Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

  17:06aktualizováno  17:06
Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce postiženými mají být automobilky.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Nissan

Skandál kolem falšování údajů o kvalitě japonské firmy Kobe Steel přiměl výrobce aut, vlaků, letadel a vojenské techniky ke kontrolám. Ty mají odhalit, zda jejich výrobky neobsahují podřadné materiály.

Kobe je třetí největší ocelárnou v Japonsku. Firma přiznala, že falšovala údaje o některých svých produktech tak, aby odpovídaly požadavkům zákazníků.

Odhalení se týkalo výrobků z mědi a hliníku, které se používají při výrobě automobilů či letadel, a firma následně oznámila, že na falšování údajů narazila také u některých dalších produktů. Japonská vláda uvedla, že záležitost zkoumá a snaží se zjistit její možné bezpečnostní dopady.

Postavení firmy je specifické, Kobe Steel je totiž jeden z velkých a renomovaných zpracovatelů hliníku, který je v autoprůmyslu stále žádanější. Pokud by případné následky rodícího se skandálu ohrozily stabilitu firmy, mělo by to dopad na celý autoprůmysl.

Podle italského magazínu Quattroruote firma falšovala údaje za posledních 11 měsíců o čtyřech procentech produkce. Kobe Steel identifikovala šarže hliníkových a měděných plechů, které vyrobila mezi zářím 2016 a srpnem 2017, více detailů ovšem neuvedla. Podle magazínu Autonews společnost zkoumá údaje o své produkci za posledních deset let. Firma ovšem udává, že nemá od zákazníků žádné stížnosti na kvalitu materiálů.

Svou produkci nyní prověřují také Toyota, Mitsubishi, Mazda, Nissan, Honda, Subaru a Suzuki. Mezi zákazníky firmy jsou však také Ford nebo General Motors.

Toyota uvedla, že materiál od Kobe Steel použila ve svých japonských fabrikách na kapoty a dveře některých modelů. Nissan měl dodaný plech použít na kapoty a bude prý zkoumat, zda vlastnosti materiálu, které jsou odlišné od deklarovaných, nemohou mít vliv na ochranu chodců v případě nehody. Honda měla materiál od Kobe použít na dveře a kapoty. Ostatní výrobci aut zatím zkoumají své archivy.

Společnost Hitachi uvedla, že její nové vlaky sice obsahují materiály od firmy Kobe, ale úspěšně prošly přísnými testy. Americký výrobce letadel Boeing tvrdí, že v souvislosti se skandálem kolem ocelárny Kobe neodhalil žádné bezpečnostní problémy.

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Nová Škoda Octavia v plné parádě. Prototypy trénují v Česku

Škoda Octavia

Do odhalení nové Škody Octavie zbývají měsíce. Premiéra se podle posledních informací ze zákulisí stihne ještě letos....

Elektromobilem do Itálie od zásuvky k zásuvce: nejdražší byla zmrzlina

Hyundai Kona Electric na slavné Via Chiantigiana skrze srdce Toskánska.

V dojezdu na „jednu plnou“ se elektromobily nemohou s vozy poháněnými spalovacími motory rovnat. Dojezd novějších...

První kilometry se Škodou Kamiq. Ve všech verzích je to pohodář

Škoda Kamiq

Začátkem září se první zákazníci dočkají nových malých SUV Škoda Kamiq. My už jsme usedli za volant tohoto modelu,...

Prodeje dodávek se zvyšují, ale ne kvůli ekonomickému růstu

Toyota Proace City

Zatímco registrace nových osobních aut letos citelně klesají, těch lehkých užitkových naopak rostou. Říká to něco o...

Přetahovaná o Teslu. Podíl ve výrobci elektroaut by rád koupil Volkswagen

Tesla

Šéf německého Volkswagenu Herbert Diess se zajímá o koupi podílu ve výrobci elektromobilů Tesla. Mluvčí VW však...

Další z rubriky

Autofotka týdne: Nový Defender vyrobí na Slovensku, tajný už je jen vzhled

Land Rover Defender

Odhalení nového Defenderu je na spadnutí. Na vzhled pokračovatele ikonického modelu Land Roveru jsou natěšení nejen...

Prodeje dodávek se zvyšují, ale ne kvůli ekonomickému růstu

Toyota Proace City

Zatímco registrace nových osobních aut letos citelně klesají, těch lehkých užitkových naopak rostou. Říká to něco o...

Na Teplicku vyvíjí nová autoskla, snižuje se hmotnost, přidávají funkce

Linka je schopna vyrobit až 2,5 milionu kusů bočních autoskel ročně. Na snímku...

Firma AGC Automotive Czech v Chudeřicích na Teplicku vyvíjí nová skla do automobilů. Splnit musí požadavek na...

Najdete na iDNES.cz