"Chceme se stát nejvýznamnější akcí svého typu v Evropě, zatím držíme primát ve střední a východní Evropě," vyslovil přání Josef Štefka, jeden z organizátorů Truckfestu.
Zatímco některé obyvatele Hradce Králové z kolon troubících těžkooděnců rozbolela hlava, dlouholetá profesionální řidička kamionu Jolana Jedličková z Lázní Bohdaneč se na jízdu městem těšila celý rok.
"Je to zážitek, který si nenechám ujít. Vybírám si každý rok jen jeden sraz," říká žena, která v kabině trucku brázdí se svým mužem celou Evropu.
Původně chtěla být jako každá malá holka baletkou nebo herečkou pak ji ale nadchnul dobrodružný život na silnicích. "Naše auto je čtyři metry vysoké, patnáct a půl metru dlouhé a dva a půl metru široké. Musím vědět do jakých mostů se vejdu, znát celní předpisy," říká Jedličková, jedna z necelé třicítky českých truckerek.
Na cestách musí dávat pozor i na zloděje a uprchlíky. "Nikdy bych třeba nezastavila při cestě do Anglie na posledním parkovišti v Belgii. Tam operují zločinecké gangy, poslední odpočívadla jsou nástupní stanicí ilegálních emigrantů," vysvětluje truckerka, která po světě rozváží zboží od knedlíků po výbušniny.
Sama tahače považuje za královskou třídu mezi vozidly. Kritika velkých aut ji dokáže pořádně naštvat. "Dost mě rozčiluje, jak někteří lidé řidiče kamionů tepou. Nadávají, že čoudíme a jezdíme kolem jejich vesnice. Přitom to má na starosti úplně někdo jiný. A kdyby těm lidem nikdo ke snídaní nepřivezl jogurty, byli bychom jim najednou dobří," zlobí se Jedličková.
To, že někteří řidiči jezdí do úmoru a na silnicích jsou pak kvůli mikrospánkům neřízenými střelami, je podle ní věcí špatného systému. "Zoufale čekáme na digitální tachografy. Pak nás už nás nikdo nebude nutit překračovat pravidla hry. Zaměstnavatelé řidiče tlačí k tomu, aby je porušovali, protože je motivují počtem najetých kilometrů a procenty z tržby. To je snad jediné, co se mi na té práci nelíbí," míní Jedličková.