Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Hackeři se o auta zatím nezajímají. Přitom slabých míst je hodně

Kybernetické útoky na vozidla mohou mít katastrofální důsledky. Slabým článkem v systému je původně zcela neškodné rozhraní pro diagnostiku. Podle názoru odborníků je to vstupní brána pro hackerské útoky.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Reuters

Pojišťovna Allianz se obává, že v budoucnu nezůstane u dosavadních ojedinělých kriminálních útoků zlodějů dat: „Ochranné mechanismy před hackerskými útoky jsou – právě u starších vozidel – často nedostatečné,“ řekl člen představenstva Allianz Joachim Müller. „Z toho důvodu se dá očekávat, že počet útoků na vozidla v následujících letech vzroste.“

Největší evropská pojišťovna není jediná, komu tento problém dělá starosti. V automobilové branži je za rizikové považováno především rozhraní OBD2, které je od konce devadesátých let zabudováno ve všech vozidlech. „Toto nezabezpečené rozhraní bylo vědomě ponecháno otevřené, původně bylo myšleno jako nástroj pro načtení hodnot výfukových plynů pomocí kabelu v dílně,“ vysvětlil Maik Böres z oddělení BMW Future Mobility.

Moderní auta jsou počítače na kolech

Nyní jsou na trhu zařízení pro bezdrátový přenos dat prostřednictvím WLAN nebo SIM karty, používají se například pro vedení elektronické knihy jízd. Ovšem ochrana proti útokům zvenčí je nedostatečná. „Zařízení nabízená třetí stranou nejsou často chráněna ani heslem,“ říká Böres. V Mnichově učinili preventivní opatření: „U BMW jsou všechna zařízení zajišťující bezpečnost odpojena od rozhraní OBD,“ vysvětlil Böres.

Přesto v automobilové branži i mimo ni panují obavy, že preventivní bezpečnostní opatření výrobců nejsou v žádném případě dostačující. „Dnes jsou moderní auta počítače na kolech,“ říká Müller z Allianz. Prostřednictvím multimediálních a internetových funkcí jsou centrální řídicí systémy v autě často propojeny nejen s internetem.

Hackerský útok na počítač nebo mobil je pro oběť mimořádně mrzutý, ale zpravidla ho neohrožuje na životě. Kriminální kybernetické útoky na auta ovšem mohou být zdraví i životu nebezpečné: „Důležité jízdní funkce, jako ESP nebo brzdový asistent, jsou napojeny na interní datovou komunikaci vozidla,“ říká Müller. „Pokud se někomu podaří dostat do těchto systémů, může spustit například nechtěný brzdný manévr.“

Možné scénáře jsou hrozivé: „Kybernetické útoky na auta dělají z výrobců a velkých provozovatelů potenciální oběti vydírání,“ říká Müller. Na začátku podle něj stojí vždy individuální útok na jedno vozidlo. „A pokud hacker najde slabé místo, mohl by pak napadnout najednou všechna vozidla jedné řady a odstavit například motor. Poškození reputace automobilového průmyslu by bylo obrovské.“

Na dálku se podařilo vypnout běžící motor

Hromadné útoky na celé řady vozidel zatím nejsou známy, ovšem rozhraní OBD2 se hackerům podařilo napadnout bez problémů – v jednom případě se programátorům z americké společnosti pro kybernetickou bezpečnost Argus podařilo pomocí bluetooth vypnout na dálku běžící motor. Allianz požaduje od výrobců vozidel pokud možno bezpečnou IT architekturu, kterou lze v průběhu celé životnosti vozidla dovybavit proti možným nově hrozícím nebezpečím.

Německý automobilový průmysl mezitím zareagoval. V rámci Sdružení automobilového průmyslu (VDA) vyvinuli výrobci a dodavatelé koncept, který by měl zajistit nejen bezpečnost vozidla a jeho pasažérů, ale i bezpečnost a ochranu dat. BMW představil v květnu program CarData založený na tomto konceptu. Data vozidla jsou zaklíčována a přenesena na server. Tím by mělo být zabráněno tomu, aby si nepovolané osoby zajistily přístup k vozidlu.

Svrchované právo pro nakládání s daty zůstává majiteli vozidla – jen on může podle konceptu VDA rozhodovat, jaká data dá výrobce k dispozici servisu, pojišťovně, internetovým prodejcům, vývojářům aplikací a dalším. „Stále musí jít o rozhodnutí zákazníka, zda a jaká data chce předat dál a jaké služby chce využívat,“ říká mluvčí VDA. Ovšem za standardní tento model v automobilovém průmyslu zatím považovat nelze.

Autoři:
  • Nejčtenější

Největší dacia přijíždí. Bigster má být o pětinu levnější než ostatní

Dacia se svou filozofií „design to cost“ slaví obrovský úspěch, vítězně táhne i nabubřelou západní Evropou. Dokazuje tak, že i bohatí Francouzi, Němci nebo Nizozemci rádi ušetří. Racionálně stavěné...

9. října 2024

K otevření a nastartování kie stačilo hackerům půl minuty a espézetka

Vtípky o lidech, kteří si jako heslo e-mailu nebo PIN k bankovní kartě nastaví ne zrovna důmyslnou kombinaci 1-2-3-4, neberou konce. I proto, že jich je pořád dost. Jenže ani v automobilce Kia si...

10. října 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Test celoročních pneumatik: Většina na sněhu obstála, některé dokonce skvěle

Premium

Ceny nových pneumatik se v posledních letech zvýšily zhruba o 20 procent a pro stále více motoristů, kteří jezdí méně a nejezdí po horách, je tak volba univerzálních pneumatik lákavá. Cenově se totiž...

9. října 2024

Když zkrachuje automobilka. Po Fiskeru zůstaly dluhy, ale i hromada odpadu

Henrik Fisker měl vždy plnou pusu ekologie a udržitelnosti, ale nakonec po něm a jeho automobilce Fisker Inc. zůstal kromě dluhů jen velký svinčík. A údajně i nebezpečný odpad. Šílený úprk z...

13. října 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Elektrifikace Škody vázne. Kombík odložen, sedmimístný obr má zpoždění

Premium

Škoda představila prvního října svůj nový elektromobil. Model Elroq je k objednání, ceny startují na 799 tisících korun. Elektromobilizace ovšem v Evropě vázne, automobilky přehodnocují plány,...

14. října 2024

Nissan chce Qashqai vrátit do hry. Má tlustší skla a Google na palubě

Nissan Qashqai, jeden z otců zakladatelů segmentu crossoverů a SUV, se dočkal faceliftu už třetí generace. Má sice stejné motory, ale upravený design, pár změn v interiéru, a především nové...

15. října 2024

Evropa vs. Čína: na pařížském autosalonu se dá atmosféra krájet

Paříž (od zpravodaje iDNES.cz) „Letošní autosalon v Paříži se nese ve znamení souboje mezi evropskými a čínskými výrobci,“ píše Reuters. Pravda, čínské automobilky pojaly prezentace na nejstarším a nejslavnějším světovém...

15. října 2024

První den Paříže: pyžamová party, Cybertruck a velký šéf na obhlídce u Číňanů

Paříž (od zpravodaje iDNES.cz) Pařížský autosalon se probudil do prvního dne. Chvíli před premiérou jsou automobilové novinky schované v pyžamech, speciálních na míru šitých potazích, které z nich pak za potlesku publika strhnou....

14. října 2024

Emisní cíle EU pro autoprůmysl nejsou splnitelné, varuje Jahn

Cíle transformace automobilového průmyslu v Evropě není možné splnit, shodl se europoslanec Filip Turek a viceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR, který je zároveň členem představenstva Škoda Auto...

14. října 2024

Porno a Česko. Jsme téměř unijním extrémem, ukázala data

Je to vlastně vedlejší, nezamýšlený produkt evropské legislativy. Její nařízení o digitálních službách necílilo na...

Zemřel český raper Pavel Protiva. Bylo mu sedmadvacet let

V sedmadvaceti letech zemřel raper Pavel Protiva, informovalo hudební vydavatelství Blakkwood, pro které umělec tvořil....

Mlčení o mzdách padne. Lidé budou mít právo ptát se, kolik berou kolegové

Premium Zaměstnavatelé budou muset uchazečům o práci prozrazovat, jaký minimální rozpočet na danou pozici mají k dispozici....

Karel Janeček žaluje exmanželku o bitcoiny. Chce je zpět, jde o víc než miliardu

Miliardář Karel Janeček se soudí s exmanželkou Mariem Mhadhbi o kryptoměny, které jí před lety daroval při rozvodovém...

Výrobce luxusní minerálky má problém. Jeden z jeho vrtů je kontaminovaný

Značka luxusní minerální vody Perrier je symbolem privilegované „francouzskosti“. Má miliardový obrat a její zelené...