Sobota 25. září 2021, svátek má Zlata
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 25. září 2021 Zlata

KOMENTÁŘ: Gigantický průšvih Volkswagenu se Škodě začíná vyplácet

aktualizováno  7:55
Volkswagen pohořel s nápadem naučit Američany jezdit dieselovými auty, podfuk s emisemi ho stál přes 30 miliard dolarů. Ještě větší peníze chce koncern investovat do rozvoje elektromobility, kvůli které rozhýbal manévry na výrobních pásech. Je dobře, že díky nim výroba Superbu zůstane doma v Kvasinách.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Škoda Auto

Na škodovácké odbory padla v posledním roce silná deprese. Jejich předák Jaroslav Povšík si byl téměř jistý, že wolfsburgští šéfové „rychnovskou perlu“ sbalí a odvezou do Emdenu. „Strach však lže,“ řečeno Nietzschem. Superb v Kvasinách nakonec zůstane. A s ním i práce a prestiž; rozhodla o tom dozorčí rada VW ve Wolfsburgu. Za pět let se navíc na severovýchodě Čech začne vyrábět celá rodina passatů, německé automobilové chlouby. A to je pro Škodu druhé vítězství.

Je vidět, že mateřský koncern Škodě důvěřuje. Do Česka přesune výchovu jednoho ze svých vážených modelů, byť Passat určitě pamatuje slavnější roky před rozkvětem módy SUV. Poslední léta stávkovali zaměstnanci i výrobní linka kvůli poklesu zájmu. Loni byl Passat podle statistik JATO Dynamics až na chvostu druhé desítky nejprodávanějších aut v Evropě.

U Škody řešil koncern naopak „luxusní problém“, jak enormní zájem o škodovácké vozy pojmenoval německý ekonomický deník Handelsblatt. Český výrobce před pár dny udal letos už milionté auto, a to nejrychleji ve své historii. Za první deset měsíců roku rostla Škoda na všech světových trzích, mírný propad přinesla až změna emisních norem a způsobu měření škodlivin. Nejprodávanějších Octavií už tak či tak Škodovka letos udala na 320 tisíc, což je asi o pětinu víc, než kolik Čechů si loni koupilo nové auto. Takovému tempu výroby přestávají fabriky „okřídleného šípu“ stačit.

I proto Volkswagen ustál největší skandál v moderní historii automobilového průmyslu se ctí. Stále se vedou líčení v Německu, ale i přes obrovské pokuty a vyrovnání v USA německý koncern loni celosvětově udal skoro jedenáct milionů aut a měl více než zdvojnásobil čistý zisk. To Volkswagenu samozřejmě ohromně pomáhá a může díky tomu při žehlení svých chyb utrácet. S diesely to sice nevyšlo, přišel trest i pokání, ale lidem největší průšvih v moderních dějinách automobilismu očividně nevadí, teď je čas nadechnout se k druhé šanci.

Volkswagen proto vymyslel německy pragmatické řešení. Začal uvažovat jako koncern a rozpoutal migraci, po které by se v jedné továrně měla vyrábět vždy jedna modelová rodina.

Názor z druhé strany

Kateřina Konečná, poslankyně Evropského parlamentu za KSČM

Bohužel, to, na co jako zpravodajka k nařízení o nových cílech snižování emisí CO2 v osobních autech upozorňuji po celé vyjednávání, se stává skutečností. Koncern Volkswagen oznámil, že přesune výrobu vozů Passat do závodu Škody v ČR. Výroba modelu Škoda Karoq a Seat Ateca se má přesunout do nového závodu, který plánuje VW postavit ve východní Evropě. Na první pohled radostná zpráva v jádru znamená pro naši zemi prohru. VW do roku 2023 investuje 44 milliard EUR do rozvoje elektromobility. Nicméně pro elektromobilitu budou vyčleněny pouze závody VW v Emdenu a Hannoveru. To znamená, že VW si zmodernizuje své závody v Německu a u nás bude do poslední chvíle stavět „špinavá auta“ bez jakékoliv modernizace. Tato poslední chvíle pak přijde po roce 2025, kdy se mají emisní cíle znovu zpřísnit tak, že jedinou možností bude prodávat elektromobily nebo auta na vodík. Ty se však zjevně u nás vyrábět nebudou. Myslím, že dnešek můžeme směle nazývat Pyrrhovým vítězstvím. Znovu proto apeluji na českou vládu, aby se situací něco dělala a nenechala automobilový průmysl zemřít v rámci blížící se změny.

Kromě rošády na trase Emden–Kvasiny je tedy avizovaná ještě výstavba zbrusu nové fabriky na východě Evropy, kam Volkswagen pošle výrobu sourozenců Škody Karoq a Seatu Atecy. O nové lokalitě v Bulharsku nebo Turecku se mluví hlavně ve spojitosti s automobilkou Škoda, což její pozici uvnitř koncernu ještě posiluje. Zároveň je v plánu užší spolupráce s Fordem, což nemusí být po chuti všem, ale zas a znovu: jakákoli strategická aliance dává výrobní smysl.

Všechny tyto manévry mají kromě toho uvolnit vybrané závody v Německu. Z fabrik ve Cvikově, Emdenu a Hannoveru udělá VW supermoderní pece na elektromobily. Rozhodla o tom dozorčí rada a šéf Herbert Diess se netají velkými sny. Bývalý manažer BMW letos oslavil šedesátku, Volkswagen vede od dubna a od té doby se snaží vyplachovat ropné rány elektrickou dezinfekcí. 

Wolfsburg chce do výroby a vývoje elektromobilů investovat přes bilion korun (nejvíc z konkurence) a Diess vykřikuje, jak VW vytáhne do boje s americkou Teslou. Pravda, na elektrifikaci se skládají všechny značky koncernu, podle neoficiálních informací se v Mladé Boleslavi začíná šetřit a všechny vydělané peníze se posílají do Německa na rozvoj elektrické budoucnosti. A taky placení miliardových pokut.

Přitom nic z toho neznamená, že Česko o výrobu elektromobilů přijde a mělo by se obávat o svou budoucnost, jak hrozí například europoslankyně za KSČM Kateřina Konečná, jejíž prohlášení (v boxu) v celé nahotě odhaluje, jak málo informací a znalostí mají často ti, kdo o budoucnosti rozhodují. Český autoprůmysl si vede neskonale dobře, táhnou ho subdodavatelské společnosti, šikovní technici a programátoři, úspěšné fabriky TPCA, Hyundai i několikrát zmiňovaná Škodovka. 

A plány na budoucnost jsou možná vyváženější a střízlivější, než prezentovaná vize automobilek, kterým se dnes v době konjunktury daří. Škoda příští rok začne vyrábět v Kvasinách plug-in hybridní Superb, pak hned elektrické Citigo (to na Slovensku) a od roku 2020 v Mladé Boleslavi také sériové provedení elektrického SUV vycházejícího z konceptu Vison E. Jak sám poznamenal šéf Škody Auto Bernhard Maier, rozhodnutí dozorčí rady VW věští oběma závodům konkurenceschopnou budoucnost. Není důvod mu nevěřit. A možná je dobře, když jádro produkce značky zůstane u konvenčních, obyčejných aut, která budou jezdit k benzince.

Skupina Volkswagen sice plánuje v roce 2025 vyrábět dva až tři miliony aut na elektřinu, bude to ovšem stále představovat jen asi čtvrtinu její celkové světové produkce. Je jasné, že auta se spalovacími motory tady s námi ještě hodně dlouho budou. Ona – z velké části nařízená – elektromobilita má kromě diskutabilního přínosu pro ekologii také velký problém s tím, zda ji veřejnost příjme a bude ochotna zafinancovat.

Elektrické auto vyvine a vyrobí automobilka. Elektrárny, rozvodnou soustavu a nabíjecí infrastrukturu, bez které budou elektromobily nahrané, ovšem musí postavit a hlavně zaplatit někdo jiný. Jenže plány na stavbu dobíjecích stanic jsou pořád vidět spíš na stránkách novin než v územních plánech a místo slibovaných tisíců jich v Česku nejsou ani dvě stovky, což by navíc samo o sobě bylo žalostně málo.

Budoucnost je elektrická, říká Diess, Maier a většina kapitánů autoprůmyslu. Norské úřady by dnes možná zas tak vehementně nesouhlasily, tolik kopaly za čistou mobilitu, až přemnožená auta do zásuvky nemají řidiči kde nabíjet. A přitom stále utrácejí stovky milionů korun za rezervace nejnovějších modelů. 

Elon Musk, posel elektromobility a zakladatel automobilky Tesla, má pochopitelně radost a nechce o ničem jiném slyšet, jsou tu ovšem automobilky jako Toyota s Hondou a Hyundai, které místo elektromobilů myslí také na vodík v obavě, že elektropohon bude jen přestupní stanici na cestě za plně udržitelnou nízkoemisní dopravou. Výrobci jako Volvo nebo Jaguar už si na příští dekádu naplánovali budoucnost bez spalovacích motorů a vůbec není jisté, zda to není předčasné řešení.

Volkswagen teď každopádně načíná úplně novou kapitolu své moderní historie, ve které bude hrát Škodovka podle všeho ještě významnější roli než dosud. Vždyť dostala na starost také rozvoj aktivit celého koncernu v miliardové Indii, na které si spousta ostatních automobilek vylámala zuby.

A na začátku toho všeho bylo září 2015, kdy Američané chytili Volkswagen za ruku při šizení emisí. Ostatní automobilky se tehdy stačily schovat za rohem, ale možná jim teď tato rána přes prsty bude chybět.

Musíme sledovat, jak si Passat stojí ve světě, říkají odboráři Škody

Odbory automobilky Škoda Auto vítají, že v České republice zůstane výroba modelu Superb. V reakci na oznámení Volkswagenu, že výroba modelů rodiny Passat se přesune do závodu české automobilky v Kvasinách, uvedl předseda podnikové rady Jaroslav Povšík pro týdeník Škodovácký odborář.

"Je dobře, že model Superb a hlavně jeho následník u nás zůstanou stejně jako úspěšný model Kodiaq. Bylo přitom jasné, že takzvaná rodina Passat se bude vyrábět na jedné lokalitě. Musíme sledovat, jak si model Passat stojí ve světě, zda nám nebylo podstrčeno něco, co bude prodělávat," řekl pro Škodovácký odborář Povšík.

Podotkl, že odborům "ukápnou slzy" pro model Karoq, jehož výroba se přesune do nového závodu. Odbory KOVO podle Povšíka navrhovaly jeho zachování a předání výroby vozu Ateca automobilce Seat.

Podle Povšíka jednání dozorčí rady Volkswagenu pro Škodovku nebylo tak napínavé, jelikož o obrysech rozhodnutí věděl dopředu. 

Dle předsedy zůstává nedořešeno několik zásadních věcí kolem plánovaného závodu. Nový závod měl být původně pouze pro značku Škoda k navýšení jejích výrobních kapacit, nyní se ale hovoří o víceznačkovém závodu. Zásadní je podle něj také lokalita. "To je důležité, aby se tento závod nestal konkurencí pro Škodu z hlediska nízkých nákladů a nedostatečného právního prostředí," varoval Povšík.

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Přechod na elektropohon v Česku: dodavatelé se chystají, Tatra zkusí vodík

Výroba baterií pro plug-in hybridy ve Škoda Auto: smontované celky míří k...

Většina ze zhruba 80 tuzemských firem, jejichž produkce byla dosud závislá na výrobě aut se...

Čínská auta přijíždějí do Česka. Startují s benzinovými a elektrickými SUV

Fengon 5

VIDEO Další pokus uvést na český trh auta z Číny začíná, nově bude osobní vozy značky Dongfeng na českém...

GLOSA: Bez plánování to nepojede, pane řidiči! Jak se změní život s elektroauty

Tak se děti dobře dívejte, jak se dobíjí auto, v životě se vám to bude hodit…

Pro nekoordinované lidi žijící z hodiny na hodinu, ty, kteří nevědí, co bude zítra, přestane být s...

V Mnichově bojují s autokapitalismem. Demonstranti blokují auta a koupou se

Aktivisté se snaží narušit zahájení autosalonu IAA Mobility v Mnichově.

VIDEO Mnichov (od zpravodaje iDNES.cz) Úvodní den automobilové výstavy IAA Mobility v Mnichově doprovází demonstrace odpůrců...

Zákaz benzinových aut. Které strany se ho bojí a které mu chtějí jít naproti

ilustrační snímek

VIDEO Už za 14 let má podle plánů Evropské komise skončit prodej nových aut se spalovacími motory. Vozy...

Elektroauta jen pro Prahu a Středočechy, propast mezi regiony je obrovská

Kia Soul EV

Registrace elektromobilů a plug-in hybridů v Česku postupně rostou, mezi regiony však panují...

Autonovinky: ford na steroidech i pod proudem a létající rangerovery

Hennessey Venom 775 F-150

VIDEO Hlavní událostí první půlky září byl v automobilovém světě autosalon v Mnichově, ale zajímavé...

  • Nejčtenější

Chyták v nových otázkách pro autoškoly: tramvaj nemá vždy přednost

Do závěrečných testů uchazečů o řidičský průkaz postupně přibude 120 nových otázek. Redakce iDNES.cz zveřejnila prvních...

Čínská auta přijíždějí do Česka. Startují s benzinovými a elektrickými SUV

Další pokus uvést na český trh auta z Číny začíná, nově bude osobní vozy značky Dongfeng na českém trhu nabízet...

Přechod na elektropohon v Česku: dodavatelé se chystají, Tatra zkusí vodík

Většina ze zhruba 80 tuzemských firem, jejichž produkce byla dosud závislá na výrobě aut se spalovacími motory, si...

Ekologové žalují BMW a Mercedes kvůli výrobě aut se spalovacím motorem

Německá ekologická organizace Deutsche Umwelthilfe (DUH) zažalovala automobilky BMW a Mercedes-Benz. Chce tyto německé...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vylepšená Dacia Duster vyjíždí. Vyzkoušeli jsme plyn i vrchol s automatem

Za jedenáct let vyjelo na dva miliony dusterů. Automobilka volí postupnou evoluci v technice i designu, druhá generace...

Mizejí už i chodníky. Ústecké ghetto se vymyká, čeká ho nový režim

Premium Ve čtvrti Mojžíř v Ústí nad Labem, která se za dvacet let změnila ze solidního sídliště v ghetto, nastane nový režim....

Zabaveno. Policie hon na Savova nevzdává, vzala mu nemovitosti a sto milionů

Premium Kontroverzní podnikatel František Savov je už sedm let obviněn v případu obřích daňových úniků a zhruba stejnou dobu se...

Vlak do Chorvatska klidně zruším, pokud problémy s ním neustanou, tvrdí Jančura

Premium Skupina Student Agency se během léta zvedla z covidového dna, přesto za sebou táhne půlmiliardový účet a chybí jí i...

  • Další z rubriky

Přechod na elektropohon v Česku: dodavatelé se chystají, Tatra zkusí vodík

Většina ze zhruba 80 tuzemských firem, jejichž produkce byla dosud závislá na výrobě aut se spalovacími motory, si...

Škodě klesají v Číně prodeje, změní strategii. Novou octavii zbrzdil covid

Mladoboleslavské automobilce Škoda Auto na jejím největším trhu v Číně klesají v posledních letech prodeje. Firma proto...

VIDEO: Škodě opět přistál na střeše vrtulník. Kodiaq má na střeše heliport

Před deseti lety se stala Škoda Yeti hvězdou pořadu Top Gear, tvůrci tehdy dostali ztřeštěný nápad zkusit přistát na...

VIDEO: Podívejte, jak vyrábějí přístrojovky pro škody. Plánuje se na minuty

Exkluzivně Každou minutu sjede z výrobní linky v mladoboleslavských Plazech jedna přístrojová deska do některé ze škodovek. Pak...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Jsem zohavená, říká Linda Evangelista. Po kryolipolýze je k nepoznání

Topmodelka Linda Evangelista se rozhodla bojovat s projevy stárnutí pomocí kryolipolýzy a skončila podle svých slov...

Anife Vyskočilová má chatu v Suchdole s krásným výhledem na Prahu

Vzpomínáte si na poslední díl seriálu Sanitka, natočený podle skutečné události, kde na zahrádkářskou kolonii v...

Nechávat teď ležet peníze na účtu v bance je holý nerozum

S rostoucí inflací si teď láme hlavu nejedna domácnost s volnými penězi. Řeší otázku, kam peníze uložit, jak je...

Lucie Šafářová a Tomáš Plekanec se vzali, ukázali fotky z veselky

Přestože na jaře prohlašovali, že kvůli drahému rozvodu hokejisty Tomáše Plekance do svatby nebudou investovat,...

Zhubla téměř 50 kilo, teď se zpěvačka Adele pochlubila novou láskou

Během posledních tří let se zpěvačce Adele (33) podařilo zhubnout téměř padesát kilogramů. Britka prožila od rozvodu s...