Úterý 26. ledna 2021, svátek má Zora
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 26. ledna 2021 Zora

Hackeři se o auta zatím nezajímají. Přitom slabých míst je hodně

Kybernetické útoky na vozidla mohou mít katastrofální důsledky. Slabým článkem v systému je původně zcela neškodné rozhraní pro diagnostiku. Podle názoru odborníků je to vstupní brána pro hackerské útoky.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Reuters

Pojišťovna Allianz se obává, že v budoucnu nezůstane u dosavadních ojedinělých kriminálních útoků zlodějů dat: „Ochranné mechanismy před hackerskými útoky jsou – právě u starších vozidel – často nedostatečné,“ řekl člen představenstva Allianz Joachim Müller. „Z toho důvodu se dá očekávat, že počet útoků na vozidla v následujících letech vzroste.“

Největší evropská pojišťovna není jediná, komu tento problém dělá starosti. V automobilové branži je za rizikové považováno především rozhraní OBD2, které je od konce devadesátých let zabudováno ve všech vozidlech. „Toto nezabezpečené rozhraní bylo vědomě ponecháno otevřené, původně bylo myšleno jako nástroj pro načtení hodnot výfukových plynů pomocí kabelu v dílně,“ vysvětlil Maik Böres z oddělení BMW Future Mobility.

Moderní auta jsou počítače na kolech

Nyní jsou na trhu zařízení pro bezdrátový přenos dat prostřednictvím WLAN nebo SIM karty, používají se například pro vedení elektronické knihy jízd. Ovšem ochrana proti útokům zvenčí je nedostatečná. „Zařízení nabízená třetí stranou nejsou často chráněna ani heslem,“ říká Böres. V Mnichově učinili preventivní opatření: „U BMW jsou všechna zařízení zajišťující bezpečnost odpojena od rozhraní OBD,“ vysvětlil Böres.

Přesto v automobilové branži i mimo ni panují obavy, že preventivní bezpečnostní opatření výrobců nejsou v žádném případě dostačující. „Dnes jsou moderní auta počítače na kolech,“ říká Müller z Allianz. Prostřednictvím multimediálních a internetových funkcí jsou centrální řídicí systémy v autě často propojeny nejen s internetem.

Hackerský útok na počítač nebo mobil je pro oběť mimořádně mrzutý, ale zpravidla ho neohrožuje na životě. Kriminální kybernetické útoky na auta ovšem mohou být zdraví i životu nebezpečné: „Důležité jízdní funkce, jako ESP nebo brzdový asistent, jsou napojeny na interní datovou komunikaci vozidla,“ říká Müller. „Pokud se někomu podaří dostat do těchto systémů, může spustit například nechtěný brzdný manévr.“

Možné scénáře jsou hrozivé: „Kybernetické útoky na auta dělají z výrobců a velkých provozovatelů potenciální oběti vydírání,“ říká Müller. Na začátku podle něj stojí vždy individuální útok na jedno vozidlo. „A pokud hacker najde slabé místo, mohl by pak napadnout najednou všechna vozidla jedné řady a odstavit například motor. Poškození reputace automobilového průmyslu by bylo obrovské.“

Na dálku se podařilo vypnout běžící motor

Hromadné útoky na celé řady vozidel zatím nejsou známy, ovšem rozhraní OBD2 se hackerům podařilo napadnout bez problémů – v jednom případě se programátorům z americké společnosti pro kybernetickou bezpečnost Argus podařilo pomocí bluetooth vypnout na dálku běžící motor. Allianz požaduje od výrobců vozidel pokud možno bezpečnou IT architekturu, kterou lze v průběhu celé životnosti vozidla dovybavit proti možným nově hrozícím nebezpečím.

Německý automobilový průmysl mezitím zareagoval. V rámci Sdružení automobilového průmyslu (VDA) vyvinuli výrobci a dodavatelé koncept, který by měl zajistit nejen bezpečnost vozidla a jeho pasažérů, ale i bezpečnost a ochranu dat. BMW představil v květnu program CarData založený na tomto konceptu. Data vozidla jsou zaklíčována a přenesena na server. Tím by mělo být zabráněno tomu, aby si nepovolané osoby zajistily přístup k vozidlu.

Svrchované právo pro nakládání s daty zůstává majiteli vozidla – jen on může podle konceptu VDA rozhodovat, jaká data dá výrobce k dispozici servisu, pojišťovně, internetovým prodejcům, vývojářům aplikací a dalším. „Stále musí jít o rozhodnutí zákazníka, zda a jaká data chce předat dál a jaké služby chce využívat,“ říká mluvčí VDA. Ovšem za standardní tento model v automobilovém průmyslu zatím považovat nelze.

Autoři:
  • Nejčtenější

VIDEO: Lidé omylem kupují dálniční známku někomu jinému. Chybu nejde vrátit

Na letošní rok si lidé musí poprvé kupovat elektronickou dálniční známku. Některým se ale povede dvakrát napsat špatně...

Malý stěhovák pro rodinu. Měřili jsme, který kombík je ten nejlepší

Premium Ve velkém testu jsme srovnali tři kompaktní kombíky, které mohou být alternativou populární octavie. Navíc nejsou tak...

Hlasování o silničním zákoně: k ochraně cyklistů přibyly zásadní přílepky

Sněmovna poslala do třetího čtení zajímavou novelu zákona o silničním provozu. Už před rokem ji předložil poslanec ČSSD...

Šetříte přírodu a CO2? Zapomeňte na sdílenou elektrokoloběžku, jeďte autem

Uhlíková stopa využívání sdílených elektrokoloběžek je podobná, jako když jedou alespoň tři lidé autem. Ukázala to...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škoda odhaluje malé SUV Kushaq, první model na nové platformě pro Indii

Škoda pokračuje v poodhalování nového modelu pro indický trh. Malé SUV jménem Kushaq se představuje na prvních fotkách,...

Veganství a vegetariánství je na vzestupu a je to dobře, říká lékař Jan Gojda

Premium Lékaři bývají obvykle k dietám všeho druhů skeptičtí. Nejinak tomu bylo v případě vegetariánství a veganství. Výhradně...

Malý stěhovák pro rodinu. Měřili jsme, který kombík je ten nejlepší

Premium Ve velkém testu jsme srovnali tři kompaktní kombíky, které mohou být alternativou populární octavie. Navíc nejsou tak...

Můžete skoro všechno, nemusíte nic. Jak probíhají swingers party v Česku

Premium Swingers kluby, tedy místa neřesti, kde si páry mezi sebou střídají partnery a užívají si i těch nejdivočejších...

  • Další z rubriky

ANALÝZA: Polibek smrti, neobratnost, či podpora? Chvála Škodu překvapila

Premium Nečekané věci se stávají i ve světě korporací nalajnovaném procesy a hierarchickými postupy. Také ve velkých firmách s...

Hlasování o silničním zákoně: k ochraně cyklistů přibyly zásadní přílepky

Sněmovna poslala do třetího čtení zajímavou novelu zákona o silničním provozu. Už před rokem ji předložil poslanec ČSSD...

První žena ve formuli 1. Nezdolná bohyně se probila do království mužů

Premium Před více než šedesáti lety usedla Maria Teresa de Filippis do vozu formule 1. Díky svému temperamentu, odvaze a...

Po rakouských dálnicích mohou jezdit rychleji už i elektromobilisté z Česka

Specialitou rakouských dálnic jsou takzvané IG-L zóny s omezenou rychlostí kvůli snížení emisní a hlukové zátěže....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice nosu. Mnozí fanoušci ji nepoznávají

Dara Rolins (48) se netají svým kladným vztahem k nejrůznějším kosmetickým úpravám. Ke zvětšení prsou a pravidelným...

Mamograf nádor neodhalil. Nechala jsem si vzít obě prsa, říká Kuklová

Michaela Kuklová prožívala před časem těžké chvíle. Po složité diagnostice karcinomu prsu, kdy sama cítila, že je něco...

Lucka je mou oporou. Ze synů hokejisté nejspíš nebudou, míní Plekanec

Tomáš Plekanec (38) a Lucie Šafářová (33) promluvili o sportovním nadání dcery Leontýnky i o plánované svatbě. Bývalý...

Žiji s manželem v polyamorii. Jen o sex nejde, říká Těžká z dokumentu V síti

Terezu Těžkou (25) znají diváci jako jednu z hlavních představitelek náctiletých dívek v dokumentu o sexuálních...

Jsem řidičem autobusu pražské MHD, lidé mě nepoznávají, říká Václav Kopta

Václav Kopta se v době šíření koronaviru stal řidičem autobusu v pražské MHD. Herec tvrdí, že si tím splnil dávný...