Plný pytel kabrioletů
Některé z nich už motoristická veřejnost zná z fotografií a pouze napnutě čeká jak budou vypadat "naživo".
Další už si své "poprvé" odbyly na menších autosalonech (Tokyo, Detroit ...). O jiných se prozatím jen mluví, spekuluje - alespoň je na co se těšit.
Nabídka nových kabrií uspokojí zájemce o všechny kategorie. Od těch největších (Aston Martin Volante), přes o něco menší (Chrysler Crossfire convertible), ještě menší (VW Golf coupé-cabrio) a ještě menší (Opel Tigra Twin Top), až po ty nejmenší (Mini cabrio).
Řekněme si o nich něco:
Nissan Micra coupé-cabrio - čtěte ZDE
Mini Cabrio
Zákazníci se na něj mohou těšit v dubnu 2004. Mini Cabrio sice bude malý, ale bude čtyřsedadlový. Střechu dostane pouze klasickou, plátěnou, otvírat a zavírat ji však bude elektronika. Z Mini "s deštníkem" se veselý kabriolet stane během 15 sekund.
Střecha se umí také jen o 40 cm "poodhrnout" a vytvořit tak velké střešní okno. Dočkáme se i několika stylystických změn jak na exteriéru, tak v interiéru. Základní objem zavazadelníku je 165 litrů. Bude-li se muset náklad v kufru mačkat společně se střechou, zmenší se jeho objem na 120 litrů. S nataženou střechou a sklopenými sedadly v něm majitel odstěhuje 0,605 m3 nákladu. Za pozornost stojí víko kufru, které unese až 80 kg.
Nadupaného mrňouse budou pohánět motory 1,6, ten má v případě Mini One Cabria 66 kW (140 Nm), umí "maximálku" 175 km/h a sprint z 0 na 100 km/h za 11,8 s. V případě Mini Cooper Cabria má motor maximální výkon 85 kW (115 koní), maximální rychlost je 193 km/h a zrychlení z 0 na 100 zvládne za 9,8 s. Spotřeba by se měla pohybovat nad hranicí 7 litrů na 100 km.
Opel Tigra Twin Top
Opel přiveze do Ženevy dvousedadlovou Tigru TwinTop. Elektro-hydraulicky ovládaná ocelová střecha, která začíná být u "francouzů" téměř standardem, se začíná pomalu zamlouvat i německým automobilkám. Jsme v 21. století, o všechno se tedy stará elektronika - střechu zavírá, otevírá, zajišťuje, umí i zavřít, či otevřít víko zavazadelníku. Ten má objem až 440 litrů.
Zajímavý je postup při sklápění střechy. Po zmáčknutí tlačítka se pevná střecha postaví téměř svisle a potom se zasune do karoserie do prostoru mezi interiérem a zavazadlovým prostorem. I v případě, že je střecha složená do karoserie, má zavazadlový prostor objem 250 litrů – což podle údajů výrobce postačí pro naložení basy s pitím (pivamilovný český řidič si může oddychnout). O nápoje je postaráno, ale kam se zbytkem nákupu? Ten může posádka nacpat do příručního odkládacího prostoru o velikosti 70 litrů, který je za sedadly řidiče a spolujezdce (na chipsy a popcorn to doufejme vystačí).
V nabídce motorů budou figurovat dva zážehové agregáty. Čtyřválec 1.4 ECOTEC o výkonu 66 kW (90 k), a čtyřválec 1.8 ECOTEC o výkonu 92 kW (125 k). Oba motory budou standardně propojeny s pětistupňovými manuálními převodovkami, model poháněný čtyřválcem 1.4 může být vybavený také automatizovanou manuální převodovkou Easytronic.
O výrobu Tigry TwinTop se postará renomovaná karosárna Groupe Henri Heuliez S.A., sídlící ve francouzském městě Cerizay. Automobilový trh obohatí koncem léta tohoto roku.
VW Golf coupé-cabrio
"Pětkový" golf už od frankfurtského autosalonu loví zákazníky. Tam byla také k vidění studie "ostrého" golfu GTI, která půjde do výroby po zářijovém autosalonu v Paříži. Do ženevy se VW naopak podle Autobildu chystá s kabrioletem. V březnu si jej osaháme jako koncept a do výroby by měl přijít za dva roky. Nejzajímavějším na kabriu by měla být prosklená, elektrohydraulicky ovládaná, skládací střecha. Na jejím vývoji a výrobě by měly spolupracovat Webasto a Pininfarina.
Autobild pokračuje: Zajímavé by mělo být také řešení podvozku. U VW by chtěli poskytnout dostatek místa všem 4 cestujícím. Golf coupé-cabrio by měl být o něco delší, než "otec golf". Proto konstruktéři z Wolfsburgu sáhli pro kombinaci podvozkových platforem golfu a passatu.
Neoficiální zdroje dále mluví o objemu zavazadelníku mezi 250 a 400 litry - podle toho, jedete-li "nahoře bez" nebo "s". Kabriolet by měl být o 20 cm delší. Rozvor by měl narůst z 2570 na 2600 mm. Brzdy a nápravy pochází též z passatu. První kousky by měly potěšit majitele v roce 2006. Do začátku bude muset vystačit s dvoulitrem FSI s výkonem 150 koní, ten bude v kombinaci s šestistupňovým manuálem.
Sekundovat bude dvousetkoňovému dvoulitru spřaženému s poloautomatem s možností přímého řazení. Později by měly přibýt motory 2,0 TDI a 1,6 FSI. Ty však až v průběhu roku 2007. Cena by se měla pohybovat okolo 30 tisíc euro (150 koňový dvoulitr).
Obrázek a animaci golfu coupé-cabrio najdete ZDE.
Chrysler PT Cruiser convertiblePT Cruiser není na silnicích žádným nováčkem, kabriolet je již osmou verzí této řady. Verze kabrio však na sebe nechala čekat pořádně dlouho. "PTčko" samo o sobě nakukuje do třídy malých MPV. Ve verzi kabrio tak bude dozajista velmi zajímavým kouskem.
Auto které spojuje požitek z jízdy a pohodlí v prostorném interiéru, to vše v nekonvenčním hávu retro-stylu, který budí pozornost i po letech výroby. Konstrukce vozu byla uzpůsobena tomu, aby jej bylo možné vyrábět společně se sedanem Cruiser na stejné výrobní lince a proto má 4,3 metrů dlouhý kabriolet stejné rozměry se svým dvojčetem.
Rozvor (2616 mm), rozchod předních kol (1481 mm) a rozchod zadních kol (1478 mm) jsou shodné, ale pokud jde o celkovou výšku, je kabriolet o 62 mm nižší, než pětidveřový hatchback. Kupříkladu oboje dveře jsou oproti "standardu" delší o 188 mm. Střecha je sice "jen" plátěná, retro Chrysleru ale padne. Stáhnout, nebo vytáhnout se umí za 10 sekund, o to se postará elektrohydraulický mechanismus.
Základním motorem v nabídce bude agerát o objemu 2,4 litru s výkonem 112 kW (152 k) spřažený s manuální převodovkou. Druhý v nabídce bude ve verzi GT agregát o stejném objemu, avšak doplněn turbem, který "umí" 164 kW (220 k), s manuální převodovkou. V americe, kde se už prodává, jej pořídíte za ceny od 19 955 do 27 565 dolarů, ceny pro český trh ještě nebyly stanoveny.
Chrysler Crossfire convertible
Symbióza německé techniky a americké "zběsilosti v srdci" sklízí ovoce. Jak je Chrysler Crossfire krásný na pohled, tak dobrý je na dotek. Ostatně, nejvíce se dozvíte v testu ZDE. Dlouhatánský předek ukrývající šestiválec o objemu 3,2 litru samozřejmě zůstává i u kabrioletu na svém místě, stejně jako "sexy" záď, za kterou se každý ohlédne. Je stejně ohromující a už od pohledu rychlý a silný. Otevřený Crossfire bude mít látkovou stahovací střechu, která se za 22 sekund umí schovat za přední sedadla. Vše ostatní by mělo zůstat při starém.
Aston Martin DB9 Volante - čtěte ZDE
Kia KCV III
Futurismem čiší nejnovější koncept nejstarší korejské automobilky. Má být vozem, kterým chce automobilka ukázat co umí a co může nabídnout. Není bez zajímavosti, že právě v případě "KCVčka" se designéři chtěli co nejvíce přiblížit chutím evropských řidičů.
Jinak než s "tvrdou" skládací skleněnou střechou to už dnes nejde. Lze s ní manipulovat jediným stiskem tlačítka, sestává ze tří skleněných panelů, které se poskládají do kufru. Pod kapotou najdeme šestnáctiventilový čtyřválec o objemu dva litry. Maximální výkon je 108 kW (145 k). K zajímavostem patří elektronická karta nahrazující klíč, která auto nejen odemkne, ale i nastartuje.
Novinky z Detroitu, kterými by automobilky mile překvapily:
Ford Shelby Cobra Concept
Píše se rok 1965 a závodníka Carolla Shelbyho napadá nacpat hrůzu dávající big-block Ford 427 V8 pod kapotu malého roadsteru původem z Velké Británie. Tak se narodila legenda jménem Cobra. V roce 2004 se zosobnění sportovního ducha vrací. Síle a rychlosti, která z detroitského konceptu přímo odkapává, zdatně sekundují nejmodernější technologie. Dva "šílenci" kteří cobru 21. století budou chtít zkrotit se budou potýkat se silou 605 koňských sil fordova desetiválce.
Lincoln Mark X
Mark X, je další z konceptů kabrioletů s pevnou střechou, které hrají na retro notu. Ladné a jednoduché tvary jsou ale i tak velmi moderní. Vysoký ponton karoserie vyvažují obrovská devatenáctipalcová kola. Auto, jak je ostatně u Lincolnu dobrým zvykem, překypuje luxusem.
Vůz je postaven na platformě Fordu Thunderbird. Pod plochou, téměř přísně horizontální kapotou, si brouká osmiválec 3.9 V8 se čtyřventilovou technikou. Maximální výkon je 206 kW (280 koní), točivý moment pak 388 Nm. Motor pohání za spolupráce pětistupňového automatu zadní kola. Doplňme ještě rozměry: 4 701 x 1 838 x 1 302 mm (d x š x v), rozvor: 2 764 mm, max. rychlost 145 mil/h. Devatenáctipalcové ráfky obouvají Micheliny; vpředu 245/40 a vzadu 275/35.
Pontiac Solstice
Pokud opravdu tento dvoumístný Pontiac bez střechy dostane stejný podvozek, kterým se chlubí nejčistokrevnější formule, se kterou ještě můžete na silnici Opel Speedster, mají se jeho majitelé na co těšit. Premiéra je naplánována na rok 2006 a vzhledově by neměl být studii daleko. Zájemce by si na něj měl připravit přibližně 20 tisíc dolarů.
Roadster, se kterým jeho majitel z autosalonu bude moci vyrazit přímo na start LeMans, bude pohánět atmosférický čtyřválec o objemu 2,4 litru a výkonu 127 kW. Maximální kroutící moment je 230 Nm. Motor bude přes pětistupňový manuál pohánět 18" kola 245/45. Ostatní základní rozměry: 3994 x 1819 x 1274 mm (d x š x v), rozvor 2415 mm.
Dodge Sling Shot
Ne nadarmo je malý Dodge podobný Smartu Roadster. Malý sportovní Mercedes (Smart) s jízdními vlastnostmi motokáry mu byl základem. Úpravami prošla především příď a záď vozu, boční linie zůstaly bezezbytku zachovány. "Prcka" pohání stokoňový motor, s nímž Sling Shot pokoří stokilometrovou hranici pod deset sekund.