, ale zas a znovu: jakákoli strategická aliance dává výrobní smysl.

Všechny tyto manévry mají kromě toho uvolnit vybrané závody v Německu. Z fabrik ve Cvikově, Emdenu a Hannoveru udělá VW supermoderní pece na elektromobily. Rozhodla o tom dozorčí rada a šéf Herbert Diess se netají velkými sny. Bývalý manažer BMW letos oslavil šedesátku, Volkswagen vede od dubna a od té doby se snaží vyplachovat ropné rány elektrickou dezinfekcí. 

Wolfsburg chce do výroby a vývoje elektromobilů investovat přes bilion korun (nejvíc z konkurence) a Diess vykřikuje, jak VW vytáhne do boje s americkou Teslou. Pravda, na elektrifikaci se skládají všechny značky koncernu, podle neoficiálních informací se v Mladé Boleslavi začíná šetřit a všechny vydělané peníze se posílají do Německa na rozvoj elektrické budoucnosti. A taky placení miliardových pokut.

Přitom nic z toho neznamená, že Česko o výrobu elektromobilů přijde a mělo by se obávat o svou budoucnost, jak hrozí například europoslankyně za KSČM Kateřina Konečná, jejíž prohlášení (v boxu) v celé nahotě odhaluje, jak málo informací a znalostí mají často ti, kdo o budoucnosti rozhodují. Český autoprůmysl si vede neskonale dobře, táhnou ho subdodavatelské společnosti, šikovní technici a programátoři, úspěšné fabriky TPCA, Hyundai i několikrát zmiňovaná Škodovka. 

A plány na budoucnost jsou možná vyváženější a střízlivější, než prezentovaná vize automobilek, kterým se dnes v době konjunktury daří. Škoda příští rok začne vyrábět v Kvasinách plug-in hybridní Superb, pak hned elektrické Citigo (to na Slovensku) a od roku 2020 v Mladé Boleslavi také sériové provedení elektrického SUV vycházejícího z konceptu Vison E. Jak sám poznamenal šéf Škody Auto Bernhard Maier, rozhodnutí dozorčí rady VW věští oběma závodům konkurenceschopnou budoucnost. Není důvod mu nevěřit. A možná je dobře, když jádro produkce značky zůstane u konvenčních, obyčejných aut, která budou jezdit k benzince.

Skupina Volkswagen sice plánuje v roce 2025 vyrábět dva až tři miliony aut na elektřinu, bude to ovšem stále představovat jen asi čtvrtinu její celkové světové produkce. Je jasné, že auta se spalovacími motory tady s námi ještě hodně dlouho budou. Ona – z velké části nařízená – elektromobilita má kromě diskutabilního přínosu pro ekologii také velký problém s tím, zda ji veřejnost příjme a bude ochotna zafinancovat.

Elektrické auto vyvine a vyrobí automobilka. Elektrárny, rozvodnou soustavu a nabíjecí infrastrukturu, bez které budou elektromobily nahrané, ovšem musí postavit a hlavně zaplatit někdo jiný. Jenže plány na stavbu dobíjecích stanic jsou pořád vidět spíš na stránkách novin než v územních plánech a místo slibovaných tisíců jich v Česku nejsou ani dvě stovky, což by navíc samo o sobě bylo žalostně málo.

Budoucnost je elektrická, říká Diess, Maier a většina kapitánů autoprůmyslu. Norské úřady by dnes možná zas tak vehementně nesouhlasily, tolik kopaly za čistou mobilitu, až přemnožená auta do zásuvky nemají řidiči kde nabíjet. A přitom stále utrácejí stovky milionů korun za rezervace nejnovějších modelů. 

Elon Musk, posel elektromobility a zakladatel automobilky Tesla, má pochopitelně radost a nechce o ničem jiném slyšet, jsou tu ovšem automobilky jako Toyota s Hondou a Hyundai, které místo elektromobilů myslí také na vodík v obavě, že elektropohon bude jen přestupní stanici na cestě za plně udržitelnou nízkoemisní dopravou. Výrobci jako Volvo nebo Jaguar už si na příští dekádu naplánovali budoucnost bez spalovacích motorů a vůbec není jisté, zda to není předčasné řešení.

Volkswagen teď každopádně načíná úplně novou kapitolu své moderní historie, ve které bude hrát Škodovka podle všeho ještě významnější roli než dosud. Vždyť dostala na starost také rozvoj aktivit celého koncernu v miliardové Indii, na které si spousta ostatních automobilek vylámala zuby.

A na začátku toho všeho bylo září 2015, kdy Američané chytili Volkswagen za ruku při šizení emisí. Ostatní automobilky se tehdy stačily schovat za rohem, ale možná jim teď tato rána přes prsty bude chybět.

Musíme sledovat, jak si Passat stojí ve světě, říkají odboráři Škody

Odbory automobilky Škoda Auto vítají, že v České republice zůstane výroba modelu Superb. V reakci na oznámení Volkswagenu, že výroba modelů rodiny Passat se přesune do závodu české automobilky v Kvasinách, uvedl předseda podnikové rady Jaroslav Povšík pro týdeník Škodovácký odborář.

"Je dobře, že model Superb a hlavně jeho následník u nás zůstanou stejně jako úspěšný model Kodiaq. Bylo přitom jasné, že takzvaná rodina Passat se bude vyrábět na jedné lokalitě. Musíme sledovat, jak si model Passat stojí ve světě, zda nám nebylo podstrčeno něco, co bude prodělávat," řekl pro Škodovácký odborář Povšík.

Podotkl, že odborům "ukápnou slzy" pro model Karoq, jehož výroba se přesune do nového závodu. Odbory KOVO podle Povšíka navrhovaly jeho zachování a předání výroby vozu Ateca automobilce Seat.

Podle Povšíka jednání dozorčí rady Volkswagenu pro Škodovku nebylo tak napínavé, jelikož o obrysech rozhodnutí věděl dopředu. 

Dle předsedy zůstává nedořešeno několik zásadních věcí kolem plánovaného závodu. Nový závod měl být původně pouze pro značku Škoda k navýšení jejích výrobních kapacit, nyní se ale hovoří o víceznačkovém závodu. Zásadní je podle něj také lokalita. "To je důležité, aby se tento závod nestal konkurencí pro Škodu z hlediska nízkých nákladů a nedostatečného právního prostředí," varoval Povšík.

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

První supernabíječka pro elektromobily v Česku otevře v září u Berouna

Nabíjecí stanice IONITY u čerpací stanice OMV na dálnici D5 u Berouna

Rozvoj infrastruktury pro nabíjení prozatím v Česku pokulhává. Pražský magistrát chce nabíjet auta...

Elektromobilem do Itálie od zásuvky k zásuvce: nejdražší byla zmrzlina

Hyundai Kona Electric na slavné Via Chiantigiana skrze srdce Toskánska.

VIDEO V dojezdu na „jednu plnou“ se elektromobily nemohou s vozy poháněnými spalovacími motory rovnat....

Přetahovaná o Teslu. Podíl ve výrobci elektroaut by rád koupil Volkswagen

Tesla

VIDEO Šéf německého Volkswagenu Herbert Diess se zajímá o koupi podílu ve výrobci elektromobilů Tesla....

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

VIDEO Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě...

V závodech aut do zásuvky se osvědčil hybrid, elektroauta málem nedojela

Czech New Energies Rallye

Osmý ročník závodu Czech New Energies Rallye, kde nejde o rychlost, ale přesnost, přilákal desítky...

Od 10. 9. do 22. 9. probíhá ve Frankfurtu nad Mohanem Mezinárodní automobilová výstava (IAA). Žhavým tématem je samozřemě i elektromobilita.

Nejčtenější

Stop motorizovanému násilí. Němečtí politici a aktivisté brojí proti SUV

Koncept mamutího SUV čínské značky Hongqi představený na autosalonu ve...

Autosalon ve Frankfurtu má už několik sezon smůlu, v roce 2015 v jeho průběhu odstartovala Dieselgate, před dvěma roky...

Mazda bude dobíjet elektromobil Wankelem. Prototyp jezdí hladce

Prototyp elektromobilu Mazdy postavený na základech modelu CX-30

Mazda naskakuje do elektrického rychlíku se zpožděním a stojí to za to. Rozvoj elektrické infrastruktury vázne, rvačka...

První škodovka na elektřinu startuje na 430 tisících korunách

Elektromobil Škoda Citigo-e iV při natáčení v centru Prahy

Malý elektrický Citigo bez stokoruny za 430 tisíc a hybridní Superb iV s cenou začínající na 876 900 korunách. Škoda na...

„Čínské tesly“ přijely do Evropy po svých, zahajují autosalon ve Frankfurtu

Aiways U5

Čínský start-up Aiways chce být čínskou Teslou. Prototypy prémiového elektrického SUV dojely po vlastní ose ze Si-anu...

Blesk z Itálie je nejrychlejší lambo všech dob, místo turba má kondenzátory

Lamborghini Sián FKP37

Automobilka Lamborghini si jde v mnohém vlastní cestou. Důkazem toho je i nová limitovaná edice vozu Sián. Za dva...

Další z rubriky

KOMENTÁŘ: Z autosalonu ve Frankfurtu zbyla jen ohlodaná kost

Na otevření autosalonu pro veřejnost dorazila také politická reprezentace. Před...

Zlaté časy autosalonů jsou dávno pryč. Ten letošní se ve Frankfurtu v tradiční podobě koná naposledy, myslí si...

Avia oslaví století koncem naftových náklaďáků, přejde na elektropohon

Avia D120 EURO 5

Avia Motors končí na podzim se sériovou výrobou nákladních aut se spalovacími motory. V Přelouči se chtějí do budoucna...

Nová Dieselgate. Německá média tvrdí, že VW stále švindluje s emisemi TDI

Turbodieselový motor řady EA 288

Koncern Volkswagen podle německé televizní a rozhlasové stanice SWR zřejmě manipuloval s měřením emisí také u novějších...

Najdete na iDNES.cz