Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Před Blankou rozsviťte. Denní světla do tunelu nestačí

  13:38
Až polovina řidičů při průjezdu tunelem pociťuje ztrátu orientace, pocit stísněnosti, klaustrofobii. Projevuje se to cukáním volantem místo plynulého pohybu. Před vjezdem do tunelu rozsviťte světla a odložte sluneční brýle. Experti zjistili, že čeští řidiči v tunelech neumí jezdit.
Tunelový komplex Blanka tři dny před otevřením (16.9.2015)

Tunelový komplex Blanka tři dny před otevřením (16.9.2015) | foto:  Michal Šula, MAFRA

Řidiči jezdí od soboty novým tunelem pod Prahou. Čekání na Blanku se protáhlo o několik let, hlavní město s jejím otevřením dostalo důležitou dopravní tepnu. Jízda tunelem má ale svá specifika.

Podle dopravních odborníků nemají čeští řidiči jízdu v tunelech zažitou. Čeští experti na dopravní chování zjišťovali návyky řidičů při jízdě pod zemí. Výzkum ve Strahovském tunelu ukázal, že jezdí o třicet centimetrů blíže ke středu než na běžné silnici (více čtěte zde).

Podle průzkumů pociťuje až 50 procent řidiček při jízdě tunelem úzkost. Podle expertů při jízdě tunelem nehrozí větší riziko vzniku závažné nehody než mimo něj. Pokud k ní však dojde, mívá závažnější následky.

Projeďte si v předpremiéře hotový tunel Blanka

Tunel Blanka má jednotlivé úseky označené různými barvami.

„Při složitějším profilu tunelu a také u užších tunelů řada řidičů v průzkumech uvádí, že mají problémy s odhadem průběhu zatáček a také hůře reagují na možné překážky,“ popisuje Martin Farář, šéf BESIPu.

Na například stojící či pomalu jedoucí vozidla reagují řidiči se zpožděním. Někteří řidiči osobních vozidel se také necítí dobře při jízdě za velkým nákladním automobilem. To může vést ke zbrklému předjíždění. Rizikem delších tunelů bývá vizuálně monotónní prostředí, což vede ke zhoršení prostorové orientace a snížení koncentrace.

Oči se musí rychle adaptovat

Jízda tunelem má svá specifika. Nejrizikovější je vjezd a výjezd z tunelu. „Počítat musíme s tím, že při vjezdu do tunelu se ostře změní světelné podmínky. Naše oči budou přivykat přítmí tunelu několik sekund. Včas bychom měli také sundat sluneční brýle. A naopak - i výjezd z tunelu si musíme pohlídat, aby nedošlo k oslnění,“ radí Martin Farář.

A připomíná rozsvícení předepsaných světel. „Světla pro denní svícení, kde vůz nesvítí vzadu, rozhodně nestačí,“ upozorňuje.

„Zvýšenou pozornost věnujeme dopravním značkám a světelným signálům – v tunelech bývá různě omezována rychlost jízdy proměnnými značkami, stejně tak se může měnit i průjezdnost jízdních pruhů,“ vypočítává šéf BESIPu další specifika jízdy tunelem.

Omezení na 70 nebo 80 km/h je podle Faráře důležité proto, aby se srovnaly rychlosti všech vozidel včetně kamionů a nebyl důvod pro jejich předjíždění a zbytečné přejíždění mezi jízdními pruhy. Předchází se tak dopravní nehodě.

Sledujte odstavná místa

Nejnovější český tunel měří pět a půl kilometru. Před vjezdem do tunelu alespoň letmo překontrolujte nejdůležitější údaje, které ukazují přístroje na palubní desce. Především dostatek paliva. „Benzinu nebo nafty bychom měli mít v nádrži tolik, aby to vystačilo na projetí tunelu s rezervou, pokud bychom se zde dostali například do pomalu popojíždějící kolony,“ vysvětluje Farář. Auto, které uvízne v tunelu, je pro provoz katastrofou.

V případě poruchy vozidla se snažte dojet na místa určená pro jejich odstavení. Pokud nepojízdné vozidlo stojí v jízdním pruhu, snažte se najet co nejvíce ke kraji a ihned volejte 158 nebo 112, kde nahlásíte, co se stalo.

Při jízdě v tunelu průběžně registrujeme, kde jsou umístěny nouzové východy a telefony, nikdy se neotáčíme do protisměru a necouváme. V obousměrných tunelech nikdy nepřejíždíme do protisměru. Bezdůvodně také nikdy nezastavujeme, a pokud musíme zastavit vozidlo, necháme volný prostor pro průjezd vozů záchranářů a policie. Od vozidla před sebe necháme dostatečný odstup, použijeme varovných blikačů. Při zastavení vozidla z důvodu dopravní zácpy automobil nikdy neopouštíme.

Zastavení vozidla v tunelu

Zákon 361 /2001, § 46

(1) Dojde-li při jízdě vozidla v tunelu k poruše vozidla, pro kterou se toto vozidlo stalo nepojízdným, nebo dojde-li k dopravní nehodě, je řidič povinen neprodleně

a) vypnout motor, a je-li k vytápění vozidla použito nezávislého topení, vypnout i toto topení,

b) učinit vhodná opatření, aby nebyla ohrožena bezpečnost provozu na pozemních komunikacích v tunelu; vyžadují-li to okolnosti, je oprávněn zastavovat jiná vozidla,

c) oznámit zastavení vozidla nebo stání vozidla policii nebo osobě vykonávající dohled nad provozem tunelu.

(2) V případech uvedených v odstavci 1 nesmí řidič ani přepravovaná osoba kouřit nebo zacházet s otevřeným ohněm.

(3) Přepravované osoby ve vozidle jsou v případech uvedených v odstavci 1 povinny vozidlo opustit a soustředit se do míst k tomu určených, popřípadě opustit tunel.

  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...