- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
ještě že existují stále rozvojové země s velmi zaostalým vývojem vozů v téhle oblasti, jednou bude velký hit dovoz aut z takových destinací, každý bude toužit po vozu který mu levně opraví zručný mechanik drobným zásahem do konkrétní součástky a ne jen měnič elektronických setů v ceně desetiny vozu...
Výrobci aut se v poslední době zaměřili na to, jak si ušetřit práci s kvalitním vývojem. No co že jsme pustili do výroby nedodělané auto. Jednak to dělá i konkurence a druhat kdybysme to neudělali, byli bysme druzí a to by bylo horší. Do půl roku vychytáme chyby a na garančkách nenápadně nahrajeme software, co ty výrobní zmetky zmírní na únosnou mez.
Výsledkem pak je auto, co mu dešťový senzor při stejném dešti jednou stírá jak divý a podruhé málem nevidíte na silnici. Senzor denního/nočního osvětlení sepne pod každým mostem noc, ale když na vás svítí sluníčko ze zadu, nechá tam noc i za slunečného rána, takže na displayi na který přes zadní okénko navíc svítí to sluníčko, nic nevidíte. Ručně to přepnout nejde, tak prostě čekáte až se otočí sluníčko nebo vy. Což je na D1 od Brna do Prahy ráno dost dlouhé čekání.
Jo ale přehrát firmware přes univerzální sběrnici, nebo ovládat auto přes nějaké arduino jde velice dobře. Asi ani tady se nikdo nezabýval myšlenkou, dotáhnout to do konce za který se nemusí stydět. On je ten stejný trend i u počítačů, protože jinak by nemohl operační systém co umí vesměs pořád to samé, být na tisicinásobně rychlejších počítačích desetinásobně pomalejší, než jeho předchůdce před deseti lety a zabírat stonásobně větší prostor na disku. Jenže odfláknutý operační systém, nebo hacknutý počítač vás na životě neohrozí.
Nějak nechápu důvod, proč by mělo jít tímto způsobe otevřít auto. Zámky a jejich ovládání může být na ostatních systémech v autě nezávislé.
Jenže to by se do nich potom nemohl připojit technik aby zadal nový klíč na dálkové ovládání a musel by píchnout kabel do jiné zásuvky. Prostě deset vteřin práce navíc, plus ta zásuvka za dvacet korun.
Napojíte to na sběrnici co vede od víka kufru až po světlomety, a máte to vše v jednom. Co na tom že když vám pak sebezbytečnější kravina v autě tuto sběrnici zablokuje, přestane fungovat skoro všechno a dost těžko se to hledá. Hlavně že se ušetřilo.
Za par let budeme resit problem napr. s chytrou lednickou
Hacker vam ji da odmrazit prave kdyz budete na dovolene
Vegetarianovi objedna pulku prasete,abstinentovi rum
a podobne srandicky
Copak lednička.... Ale až Vám zmizí peníze z elektronické peněženky, až zjistíte, že Vám nepatří dům či byt, kde bydlíte, že neexistujete podle elektronické matriky ani vy a nemáte tak nárok na důchod,..... Prostě valorizace podle Orwella dotažená ad absurdum.
Jo, jednoho dne bude příplatek za to, že zařízení bude tzv. "hloupé". Nebo budou hloupá zařízení zakázána zcela (oficiálně ve jménu bezpečnosti, neoficiálně proto, že se špatně sledují) a seženete je leda na černém trhu...
Jo, jo, za "bezpečnost" s schová kdejaká zvrhlost ale ovce budou radostně bečet že to chtějí.
Čím méně "vymožeností", tím méně věcí se může pokazit. Výjimku bych dal ABS. A konec. - Proto si například nekoupím Citroen: je tam víc věcí co se mohou pokazit. A podobně u Renaultu: taky se kazí především elektronika. Motor vydrží. Převodovka vydrží. Pokazí se ABS, celý elektronický panel (tachometr, otáčkoměr), ... pokazí se elektro-ruční brzda ...
Jak už dobře víme ze světa počítačů, souboj hackerů a odborníků na softwarové zabezpečení je nekonečný, neustále se objevují nové skuliny, které dávají příležitost ke kybernetické kriminalitě.
A proto vše co lze, řiďme počítači a svěřme do cloudů. Katastr nemovitostí? - A jsi bez nemovitosti. Svět bez hotovostních peněz? - A jsi bez peněz. Přijdeš o auto. Pacienty s kardiostimulátory, diabetickými pumpami dálkově monitorovanými a řízenými - snadno zabije hacker, vydírající výrobce o výpalné. A nakonec přijdeš o identitu a existenci.
Co je komu do člověka. Hlavně, že IT firmy mají žně.
Problém je, že lidé jsou více než ochotní se kvůli pohodlnosti vzdát veškerého soukromí. Není cesta ven, všechno musí být všude a pořád připojeno k internetu a vyřvávat do světa vše, co může. Místo toho, aby existovaly jasné bariéry co s čím může jak komunikovat, nad kterými by měl uživatel plnou kontrolu.
To se dalo čekat a bude hůř...mnohem hůř Nudící se puberťáci se budou bavit dálkovým ovládáním autonomních vozidel jejichž posádka nebude moci zasáhnout, protože tam nebude volant ani pedály. Už teď se mohou bavit například vypnutím motoru nebo tím, co popisují v článku! Ale co, někteří to požadují tak proč jim to nedat. Každý svého "štěstí" strůjce.
Jelikož počítačům rozumím v míře větší než běžné, vím, o čem mluvím a opravdu se toho děsím. Prostě to s elektronikou opravdu hodně přeháníme!
Je to zcela jednoduche ..... proste nepripojit multimedialni system na CAN .... a hlavne nedavat tam android ..... co se pak divi???
Tady jde o budoucnost. Vaše příští auto už bude připojené "natvrdo" a bez vaší kontroly....bohužel.
pokud je mozne aby bylo napadenim jakehokoliv ridiciho systemu vozu nebo jeho selhanim aby vuz nebrzdil po vyvinuti sily na brdovy pedal (u hydraulickych brzdovych systemu), pak je neco spatne v samotne konstrukci. u soobnich aut nepredpokladam ze neni mozne je bezne zabrzdit at uz se s autem deje cokoliv. at uz se jedna o mytickou samoakceleraci u toyot anebo napadeni hackerem, vzdy musi byt mozne 1. vozidlo ridit, 2. vozidlo zabrzdit. opravdu nevim a nechce se mi hledat jestli plati podobna legislativni uprava jako pro rizeni (zjednodusene - volant musi byt mechanicky spoejny s koly) i pro brzdy. pokud vim existuje elektromechanicky system brzdeni ktery je ovladan jen pres ridici jednotku a jisteni je v podobe dvou nezvislych systemu, ale ze by je nekdo napojil na internet (na jine zarizeni ktere je k internetu pripojeno) tomu se mi nechce verit, tak blby snad nikdo neni a nemyslim si ze zrovna chevrolet impala takovy brzdovy system pouziva.
U volantu možná, ale brzdy mají ABS, které je napojené na řídící jednotku, takže hacknutí je možné.