Podívejte, jak nový šestisetkoňový elektrický hyundai umí pálit gumy

  • 44
Hyundai představil svůj nejrychlejší a nejvýkonnější sériový model v historii na Festivalu rychlosti v Goodwoodu. Ioniq 5 N bude také nejdražší, uvádí zástupci automobilky, přesnou cenu zatím neuvedli. Zrychlení z 0 na 100 km/h nový elektromobil Hyundaie zvládne za 3,4 s, nejvyšší rychlost je 260 km/h.

Ioniq 5 N je první elektrické „Nko“ značky, tedy první bateriový model z týmu nasupených hyundaiů zaměřených na vysokovýkonové discipliny. Následovat mají další bateriové modely.

„Ioniq 5 N je prvním krokem značky N k jejímu cíli, jímž je nabízet pro značku N typické zážitky a potěšení z jízdy bez ohledu na to, zda je vůz poháněn benzinem, elektrickou energií, nebo vodíkem,“ říká Till Wartenberg, viceprezident a vedoucí značky N a divize motorsportu ve společnosti Hyundai Motor Company.

Hyundai IONIQ 5 N

Vývojáři klasické provedení Ioniqu 5 při převýchově na bájném okruhu Nürburgring výrazně přepracovali, zásadně po stránce softwaru, ovšem velmi výrazně i z pohledu mechaniky. Auto má kupříkladu zcela nové baterie, mají stejnou kapacitu, ovšem vyšší energetickou hustotu.

Albert Biermann, legendární vývojář, který učí hyundaie – a hlavně ty vysokovýkonné – jezdit a právě Nürburgring je jeho hlavním pracovištěm. Slibuje, že auto nebude jen jednoúčelovým strojem pro okruhové dovádění, Ioniq 5 N má nabídnout i každodenní použitelnost. To je vlastní všem „Nkovým“ hyundaiům; preferují hravost a ovladatelnost před extrémními výkony.

I když zrovna nejnovější přírůstek do nabídky z pohledu výkonu extrémní je: nejvyšší výkon je 478 kW (650 k), to při krátkodobém „overboostu“, základní maximální výkon pohonného soustrojí, který je schopno dlouhodobě dodávat 430 kW, tedy 609 koní.

Ioniq 5 stojí na oceňované architektuře E-GMP (Electrified-Global Modular Platform) , kterou používá koncern Hyundai-Kia pro své elektromobily. Oproti základnímu Ioniqu 5 ovšem vylepšovali vývojáři při vývoji provedení N už od skeletu karoserie, je na něm 42 dodatečných bodových svarů a 2,1 metru více lepených spojů. Místa pro uložení elektromotorů a sady akumulátorů jsou vyztužena. U pomocných rámů vpředu i vzadu byla zvýšena tuhost.

Vpředu i vzadu jsou nápravy IDA (Integrated Drive Axle) s integrovaným pohonem. Obě byly vyztuženy s ohledem na přenos vyššího točivého momentu elektromotorů. Současně u nich byly sníženy neodpružené hmoty, mimo jiné i díky kovaným 21“ kolům z lehké slitiny. Vyztužili rovněž sloupek řízení. Reakce vozu na řízení díky tomu mají být pohotovější a preciznější. Speciálně přenastavený je elektrický posilovač řízení s elektromotorem uloženým na hřebenu řízení, strmějším převodem řízení a optimalizovanou odezvou. Výsledkem těchto vylepšení má být přímější a komunikativnější řízení.

Vylepšení systému elektrického pohonu spočívá hlavně ve zdokonaleném chlazení akumulátorů (o kapacitě 84 kWh), které vylepšují schopnosti pro jízdu na okruhu.

Hyundai se chlubí větší odolností vůči poklesu výkonu v důsledku působení tepla, a minimalizuje tak riziko ztráty výkonu kvůli přehřátí. Vylepšený systém řízení provozní teploty sady akumulátorů má větší ochlazovanou plochu, účinnější chladič oleje elektromotorů a chladič samotné sady baterií. Maximální nabíjecí výkon je 350 kW.

Elektromotor pohonu dosahuje až 21 000 otáček za minutu a poskytuje nejvyšší výkon 478 kW (650 k). Je to díky dvoustupňovému měniči invertoru s vyšší energetickou účinností, který umožňuje čerpat vyšší výkony z nové sady akumulátorů. Přední elektromotor nabídne maximálních 166 kW (226 koní), zadní 282 kW (383 k). Celkový nejvyšší výkon je 448 kW, tedy 609 k, na 650 se dostane díky tomu, že elektromotor je možné krátkodobě přetížit (vpředu: 175 kW (238 k), vzadu: 303 kW (412 k)).

Ioniq 5 N se může pochlubit nejvýkonnější brzdovou soustavou v nabídce značky Hyundai, přední kotouče mají průměr 400 mm a zakusují se do nich čtyřpístkové jednodílné brzdiče, zadní kotouče mají průměr 360 mm.

Výrazně upravený byl systém rekuperačního brzdění, který se obvykle používá ke zvyšování hospodárnosti, u Nka ovšem funguje odlišně. Rekuperace slouží jako primární zdroj brzdné síly, zatímco mechanické brzdy přispívají dodatečnou brzdnou sílou v případě potřeby. Specificky pro Ioniq 5 N vyvinuli originální funkci rekuperačního brzdění N Brake Regen, která nabízí prostřednictvím pouhé rekuperace maximální zpomalení až 0,6 g, což je podle Hyundaie nejlepší hodnota v rámci automobilového průmyslu. Rekuperace zůstává aktivní i při zásahu ABS, a vyvolává přitom zpomalení až 0,2 g. Při jízdě na závodním okruhu lze navíc brzdit levou nohou, a pedály brzdy a plynu tak ovládat současně, vyzdvihuje tuto čistě závodnickou finesu Hyundai.

Model N je oproti výchozímu Ioniqu 5 o 20 mm nižší, spodní část karoserie byla rozšířena o 50 mm kvůli použití širších pneumatik a montáží výraznějšího difuzoru se vnější délka karoserie prodloužila o 80 mm (délka × šířka × výška × rozvor (mm): 4 715 × 1 940 × 1 585 × 3 000). Kovaná kola obouvají pneumatiky Pirelli P-Zero rozměru 275/35 R 21.

V interiéru najdeme nový volant. Středová konzola je optimalizována tak, aby kryla dodatečné výztuhy sloupku řízení a má na sobě měkké opěrné plošky v oblasti kolen a lýtek. Anatomicky tvarovaná sedadla mají vyztužené boční vedení, aby lépe podepřely tělo při ostrém průjezdu obloukem. Navíc jsou upevněna o dva centimetry níž v porovnání se základní specifikací.

Driftování, škubnutí manuálu a brzdění levou nohou

Auto dostalo množství čertovin pro rychlostní discipliny. N Pedal používá podobnou technologii jako rekuperační brzdová soustava systému i-Pedal. Ovšem v případě „Nka“ ho přeladili tak, aby auto mělo pohotovější reakce a lípe potlačovalo přeci jen stále vysokou hmotnost vlastní elektromobilům (kolem 2,2 tuny). Tato softwarová funkce umožňuje okamžitou změnu směru jízdy při otočení volantu na vjezdu do zatáčky a vyšší citlivost pedálu plynu. Využitím sil působících při zpomalení dojde k agresivnímu přenosu hmotnosti, což umožňuje ostřejší vjezd do zatáčky.

N Drift Optimizer pomáhá udržovat úhel smyku ovládáním vícero systémů vozidla v reakci na data získávaná v reálném čase. Funkce Torque Kick Drift umožňuje řidiči napodobovat rychlé sešlápnutí a uvolnění pedálu spojky používané u vozů s pohonem zadních kol spalovacím motorem pro vyvolání řízeného smyku

N Torque Distribution zajišťuje variabilní rozdělování točivého momentu mezi přední a zadní nápravu, které lze upravovat v 11 úrovních. Funkce elektronického samosvorného diferenciálu, e-LSD (electronic Limited Slip Differential) tvrdí muziku v zatáčkách. Možnosti nastavení elektronicky řízeného odpružení rozšiřují dodatečné senzory pohybů kol spolu s větším rozsahem tlumicí síly vytvářené většími tlumiči.

N Grin Boost maximalizuje zrychlení zvýšením výkonu na dobu 10 sekund a N Launch Control poskytuje tři různé úrovně trakce pro nejrychlejší možný rozjezd. Funkce Track SOC (State-of-Charge) pro sledování stavu nabití sady akumulátorů automaticky vypočítává spotřebu elektrické energie na kolo.

Funkce N e-shift napodobuje osmistupňovou dvouspojkovou převodovku vozů poháněných spalovacími motory, tím , že simuluje řazení regulací točivého momentu elektromotoru, a to včetně charakteristického škubnutí při řazení.


Elektromobil