Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Podívejte, jak nový šestisetkoňový elektrický hyundai umí pálit gumy

  11:00
Hyundai představil svůj nejrychlejší a nejvýkonnější sériový model v historii na Festivalu rychlosti v Goodwoodu. Ioniq 5 N bude také nejdražší, uvádí zástupci automobilky, přesnou cenu zatím neuvedli. Zrychlení z 0 na 100 km/h nový elektromobil Hyundaie zvládne za 3,4 s, nejvyšší rychlost je 260 km/h.

Ioniq 5 N je první elektrické „Nko“ značky, tedy první bateriový model z týmu nasupených hyundaiů zaměřených na vysokovýkonové discipliny. Následovat mají další bateriové modely.

„Ioniq 5 N je prvním krokem značky N k jejímu cíli, jímž je nabízet pro značku N typické zážitky a potěšení z jízdy bez ohledu na to, zda je vůz poháněn benzinem, elektrickou energií, nebo vodíkem,“ říká Till Wartenberg, viceprezident a vedoucí značky N a divize motorsportu ve společnosti Hyundai Motor Company.

Hyundai IONIQ 5 N

Vývojáři klasické provedení Ioniqu 5 při převýchově na bájném okruhu Nürburgring výrazně přepracovali, zásadně po stránce softwaru, ovšem velmi výrazně i z pohledu mechaniky. Auto má kupříkladu zcela nové baterie, mají stejnou kapacitu, ovšem vyšší energetickou hustotu.

Albert Biermann, legendární vývojář, který učí hyundaie – a hlavně ty vysokovýkonné – jezdit a právě Nürburgring je jeho hlavním pracovištěm. Slibuje, že auto nebude jen jednoúčelovým strojem pro okruhové dovádění, Ioniq 5 N má nabídnout i každodenní použitelnost. To je vlastní všem „Nkovým“ hyundaiům; preferují hravost a ovladatelnost před extrémními výkony.

I když zrovna nejnovější přírůstek do nabídky z pohledu výkonu extrémní je: nejvyšší výkon je 478 kW (650 k), to při krátkodobém „overboostu“, základní maximální výkon pohonného soustrojí, který je schopno dlouhodobě dodávat 430 kW, tedy 609 koní.

Ioniq 5 stojí na oceňované architektuře E-GMP (Electrified-Global Modular Platform) , kterou používá koncern Hyundai-Kia pro své elektromobily. Oproti základnímu Ioniqu 5 ovšem vylepšovali vývojáři při vývoji provedení N už od skeletu karoserie, je na něm 42 dodatečných bodových svarů a 2,1 metru více lepených spojů. Místa pro uložení elektromotorů a sady akumulátorů jsou vyztužena. U pomocných rámů vpředu i vzadu byla zvýšena tuhost.

Vpředu i vzadu jsou nápravy IDA (Integrated Drive Axle) s integrovaným pohonem. Obě byly vyztuženy s ohledem na přenos vyššího točivého momentu elektromotorů. Současně u nich byly sníženy neodpružené hmoty, mimo jiné i díky kovaným 21“ kolům z lehké slitiny. Vyztužili rovněž sloupek řízení. Reakce vozu na řízení díky tomu mají být pohotovější a preciznější. Speciálně přenastavený je elektrický posilovač řízení s elektromotorem uloženým na hřebenu řízení, strmějším převodem řízení a optimalizovanou odezvou. Výsledkem těchto vylepšení má být přímější a komunikativnější řízení.

Vylepšení systému elektrického pohonu spočívá hlavně ve zdokonaleném chlazení akumulátorů (o kapacitě 84 kWh), které vylepšují schopnosti pro jízdu na okruhu.

Hyundai se chlubí větší odolností vůči poklesu výkonu v důsledku působení tepla, a minimalizuje tak riziko ztráty výkonu kvůli přehřátí. Vylepšený systém řízení provozní teploty sady akumulátorů má větší ochlazovanou plochu, účinnější chladič oleje elektromotorů a chladič samotné sady baterií. Maximální nabíjecí výkon je 350 kW.

Elektromotor pohonu dosahuje až 21 000 otáček za minutu a poskytuje nejvyšší výkon 478 kW (650 k). Je to díky dvoustupňovému měniči invertoru s vyšší energetickou účinností, který umožňuje čerpat vyšší výkony z nové sady akumulátorů. Přední elektromotor nabídne maximálních 166 kW (226 koní), zadní 282 kW (383 k). Celkový nejvyšší výkon je 448 kW, tedy 609 k, na 650 se dostane díky tomu, že elektromotor je možné krátkodobě přetížit (vpředu: 175 kW (238 k), vzadu: 303 kW (412 k)).

Ioniq 5 N se může pochlubit nejvýkonnější brzdovou soustavou v nabídce značky Hyundai, přední kotouče mají průměr 400 mm a zakusují se do nich čtyřpístkové jednodílné brzdiče, zadní kotouče mají průměr 360 mm.

Výrazně upravený byl systém rekuperačního brzdění, který se obvykle používá ke zvyšování hospodárnosti, u Nka ovšem funguje odlišně. Rekuperace slouží jako primární zdroj brzdné síly, zatímco mechanické brzdy přispívají dodatečnou brzdnou sílou v případě potřeby. Specificky pro Ioniq 5 N vyvinuli originální funkci rekuperačního brzdění N Brake Regen, která nabízí prostřednictvím pouhé rekuperace maximální zpomalení až 0,6 g, což je podle Hyundaie nejlepší hodnota v rámci automobilového průmyslu. Rekuperace zůstává aktivní i při zásahu ABS, a vyvolává přitom zpomalení až 0,2 g. Při jízdě na závodním okruhu lze navíc brzdit levou nohou, a pedály brzdy a plynu tak ovládat současně, vyzdvihuje tuto čistě závodnickou finesu Hyundai.

Model N je oproti výchozímu Ioniqu 5 o 20 mm nižší, spodní část karoserie byla rozšířena o 50 mm kvůli použití širších pneumatik a montáží výraznějšího difuzoru se vnější délka karoserie prodloužila o 80 mm (délka × šířka × výška × rozvor (mm): 4 715 × 1 940 × 1 585 × 3 000). Kovaná kola obouvají pneumatiky Pirelli P-Zero rozměru 275/35 R 21.

V interiéru najdeme nový volant. Středová konzola je optimalizována tak, aby kryla dodatečné výztuhy sloupku řízení a má na sobě měkké opěrné plošky v oblasti kolen a lýtek. Anatomicky tvarovaná sedadla mají vyztužené boční vedení, aby lépe podepřely tělo při ostrém průjezdu obloukem. Navíc jsou upevněna o dva centimetry níž v porovnání se základní specifikací.

Driftování, škubnutí manuálu a brzdění levou nohou

Auto dostalo množství čertovin pro rychlostní discipliny. N Pedal používá podobnou technologii jako rekuperační brzdová soustava systému i-Pedal. Ovšem v případě „Nka“ ho přeladili tak, aby auto mělo pohotovější reakce a lípe potlačovalo přeci jen stále vysokou hmotnost vlastní elektromobilům (kolem 2,2 tuny). Tato softwarová funkce umožňuje okamžitou změnu směru jízdy při otočení volantu na vjezdu do zatáčky a vyšší citlivost pedálu plynu. Využitím sil působících při zpomalení dojde k agresivnímu přenosu hmotnosti, což umožňuje ostřejší vjezd do zatáčky.

N Drift Optimizer pomáhá udržovat úhel smyku ovládáním vícero systémů vozidla v reakci na data získávaná v reálném čase. Funkce Torque Kick Drift umožňuje řidiči napodobovat rychlé sešlápnutí a uvolnění pedálu spojky používané u vozů s pohonem zadních kol spalovacím motorem pro vyvolání řízeného smyku

N Torque Distribution zajišťuje variabilní rozdělování točivého momentu mezi přední a zadní nápravu, které lze upravovat v 11 úrovních. Funkce elektronického samosvorného diferenciálu, e-LSD (electronic Limited Slip Differential) tvrdí muziku v zatáčkách. Možnosti nastavení elektronicky řízeného odpružení rozšiřují dodatečné senzory pohybů kol spolu s větším rozsahem tlumicí síly vytvářené většími tlumiči.

N Grin Boost maximalizuje zrychlení zvýšením výkonu na dobu 10 sekund a N Launch Control poskytuje tři různé úrovně trakce pro nejrychlejší možný rozjezd. Funkce Track SOC (State-of-Charge) pro sledování stavu nabití sady akumulátorů automaticky vypočítává spotřebu elektrické energie na kolo.

Funkce N e-shift napodobuje osmistupňovou dvouspojkovou převodovku vozů poháněných spalovacími motory, tím , že simuluje řazení regulací točivého momentu elektromotoru, a to včetně charakteristického škubnutí při řazení.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Naprostá katastrofa, říkají analytici. Tesle poprvé za čtyři roky klesl odbyt

Americká společnost Tesla v úterý 22. března oficiálně otevřela svůj nový závod...

Odbyt amerického výrobce elektromobilů Tesla se v letošním prvním čtvrtletí snížil o téměř devět...

V Česku loni rekordně přibylo dobíjecích stanic. Počet stoupl téměř o polovinu

Poslední nabíjení Enyaqa na cestě, u nabíječky E.ON na Vystrkově u D1.

VIDEO Česko loni zažilo boom dobíjecích stanic pro elektroauta. Stanic loni přibylo až o 40 % a na konci...

Do dobíječek dá stát dalších šest miliard. Už jich je víc, než auta potřebují

Dále v Jihočeském kraji provozuje například ČEZ 20 veřejných dobíječek. Jsou v...

Dalších šest miliard korun plánuje ministerstvo dopravy v příštích letech využít na výstavbu nových...

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

Koncept malého elektrického SUV Škoda Epiq

VIDEO Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

NE GREENWASHINGU! Britská rada pro reklamu (ASA) zakázala značkám BMW a MG...

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

Lej Ťün, generální ředitel a zakladatel firmy Xiaomi představuje elektrický...

VIDEO Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Renault se snaží znovu vynalézt MPV. Scénic proto elektrifikoval

Renault Scénic

VIDEO Je kategorie vozů MPV mrtvá? Statistiky naznačují, že ano. Jak má tedy vypadat rodinný vůz pro 20....

  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...