Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Ke kořenům Tatry. Ignác Šustala přivedl do Kopřivnice první průmysl

  16:00
Kopřivnický rodák Ignác Šustala přinesl ve druhé polovině devatenáctého století svému městu nebývalou prosperitu, jím založená továrna na kočáry a později také železniční vagóny dodávala výrobky i daleko za hranice habsburské monarchie.

Kočár vyrobený v dílně Ignáce Šustaly | foto: Muzeum Fojtství v Kopřivnici

Šustala, který přišel na svět 7. prosince 1822 v rodině bohatého sedláka a správce obce, se už ovšem nedožil doby, kdy začala továrna v severomoravském městě vyrábět také automobily, které se proslavily pod značkou Tatra. Zemřel v lednu 1891, šest let před tím, než v Kopřivnici vznikl první vůz nazvaný Präsident.

Tatra si připomíná 170 let své existence. Vše začalo kočáry Ignáce Šustaly

Šustala (psáno i německy Schustala) se sice narodil v jedné z nejvýznamnějších kopřivnických rodin – fojtové byli zámožní sedláci a dědiční „starostové“ obcí –, už v šesti letech mu ale zemřela matka a v jedenácti osiřel úplně. Jako druhý nejmladší syn navíc nemohl počítat s tím, že převezme rodinné hospodářství, díky podpoře příbuzných si ale po obecné škole ještě vylepšil němčinu na škole v nedalekém Novém Jičíně a v roce 1836 jako třináctiletý nastoupil do učení k sedlářskému mistrovi Janu Kudlíkovi v Koloredově u Místku. U něj strávil Šustala následující čtyři roky, během kterých se projevilo jeho řemeslné nadání.

Po vyučení se devatenáctiletý Ignác Šustala vydal na vandr. Nejprve pracoval v Hukvaldech u sedlářského mistra Josefa Svitáka, po roce zamířil k řemenáři Jakubovi Pekárkovi do Holešova, aby v květnu 1843 zakotvil ve Vídni. „Postavou malý, s kulatým obličejem, hnědými vlasy, s malými ústy, ostrým nosem a modrýma očima,“ stálo ve vandrovní knížce, která provázela Šustalu i do hlavního města mocnářství, které nadobro změnilo jeho život. Během sedmi let působil u tří firem, které se zabývaly stavbou kočárů a kočárových dílů, mezi jejich zákazníky navíc patřil i císařský dvůr. Nejdelší čas – skoro pět let – strávil v moderních dílnách dvorního dodavatele Filipa Kollera.

Začátkem roku 1850 dal kopřivnický rodák ve Vídni výpověď a zamířil zpátky do rodného kraje. Dostal totiž výhodnou nabídku na sňatek s vdovou po fojtovi v sousedním Lichkově. Ze svatby ale sešlo, a protože Šustala marně hledal nové místo ve Vídni, skončil v Kopřivnici u staršího bratra Jana, který zastával funkci fojta. V jeho sídle, kde je dnes jedna z poboček kopřivnického muzea a ve stodole jsou k vidění Šustalovy kočáry, si Ignác zřídil první dílnu. Se dvěma pomocníky vyráběl bryčky, kočáry i obyčejné povozy a díky zkušenostem z Vídně rychle získával zákazníky z širokého okolí.

Tatra 138 přišla jako zjevení z jiného světa. Prodávala se i na Západě

Po dvou letech, v prosinci 1852, mu úřady konečně vydaly vysněné povolení k tovární výrobě a Šustala začal hledat vhodné místo. V té době už byl ženatý, s manželkou Johannou se jim postupně narodilo devět dětí. Syny během let Ignác Šustala postupně zapojil do podnikání, dcery pak často provdal do významných rodin z okolí. Díky podnikatelskému nadání se mu totiž dařilo rozšířit skromnou továrnu – původně měla stát v Novém Jičíně nebo Příboře, nakonec ale dostal výhodnější nabídku na pozemky v Kopřivnici – v moderní průmyslový závod. Na začátku šedesátých let devatenáctého století si pořídil první parní stroj – ruční práci nahrazovaly v jeho závodě soustruhy, buchary i další stroje.

Šustala, který se v podnikání spojil s kopřivnickým zemanem a majitelem továrny na keramiku Adolfem Raškou a příborským účetním Karlem Moslerem, se svými kočáry a bryčkami uspěl nejen v Rakousku, ale vyvážel i do pruské části Polska nebo do Ruska. Továrna Ignatz Schustala & Comp byla díky strojírenskému zázemí připravena na změnu kurzu poté, co musel Šustala v roce 1878 vyplatit nemocného Rašku a hledal, jak továrnu stabilizovat. Příležitost mu poskytla železnice, která se v té době přiblížila i ke Kopřivnici, první vagóny dodal pro místní dráhu ze Studénky do Štramberku.

Autům z Kopřivnice předcházely kočáry. Výrobce s nimi uspěl až v Austrálii

Brzy vagóny z Kopřivnice, podobně jako předtím kočáry, zamířily také za hranice regionu, i díky zakladatelům velkotěžby uhlí na Ostravsku a Karvinsku, bratrům Guttmanovým. K jednoduchým nákladním vozům Šustalova kopřivnická továrna přidala po pěti letech, v roce 1887, i osobní vagóny. Stále ale bojovala s nedostatkem kapitálu. Řešení viděl Ignác Šustala ve spojení s Guttmanovými, kteří navrhli založení akciové společnosti. Vzniku Nesselsdorfer Wagenbau-Fabriks-Gesellschaft (neboli Kopřivnické vozovky) se už ale nedožil. Zemřel ve Vídni 29. ledna 1891 během jednání, traduje se, že na mrtvici způsobenou rozčilením.

Podíl v nově zřízené firmě převzali Šustalovi synové Adolf, Ignác a Josef, kteří se ale stali jen akcionáři bez zastoupení ve správní radě, takže ztratili vliv na řízení firmy. V továrně sice zpočátku pracovali ve vedoucích funkcích, už v roce 1895 ale jejich smlouvy skončily a bratři prodali své akcie. Peníze vložili do nové vagónky v nedaleké Studénce, kam za nimi přešla i řada dělníků a techniků. Rodina Šustalů – ve které ale postupně převážilo používání němčiny a pravopisu Schustala – tuto továrnu vlastnila až do roku 1927, kdy ji koupil koncern Ringhoffer. Ten už byl od roku 1923 jediným majitelem původního Šustalova podniku v Kopřivnici.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...