Svět Jawa: Honda musela zaplatit odškodné za ukradený patent

  • 27
V šedesátých letech minulého století měla Jawa v motocyklovém světě ještě takové jméno, že od ní opisoval i velký japonský výrobce Honda. Došlo to tak daleko, že Honda prohrála soudní spor a platila československé Jawě odstupné za ukradený patent.

V pankrácké Jawě vznikl v roce 1959 nápad, jehož autorem byl inženýr Evžen Ritschl, Vlastimil Bezouška a také Jan Ráfl, kterému byla za tento patent udělena státní cena. Pod nápadem byl potom podepsaný také konstruktér a tvůrce péráka, ředitel výzkumně vývojového závodu Jawy Josef Jozíf a podnikový právník Jan Pivrnec.

Šlo o rozvinutí původní myšlenky Josefa Navrátila, poloautomatického vypínání spojky při řazení převodových stupňů. Dokonce se už nápad vyráběl u modelu původního péráka. Pomocí speciální kulisy se při dotyku řadicí páky vypínala spojka. Dalo se tedy řadit bez použití spojkové páčky na řídítkách. Nápad se osvědčil a Jawa byla tímto řešením proslulá.

„Právě z toho vznikla myšlenka dotáhnout automat ještě dál a udělat spojku automatickou, která by bez použití páčky zaručovala plynulý rozjezd,“ vysvětloval princip automatické odstředivé spojky motocyklový publicista Miloslav Straka.

Konstrukce automatické odstředivé spojky byla patentována téměř ve všech zemích, do kterých Jawa motocykly vyvážela. Automatickou spojku přesto záhy okopírovala japonská Honda do modelu malého motocyklu 50 Cub. Původně jí ale představila jako automatickou převodovku.

Honda 50 Cub využila nápad Jawy

Honda Cub

Automatická odstředivá spojka spatřila světlo světa v roce 1963. Hned v roce 1964 továrna Jawa patent představila na brněnském strojírenském veletrhu. Vzápětí vyšla v prestižním italském motocyklovém časopisu Motociclismo fotografie japonské Hondy 50 Cub, vybavené podobnou automatickou spojkou.

„Z časopisu nebylo na první pohled úplně zřejmé, zda jde o přesnou kopii jawského provedení,“ pokračoval Miloslav Straka. Prostřednictvím jawského generálního dovozce pro Rakousko ve Vídni, firmy Faber, která ovšem byla mimo jiné i importérem Hondy, se podařilo dovézt vzorek japonského stroje. Po podrobném zkoumání byl závěr jednoznačný: nešlo o konstrukci automatické převodovky, jak výrobek označila Honda, ale o přesnou kopii patentu českých konstruktérů. Jawa se tedy nejprve pokusila jednat přímo s Hondou, šlo však o docela nepovedený pokus.

Jawa spor s Hondou vyhrála

Pro Jawu v té době pracoval z politických důvodů odstrčený právník Jan Schulman, který se případu chopil. Nejprve začal instruovat jawské pracovníky po telefonu. Na písemný dotaz u japonského výrobce ovšem přišla Jawě jen všeobecná odpověď. „Dávala jasně najevo, že se Honda s nějakou československou Jawou nebude vůbec bavit,“ pokračoval ve vysvětlování Miloslav Straka.

Na pokračování korespondence Honda už ani neodpověděla. Československý motocyklový výrobce i tehdejší politické orgány daly tedy Schulmanovi zelenou, aby Hondu zažaloval a vyžádal si narovnávací a licenční smlouvu. Případ zpracovala renomovaná londýnská právní kancelář Baker & McKenzie.

Do Londýna k soudu odcestoval Schulman pod dohledem Pivrnce. Jawa spor vyhrála a vysoudila za ukradený patent osmdesát tisíc liber šterlinků. Šlo o náhradu za použití československého patentu v motocyklech 50 Cub dovezených do Velké Británie i za počet prodaných kusů těchto malých strojů v dalších zemích.


Svět JAWA