Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

K moři autem a s jachtou za zády

Stále více lidí si chce vzít k moři vlastní či půjčenou loď. Víte, jak jachtu přepravit bezpečně, jaký přívěs si pořídit a kolik vás to bude stát?

Ilustrační foto | foto: Česká produkce

Při rozhodování o koupi či zapůjčení vlastní lodě často hrají velkou roli i náklady na dopravu lodě k některému z jezer či moří. Hlavní oblastí pro české "mořeplavce" je Jadran, tedy především Chorvatsko.

Podle mých mnohaletých zkušeností nečekají na řidiče soupravy s přívěsem do tří a půl tuny žádné zvláštní záludnosti. Poplatky na dálnici či mýtné v rakouských, slovinských či chorvatských tunelech vzrostou na necelý dvojnásobek oproti cestě samotným osobním automobilem a podle zvolené trasy a cílového přístavu se pohybují od osmi set do šestnácti set korun. Dále je nutné počítat většinou i s poplatkem za spuštění lodě do vody a s poplatkem za uložení přívěsu.

Nejkratší trasa z Brna vede přes Vídeň, Graz, Záhřeb a dále do vybrané destinace, z Prahy je to potom na Písek, Linz, Graz a dále stejně podle libosti. Pokud míříte na některý z chorvatských ostrovů, zvažte, zda jet i s lodí trajektem, nebo loď spustit na pobřeží. Vyjde to výrazně levněji a ušetříte si cestu po úzkých, kopcovitých a klikatých silnicích.

Jak vybrat nejlepší přívěs
Na trhu jsou dnes velmi kvalitní přívěsy na přepravu lodí firem z Německa (AGS), Francie (CBS), Nizozemska (Freewheel) či domácí produkce (Lodní přívěsy Blažek).

Jejich cena se liší podle jednotlivých modelů a provedení. U domácích výrobců bývá delší dodací lhůta, je možné si na míru nechat udělat doplňky a uchycení podle individuálních požadavků. Cenové rozpětí je velmi široké, podle velikosti lodě zaplatíte od dvaceti do dvou set tisíc korun.

Až začnete vybírat ten váš, uvědomte si, že přívěs na přepravu lodě musí splňovat řadu poměrně neobvyklých parametrů. Musí být dostatečně pevný a zároveň co nejlehčí. Musí poskytovat lodi oporu v nejvíce vyztužených částech trupu, aby nenarušil její konstrukci.

Musí být správně vyvážený a musí mít dobré jízdní vlastnosti. Navíc musí odolávat i slané vodě, pokud se majitel rozhodne, že bude loď spouštět na vodu přímo z přívěsu. Tento způsob je levný a rychlý, kvůli slané vodě to však může snižovat životnost přívěsu a hodí se spíše pro menší lodě.

Přívěsy se dělí na brzděné a nebrzděné, ty brzděné potom na jednonápravové a vícenápravové. Nebrzděné přívěsy jsou jednodušší a hodí se na přepravu lodí do hmotnosti 450 kilogramů včetně veškerého vybavení. Jejich maximální celková hmotnost bývá 750 kilo. V poslední době se objevují tyto přívěsy i s homologací pro maximální rychlost 100 kilometrů v hodině, což všichni, kdo s přívěsem jezdí častěji, velmi oceňují.

Brzděné přívěsy do celkové hmotnosti až 1 600 kilogramů bývají jednonápravové a uvezou loď o maximální hmotnosti 1 100 kilo.

Přívěsy pro přepravu lodí se dvěma a více nápravami se vyrábějí od maximální nosnosti 1 000 kilogramů a je potřeba myslet i na to, že druhá, popřípadě třetí náprava zvyšuje hmotnost samotného přívěsu.

Dvounápravové přívěsy jsou obecně stabilnější, bezpečnější, dražší, náročnější na údržbu a mají větší valivý odpor. Pro toho, kdo se rozhoduje mezi těmito dvěma přívěsy, může být důležitý i aspekt možnosti manévrovat na malém prostoru.

S jednonápravovým přívěsem to je relativně snadné, prakticky se může točit kolem své osy, u dvounápravového naloženého přívěsu je to bez pomoci tažného automobilu či kluzné podložky prakticky nemožné.

Pojedete maximálně "stovkou"
Před nákupem či jen zapřáhnutím přívěsu věnujte velkou pozornost maximální povolené hmotnosti přívěsu uvedené v technickém průkazu vozidla. Je zde uvedena maximální hmotnost brzděného i nebrzděného přívěsu.

Ta je zase uvedena v technickém průkazu přívěsu. Tyto údaje nesmějí být v žádném parametru překročeny, a to ani tehdy, pokud chcete táhnout prázdný přívěs. Pokud je tedy uvedeno u vozidla hmotnost přívěsu 1 500 kilogramů, a prázdný přívěs sice váží jen 550 kilogramů, ale v technickém průkaze má uvedeno 3 500 kilogramů, není tento přívěs možné táhnout ani prázdný.

Další záludností je celková hmotnost soupravy. Vypočítává se tak, že se sečtou obě maximální celkové hmotnosti, tomu musí odpovídat i řidičské oprávnění řidiče. Pokud tato hmotnost překročí 3 500 kilogramů, musí řidič soupravy vlastnit řidičský průkaz nejméně skupiny B a E a souprava musí mít dálniční známku, pokud se řidič rozhodne využívat dálnice.

Toto oprávnění musí mít však i řidič, který se rozhodne tahat přívěs o větší hmotnosti než 750 kilogramů i přesto, že celková hmotnost soupravy nepřekročí 3 500 kilogramů.

Počítejte i s tím, že maximální povolená rychlost přívěsů pro lodě je 80, výjimečně i 100 kilometrů v hodině. Maximální celková hmotnost přívěsu je 3 500 kilogramů, což jen tak tak odpovídá rodinnému cruiseru Crownline 250 s délkou téměř devět metrů a šířkou 2,5 metru.

Uložte loď na přívěs správně
Pro uložení lodě na přívěsu se používají čtyři základní způsoby.

*Nejjednodušší a nejoblíbenější jsou podélné čalouněné nosníky přes polovinu délky lodě, dva či tři na každé straně s příďovou podpěrou.

*Druhou variantou je uložení na středové rolny s postranní opěrou, která bývá často jednoduše seřiditelná na tvar trupu.

*Třetí variantou jsou rolny, pokud možno v co největším počtu, aby nepoškodily trup lodě. Nevýhodou tohoto řešení je poněkud "nestabilní" uložení. Loď jde sice snadno spustit na vodu i vyndat z vody, její upevnění popruhy však musí být opravdu důkladné.

*Poslední variantou je uložení používané převážně pro plachetnice. Loď sedí na přívěsu na dvou přesně podle trupu lodi vytvarovaných příčných ložích. Příďový naviják a podpěrné kolečko by dnes mělo být již u každého přívěsu samozřejmostí.

Loď by měla být na přívěsu správně uchycena, a to od upínacího oka na přídi vždy směrem dolů a dozadu a od zadních upínacích ok směrem dolů a dopředu dostatečně dimenzovanými upínacími popruhy s ráčnou pro dokonalé utažení. Pokud popruh vede přes ostrou hranu na lodi či přívěsu, je nutné popruh podložit, aby nedošlo vibracemi a drobným posunováním lodě k jeho přeřezání a možné nehodě. Popruhy je za jízdy nutné kontrolovat. Jak pohledem do zrcátka, tak při zastávkách, které je nutné hlavně během prvních kilometrů zařadit do programu.

Autoři:
  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...