Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Kolik bezpečnosti mají automobily za 300 000?

  8:42
Průměrná rodina žádá průměrné auto - ale s maximální bezpečností. Při nákupu se většina otců od rodin zmůže na spočítání airbagů. Jenže jde také o deformační zóny, aktivní opěrky hlav, sklápěcí pedály a další důležité detaily, které zachraňují životy a zdraví.

"Nejhorší zkušenosti jsme měli snad s favoritem," říká bez obalu ředitel jihlavské záchranné služby Jan Sedlák. Jeho lidé jezdí denně k nehodám na dálnici mezi Brnem a Prahou a často jsou voláni ke zraněným uvězněným v autech, která se srazila ve vysokých rychlostech. "Teď se všichni zaklínají airbagem. Samozřejmě že je to moc užitečná věc, ale stejně důležité je, aby se autu dovnitř nevylamovaly střední sloupky, aby byly pořádné výztuhy ve dveřích nebo aby nebylo možné vrazit víko kapoty do kokpitu a tak dál a dál," vypočítává ředitel Sedlák.

Z jeho pohledu udělaly domácí vozy v bezpečnosti velký pokrok. Fabii Jan Sedlák považuje už za bezpečnou a pochvaluje si také Fiat Punto. Stejně kladně vidí třeba i takové zavěšení pedálů, které se při havárii vyvrátí a neohrožují řidičovy nohy. "Byly z toho často ošklivé rotační zlomeniny dolních končetin a obou kotníků. Vídali jsme to u vozů Lada a u škodovek 120," říká Jan Sedlák.

Střízlivý hlas radí nehledat zázraky

I když automobilky postřehly, jak moc jejich zákazníci slyší na vlastní bezpečnost, pořád je velmi svazuje cenový limit, který konečný výrobek nesmí přesáhnout, aby ještě pořád kupce zajímal. "Za 300 tisíc korun nelze v žádném případě čekat zázraky. To nejlepší z nejlepšího v oblasti bezpečnosti budou samozřejmě mít v sobě vozy v těch nejdražších segmentech," nabádá ke střízlivosti ředitel společnosti Mobildata Peter Kolník. Zároveň konstatuje, že podle jeho názoru se už dnes auta v úrovni bezpečnosti hodně podobají, pokud nejde o vůz vyrobený v zemích s málo vyspělým automobilovým průmyslem.

Pro toho, kdo se právě rozhoduje o koupi vozu se třemi sty tisíci v kapse, má Peter Kolník radu: dotázat se na bezpečnost konkrétního typu vozu nezávislého odborníka, a pokud takový není k dispozici, pak se snažit koupit vůz alespoň se dvěma airbagy a antiblokovacím systémem ABS. Ten zabraňuje úplnému zablokování kol při prudkém brzdění a volant tak neztrácí účinnost. Ve speciálních laboratořích nechávají jednotlivé automobilky zničit své produkty při přísně sledovaných haváriích, takzvaných crashtestech.

Obvykle je tu auto rozjeto proti ocelovému nebo betonovému bloku a zkoumá se, jak moc a kde se při nárazu zdemolovala karoserie. Na přesně časovaných fotografiích z průběhu nárazu se detailně studuje pohyb figurín uvnitř auta. Díky počítačovému vyhodnocení informací ze senzorů lze například odhadnout, jak vážné zranění by při takové nehodě utrpěl řidič nebo spolujezdec.

Fabia je dobrá díky své tuhé konstrukci

Celosvětově uznávaná zkušebna Euro NCAP vydává svá konečná hodnocení formou hvězdiček - nejvyšší standard bezpečnosti jich má pět. Poslední testování přineslo poměrně příjemné překvapení do Mladé Boleslavi, když fabia získala v crash-testech čtyři hvězdy. A to je moc dobrý výsledek. Podobně úspěšné byly třeba Fiat Punto, Opel Corsa, VW Polo nebo Renault Clio. Fabia dokázala při nárazu dostatečně ochránit řidiče a při zkoušce s vozem, který měl ve výbavě i druhý přední airbag, i spolujezdce. Svou úlohu splnily i předpínače bezpečnostních pásů.

Evžen Krauskopf ze Škodovky přibližuje důvod úspěchu fabie v crash-testu: "Karoserie má velmi pevnou vlastní konstrukci s vysokou torzní tuhostí, jsou tu také tuhé sloupky a dvojité výztuhy ve dveřích." Dál se zmiňuje například o progresivní deformaci přední i zadní části vozu v případě nárazu nebo o konstrukci sloupku řízení, která minimalizuje riziko posunutí volantu proti tělu řidiče. Vším, co říká, dává zároveň za pravdu Peteru Kolníkovi, protože se zmiňuje přesně o těch detailech konstrukce auta, které běžnému uživateli zůstávají většinou utajeny.


Auta - bezpečnost - ceny (v Kč)

Fabia Classic 2 přední a 2 boční airbagy 296 400
VW Polo 2 přední a 2 boční airbagy 290 500
Seat Ibiza 2 přední a 2 boční airbagy 296 300
Fiat Punto 2 přední, 2 boční a 2 hlavové airbagy 305 800
Peugeot 206 2 přední airbagy 312 900
Opel Corsa 1 airbag, ABS a aktivní opěrky hlavy 299 900
Renault Clio 2 přední, 2 boční airbagy a ABS 289 900
Renault Thalia 2 přední, 2 boční airbagy a ABS 297 900

Autor:

Den otevřených dveří letiště Náměšť

Ve středu 1. května se na letišti Náměšť poprvé veřejnosti představí nové vrtulníky AH-1Z Viper a UH-1Y Venom. K vidění bude další letecká i pozemní technika.

Mohlo by se hodit

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Přehlídka automobilových perel vzdala hold zapomenutým českým značkám

29. dubna 2024  10:30

Výstava automobilových veteránů v pražské Hostivaři připomněla výročí 90 let Jawy a 100 let...

Seat jede dál, přijdou facelifty a větší odlišení od značky Cupra

29. dubna 2024

Evropské automobilky se možná až příliš shlédly ve velkých vozech, na kterých je větší marže, a...

Sdílení aut není jen doménou mladých. Zájem mají i padesátníci

29. dubna 2024

Carsharing je alternativou ke klasickému vlastnictví automobilu, na kterou sází města i...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...