Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Tip pro autokutily: ochraňte se před parkovacími ťukanci

Chybí vám na autě parkovací asistent a nechcete mít nárazníky od parkovacího lišeje? Nechte si poradit od francouzského veteránisty. Stačí vak, který seženete ve vodáckých potřebách.

Vanden Plas Princess 1300 | foto: Lukáš Hronpro iDNES.cz

Parkování nárazník-na-nárazník,  takzvaně "na italský způsob", nemusí každému vyhovovat. Nárazník má v hodně jazycích cosi společného se slovem "narážet", obtisky od cizích aut ale každému příjemné být nemusí.

Parkování způsobem, že se do prostoru vměstnají narážením do aut, mezi která se chtějí vejít, vyznávají (nebo aspoň znají na vlastní plechy a plasty) všichni, kdo bydlí na sídlišti nebo tam, kde je málo místa pro auta.

A protože jsou auta stále mohutnější, je z nich mizerně vidět a pípající parkovací asistenty jsou při parkování s centimetrovou přesností k ničemu, nezbývá než mít auto "v oku", být opatrný a neplakat nad každým šrámem.

Vanden Plas Princess 1300

Smířit se s tím ale odmítl francouzský majitel nádherné "princezny", zapomenuté britské značky Vanden Plas. Klasický veterán s označením Princess 1300 (princess = anglicky princezna). Své zářivě chromované nárazníky chrání fendry, které znají jachtaři.

Fendry nebo také odražeče bývají z měkkého odolného plastu a slouží jako ochrana proti poškození lodě, například u mola. Na autě je stačí mít připravené v kufru a "vyvěsit" je vždy, když zaparkujete podélně. Bohatě postačí ten nejmenší, který pořídíte v jachtařských potřebách za nějakých 250 korun.

Podobnou fintu používají také ti, kdo parkují v malých garážích. Prostor, kam až mohou zajet, si vymezí starou pneumatikou.

Ilustrační snímek

Vanden Plas

Kořeny značky Vanden Plas sahají do Belgie. V roce 1870 založil Guillaume van den Plas a jeho tři synové Antoine, Henri a Willy karosárnu. Sídla měla v Antverpách a Bruselu.
 
Začátkem dvacátého století byla založena britská filiálka. Ve třicátých letech firma stavěla karoserie pro bentleye, rollsy a další značky. Za druhé světové války pak vyráběla dřevěné rámy pro velmi úspěšný univerzální letoun De Havilland Mosquito.

Když automobilka Austin po druhé světové válce hledala dodavatele karoserií, dohodla se právě s Vanden Plasem, který se v roce 1946 stal její součástí.

A v roce 1958 se objevil první samostatný model pod značkou Vanden Plas.

V roce 1963 se představil model Princess, kromě provedení 1300, což značilo objem motoru v kubických centimetrech, byla k mání i slabší verze 1100. Toto auto mělo jen v Británii ještě dalších pět sourozenců různých jmen.

Austin byl totiž součástí koncernu British Motor Holdings, který se v šedesátých letech chlubil nejprodávanějším autem ve Velké Británii, byl to model s kódovým označením BMC ADO16. Ten se prodával pod šesti různými značkami: Morris, Austin, MG, Riley, Wolseley anebo právě Vanden Plas Princess 1100/1300, který z nich byl nejluxusnější. Jen pro zajímavost, auto se vyrábělo i ve Španělsku a v Itálii vozilo jméno Innocenti IM3 a vycházely z něj modely vyráběné v jižní Africe a Austrálii.

Za vývojem modelu představeného v roce 1962 stál geniální konstruktér Alec Issigonsis, kterého zná celý svět jako tvůrce ikonického Miniho.

Za pozornost stojí unikátní pryžokapalinové odpružení Hydrolastic, jehož evolucí byl neméně zajímavý hydropneumatický systém Hydragas poprvé představený v roce 1973 v Austinu Allegro.

Pod kapotou vozu s pohonem předních kol montovali napříč uložený čtyřválec. Princess 1300 pohání 65 koní (48 kW), 96 krouticích newtonmetrů přenáší na přední nápravu čtyřstupňová manuální převodovka. Auto s délkou 373 centimetrů a necelými 920 kily hmotnosti se rozjede až na stopadesátku.

Princess byl malý, ale prostorný a navíc bohatě luxusně vybavený.

V Británii vcelku úspěšný model ukončil svou kariéru v roce 1974 s přibližně 43 tisíci vyrobenými kusy.

Značka Vanden Plas se přestala objevovat v osmdesátých letech. Později ji používaly značky pro označení svých luxusních modelů. Naposledy se objevilo jméno Vanden Plas v roce 2002 na speciální, o 20 cm prodloužené verzi Roveru 75 představené na autosalonu v Ženevě.

Dnes je vlastníkem spícího jména čínská Nanjing Automobile, která ji dostala po rozkladu britského autoprůmyslu započatého v osmdesátých letech při koupi automobilky MG Rover (Morris Garages Group).

Den otevřených dveří letiště Náměšť

Ve středu 1. května se na letišti Náměšť poprvé veřejnosti představí nové vrtulníky AH-1Z Viper a UH-1Y Venom. K vidění bude další letecká i pozemní technika.

Mohlo by se hodit

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Přehlídka automobilových perel vzdala hold zapomenutým českým značkám

29. dubna 2024  10:30

Výstava automobilových veteránů v pražské Hostivaři připomněla výročí 90 let Jawy a 100 let...

Seat jede dál, přijdou facelifty a větší odlišení od značky Cupra

29. dubna 2024

Evropské automobilky se možná až příliš shlédly ve velkých vozech, na kterých je větší marže, a...

Sdílení aut není jen doménou mladých. Zájem mají i padesátníci

29. dubna 2024

Carsharing je alternativou ke klasickému vlastnictví automobilu, na kterou sází města i...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...