Honda loni ve své britské továrně vyrobila přes 160 tisíc aut. Závod se tak na celkové produkci automobilů v Británii podílel více než deseti procenty, poznamenala agentura Reuters.
Ještě před tiskovou konferencí uzavření továrny oznámil místní poslanec Justin Tomlinson z Konzervativní strany. Opoziční Labouristická strana následně vyzvala vládu, aby se prostřednictvím jednání s Hondou a odbory pokusila o záchranu pracovních míst.
Plán na uzavření závodu, který vyrábí populární vozy Honda Civic, je další ranou pro britský automobilový průmysl v době nejistoty kolem podmínek odchodu země z Evropské unie. Tomlinson, který v roce 2016 pro tento odchod hlasoval, nicméně uvedl, že rozhodnutí Hondy je důsledkem vývoje globálního trhu a s brexitem nesouvisí. Prozatím se spekuluje, že výrobu evropských civiců bude zajišťovat japonská továrna Hondy.
Honda se spolu s japonskými konkurenty Toyota a Nissan podílí na celkové výrobě aut v Británii téměř polovinou. Nissan začátkem února oznámil, že zrušil plány na výrobu nové verze malého sportovně-užitkového vozu (SUV) X-Trail v továrně v britském Sunderlandu. Firma sice uvedla, že za tímto rozhodnutím stojí podnikatelské důvody, zároveň však poukázala na problémy spojené s nejistotou kolem budoucích vztahů Británie s EU. Uvedla rovněž, že plány na investice do výroby nových verzí vozů Juke a Qashqai v sunderlandském závodě zůstávají beze změny.
Americká automobilka Ford Motor tento měsíc podle médií sdělila britské premiérce Therese Mayové, že zintenzivnila přípravy na přesun výroby z Británie. Ford v Británii provozuje dvě továrny na výrobu motorů. Ve vyjádření zaslaném agentuře Reuters firma uvedla, že brexit bez dohody by byl pro její výrobní aktivity v Británii katastrofou. Podrobnosti čtěte zde.
Británie by měla Evropskou unii opustit už 29. března, dosud však nebyla schválena dohoda o podmínkách brexitu. Před riziky, jaká by mohl brexit bez dohody přinést, varují i jiné automobilky a další výrobci. Zmiňují vyšší cla, přerušení dodavatelských řetězců a ohrožení pracovních míst.
Údaje britského Svazu výrobců a prodejců automobilů (SMMT) nedávno ukázaly, že investice do automobilového průmyslu v Británii se v loňském roce kvůli obavám ohledně brexitu propadly téměř o polovinu na 589 milionů liber (zhruba 17 miliard korun).
Výroba automobilů v Británii se loni podle SMMT snížila o devět procent na pětileté minimum 1,52 milionu vozů. Zaznamenala tak nejprudší pokles od hospodářské recese z let 2008 a 2009.