Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Kolo odvezte na dovolenou na střeše nebo na tažném zařízení

Chystáte se na cyklistickou dovolenou, kufr auta máte plný věcí a pro vaše kola už není místo. Existují tři možnosti, kam je umístit: na střechu, na dveře kufru nebo na tažné zařízení.

Ilustrační foto | foto: ADAC

Nejlevnější varianta přepravy kol? Jednoznačně střešní nosič - sehnat se dá i za 350 korun. Nízká cena se však projevuje na kvalitě. "Takový nosič může začít rezavět třeba už po dvou letech. Je také potřeba u něj často dotahovat matičky, které se při používání povolují. Když se na to bude zapomínat, může se stát, že kolo jednoho dne ze střechy odletí," varuje Vladimír Böhm z firmy Střešní nosiče Böhm.

V této kategorii je tedy ideální vybírat mezi držáky kol v ceně 1 200 až  1 500 korun, u nichž podobné starosti díky nýtované konstrukci řešit nemusíte. Mají také lepší upínací mechanismus, který si poradí s různými tvary rámů kol. I uchycení k nosiči je oproti těm nejlevnějším výrobkům lehčí a rychlejší. Střešní nosič však vyžaduje jednu investici navíc - takzvaný střešní příčník, na nějž se nosiče na střeše auta přichytí. Třeba na Škodu Fabia stojí 1 900 korun.

Důležité je také vědět, že když chcete na střeše vozit více kol, na každé musíte mít jeden nosič. Na Škodu Fabia se pohodlně vejdou tři. Když chcete převážet čtyři, je už občas potřeba povolovat a otáčet řídítka.

Kola pověsíte na víko kufru

Druhou nejméně finančně náročnou variantou přepravy bicyklů je použití nosiče, který se upevňuje na páté dveře. Z toho logicky plyne, že se hodí jen pro kombíky a hatchbacky.

nejdražší není nejlepší

Test nosičů jízdních kol čtěte ZDE

Podle Böhma je tento způsob převážení kol nejhorší variantou. "Doporučil bych ho jen tomu, kdo nezvládne zvedat kolo na střechu auta a nemá ani tažné zařízení, kam se dává třetí typ nosičů," říká. Hlavní nevýhodou je poměrně složitá instalace. "Dát to na auto sám bez toho, že byste poškrábali lak, je skoro nemožné," vysvětluje Vladimír Böhm.

Nosiče na páté dveře se prodávají za cenu okolo pěti tisíc korun. Dají se sice sehnat i o tři tisíce levnější, ty však nejsou schválené pro provoz v Česku, protože přepravovaná kola zakrývají registrační značku a světla. Na tomto druhu nosičů se dají standardně přepravovat dva bicykly. Dražší verze zvládnou tři, a kdo si přikoupí nástavec, odveze až čtyři.

Máte tažné zařízení? Použijte ho

Vozit kola na nosiči upevněném na tažném zařízení je nejdražší možnost. "Kupoval bych nosič pro tři kola minimálně za čtyři až pět tisíc korun. Levnější ne, protože jejich kvalita je hrozná," radí prodejce nosičů. Nejdražší značkové držáky rozšířené pro převoz čtyř kol se prodávají až za 18 tisíc korun. Jenže aby se dala kola takto převážet, musí být auto vybaveno tažným zařízením, které podle typu vozu stojí 5 až 15 000 korun.

Uchycení na auto je poměrně snadné a zvládne ho i jeden člověk. Vyřešený je i přístup do kufru auta - nosič se jednoduše odklopí. U levnějších typů se musí povolit šrouby, u dražších stačí stisknout jednu páku.

Josef Kellner ze společnosti Neumann, která autonosiče vyrábí a prodává, upozorňuje, že podle české legislativy musí být na nosiči kol na tažném zařízení připevněná registrační značka vozu - a to viditelně. A v tom je háček.

Úřady totiž třetí "espézetku" nevydávají. Komu se tedy značku nechce prohazovat, může si u firmy Thule nechat vyrobit plastový duplikát za 350 korun, případně si svoji vlastní značku udělat na počítači a zatavit do tvrdé průhledné fólie. Ani jedna z těchto možností se však nemusí líbit policistům při kontrole, správně byste jiné než originální značky na autě mít neměli. Teoreticky za to hrozí pokuta 5 000 až 10 tisíc korun.

Jsou nosiče bezpečné?

Bezpečnost nosičů kol otestoval německý autoklub ADAC. Žádný ze 14 testovaných nosičů, z nichž minimálně polovinu koupíte i v českých obchodech, nedosáhl na nejlepší možné hodnocení. A žádný také nedostal pomyslnou školní pětku. Podle stejného hodnocení si tedy většina nosičů vysloužila dvojku či trojku.

Výrobci si možné riziko uvědomují a třeba u nejlevnějších střešních držáků kol doporučují jezdit maximálně devadesátkou. "U dražších značkových nosičů podobné omezení není. Stačí s nimi dodržovat běžné rychlostní předpisy," říká Vladimír Böhm. Totéž platí i pro nosiče na páté dveře a na tažné zařízení.

Tři typy nosičů bicyklů na osobní auta

Nosič na střechu

+ nízká cena, snadná instalace na střechu vozu

- zvednutí kola na střechu vyžaduje sílu, omezení vjezdu do garáží

Cena: 350 až 2 500 Kč

Nosič na páté dveře

+ kola se nemusí zvedat až na střechu, není potřeba cokoliv dokupovat na vůz

- složitá instalace nosiče na vůz, na šířku vystrčená kola mají velký odpor vzduchu

Cena: 2 000 až 10 000 Kč

Nosič na tažné zařízení

+ menší odpor vzduchu, nejlepší přístupnost, kola jsou nízko

- kola jsou krytá za vozem, náročnější couvání, když někdo nabourá do auta zezadu, zničí vůz, kola i nosič, investice do tažného zařízení, nejvyšší cena, problém s umístěním značky 

Cena: 3 500 až 20 000 Kč  

  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...