Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Hacker vyvíjí sadu pro samořiditelná auta za 25 000. Řídit se učí sama

V sedmnácti letech byl prvním, kdo odblokoval tehdejší iPhone, o pár let později prolomil ochranu konzole Play Station. Teď se George Hotz rozhodl vydat zcela jinou cestou.

George Hotz vyvíjí na vlastní pěst autonomní auto, které má trumfnout schopnosti Tesly | foto: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz

Chce stvořit levný systém pro autonomní auta a zatím, zdá se, je na velmi dobré cestě. I kvůli tomu se vzájemně provokují s Elonem Muskem, zakladatelem Tesly.

Geroge Hotz se rozhodl, že namísto prolamování něčího kódu a hledání skulin v řešeních druhých, čímž se v podstatě živil doposud, vytvoří nový software pro umělou inteligenci, který bude umět mimo jiné řídit autonomní vozidla. Software by měl být natolik sofistikovaný, že si jako střednědobý cíl Hotz vytyčil tvorbu sady, která by v podstatě z jakéhokoli vozu mohla udělat samořiditelné auto, a to za cenu asi 1 000 dolarů, tedy zhruba 25 000 korun.

Stačit by k tomu mělo podle Hotze šest kamer, počítač a speciální software založený na takzvaných neurálních sítích. Dvojice kamer by byla u zpětného zrcátka, dvě mají sledovat mrtvé úhly na bocích, jedna kamera situaci za vozem a jedna typu rybího oka poskytovat celkový pohled na situaci shora.

Na vlastní pěst

Zatím Hotz rozhodně tak daleko není, ale jeho dosavadní výsledky jsou opravdu obdivuhodné. V závěru roku 2015 se několikrát svým pokrokem pochlubil magazínu Bloomberg, který připravil o Hotzovi rozsáhlou reportáž. V ní Hotz říká, že během několika měsíců dokázal vytvořit vůz, který dovede sám jezdit po dálnici, podobně jako to umí s pomocí funkce AutoPilot třeba vozy Tesla.

Jenže zatímco Tesla investovala do vývoje autonomní mobility již nejspíš miliony dolarů, Hotze to stálo sotva 50 000 dolarů. Z toho 30 000 dolarů spolkla nová Acura ILX, kterou hacker použil jako základ. Zbytek padl a výbavu v podobě počítačů a další výpočetní techniky, jedné kamery a malého lidaru, který umístil na střechu svého experimentálního auta. Tahle sestava teď umí podle všeho jezdit sama po dálnici a čím více s ní Hotz jezdí, tím lepší její samořídící schopnosti jsou.

To vše je možné díky pokroku ve výpočetní technice a metodám takzvaného hlubokého učení. Obraz, který Hotz získává během jízdy, zpracovává jeho software, který auto učí, co a jak má dělat. Hotz tedy vůz nenaprogramoval, že má jezdit po silnici mezi čarami a brzdit za vpředu jedoucím vozem, software se tohle naučil zcela sám z jízd, kdy měl pod kontrolou vůz člověk a nikoli počítač.

Techniky hlubokého učení a umělou inteligenci samozřejmě využívají i ostatní subjekty, které vyvíjejí autonomní vozy, ale Hotz je asi jediným, kdo tohle dokázal zcela na vlastní pěst a navíc se spoléhá výhradně na chytré algoritmy. Tvrdí, že zatímco kód pro alespoň částečné funkce autonomní jízdy má běžně stovky tisíc řádek kódu, jeho program má pouhé dva tisíce řádek.

Pošťuchování s Muskem

Zní to téměř fantasticky, ale zdá se, že zatím to funguje a slavný hacker by si v budoucnu mohl vydělávat právě expertizou v oblasti umělé inteligence. Kvůli novátorské technice a netradičnímu přístupu, který je Hotzovi vlastní, se teď dokonce hlavně přes média pošťuchuje s Elonem Muskem, zakladatelem Tesly.

V článku, který zveřejnil Bloomberg, hovoří Hotz o setkáních s Muskem, během kterých mu měl miliardář nabídnout lukrativní kontrakt, pokud jeho technika porazí tu, kterou používá Tesla. Jenže pak prý Musk začal měnit podmínky. Hotz označil techniku firmy Mobileye, která je jednou ze součástí funkce AutoPilot u Tesly, za v podstatě zastaralou.

V reakci na tato prohlášení vydala Tesla na svém blogu článek, ve kterém upřesňuje, že funkce Autopilot je vyvinuta Teslou a že technika od Mobileye je jen jednou z mnoha součástí celku. Firma v textu tvrdí, že nevěří, že je jedna osoba nebo třeba malá firma byla schopna vyvinout systém pro autonomní mobilitu schopný sériového uplatnění.

„Naučit systém být přesný na 99 % je docela jednoduché, ale dostat jej na přesnost 99,9999 %, což je v podstatě nutnost, je mnohem obtížnější,“ píše se v prohlášení. Text podotýká, že dělat chyby při rychlosti třeba 70 mil za hodinu je velmi problémové. „Je jednoduché ukázat cool demo, ale je složité něco opravdu vytvořit. Obzvlášť software, který bude fungovat na milionu různých silnic po celém světě za mnoha podmínek – v zimě, v létě, v dešti, prachu – to je celý svět rozdílů,“ prohlásil k problematice Elon Musk pro magazín Fortune.

Sázku s Hotzem prý nakonec neuzavřel proto, že se obával, že by hacker naučil své auto spolehlivě řídit na daném úseku dálnice I-405 mezi Los Angeles a San Diegem, kterého se měla sázka týkat, s tím, že jinde by software fungovat nemusel. To by samozřejmě znehodnotilo Muskovu investici do Hotzova řešení. Navíc několikrát připomněl, že ostatním to, co Hotz údajně vyřešil za tři měsíce sám, trvalo roky se zapojením stovek a tisíců inženýrů.

Širší cíle

Hotz si z toho nic nedělá a dál pracuje na svém ambiciózním projektu. Na webu své firmy, kterou pro rozvoj technologie založil a kterou pojmenoval Comma, píše v sekci náboru zaměstnanců, že chce sestavit malý elitní tým. Ten by měl postavit autonomní auto, které by se zúčastnilo autokrosových závodů a vyhrálo je.

Tím ale jen celé putování šestadvacetiletého hackera v oblasti umělé inteligence začíná. Jeho chytrý software by stejně tak jako při řízení automobilů měl pomáhat i v mnoha dalších oblastech a Hotz už zkoumá jeho možnosti. Zvažuje třeba o uvedení do obchodních řetězců, kde by systém nahradil pokladní. Jednoduše by nákup identifikoval a namarkoval během okamžiku.

Hotz se celkově dle svých prohlášení stal velkým nadšencem do umělé inteligence a tvrdí, že ta jednou nahradí lidi při většině dnešních činností. Hotz hodlá být přímo u toho, když se bude svět takto měnit.

  • Nejčtenější

Čínský Dongfeng v Česku odpálí cenovou bombu. Elektrický Box bude za půl milionu

10. dubna 2024  12:51,  aktualizováno  13:15

Součástí uvedení modelů luxusní značky Voyah státního čínského koncernu Dongfeng bylo i představení...

První jízda: Kodiaq si škodováci na rozloučenou se spalováky vymazlili

11. dubna 2024

S novým Kodiaqem si Škoda mohla vyhrát. Tým Jiřího Dytrycha, šéfa projektů spalovacích aut značky,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  16:11

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Povinná antihackerská ochrana znamená stop pro oblíbené fiaty i hravá porsche

15. dubna 2024

Premium Od července 2024 bude platit nový předpis, který říká, že na území EU musí být všechna nově...

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie v bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Švédská aplikace motivuje žalobníčky odměnou k nahlašování špatného parkování

18. dubna 2024

Někdo špatně zaparkoval! Rychle to vyfoťte, zdokumentujte prostřednictvím aplikace a získejte...

Čínský Dongfeng zaútočí na Evropu přes Itálii, chce tam postavit automobilku

18. dubna 2024

Společnost Dongfeng Motor jedná s Římem o tom, že by vyráběla vozy v Itálii. Čínská automobilka...

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Elektrokolo, co vypadá spíš jako motorka a tak se i chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K jeho...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...