Digitální nebezpečí: auta s připojením k internetu lze odemknout na dálku

aktualizováno 
BMW přiznává, že 2,2 milionu automobilů vybavených systémem ConnectedDrive mohou hackeři s mobilním telefonem odemknout bez vědomí majitele. Digitální vloupání trvá pár minut a nezanechá žádné stopy.
Auta se mohou stát snadným cílem hackerů. Do moderních vozů se totiž stále častěji dostává internetové připojení.

Auta se mohou stát snadným cílem hackerů. Do moderních vozů se totiž stále častěji dostává internetové připojení. | foto: Reuters

Propojování aut a multimediální elektroniky zní jako lákavý výdobytek 21. století. Jenže každý software v sobě skrývá bezpečnostní rizika a když je vůz propojen s okolním světem pomocí vestavěného přijímače bezdrátového internetu, nebezpečí se násobí. Nejnovější zprávy dokládají, že to není jen teoretická hrozba: komunikační technologie opravdu umožňují vniknutí do vozu!

Na tento problém upozornil v Evropě v souvislosti s automobilkou BMW německý autoklub ADAC. Sám výrobce aut přiznává, že odemknutí vozu na dálku bez pomoci klíče je opravdu možné. Týká se 2,2 milionu vozů značek BMW, Mini a Rolls-Royce vyrobených od roku 2010, jejichž majitelé si objednali systém ConnectedDrive. Tato chytrá komunikační technologie propojuje multimediální systém vozu s internetem, a to je právě kámen úrazu.

Bezpečnostní díra se dá naštěstí odstranit na dálku. Automobilka pomocí mobilní sítě aktualizuje software ve vozech, kterých se nebezpečí týká. Problém je tedy vyřešen, ale jen pro tuto chvíli. Jak už dobře víme ze světa počítačů, souboj hackerů a odborníků na softwarové zabezpečení je nekonečný, neustále se objevují nové skuliny, které dávají příležitost ke kybernetické kriminalitě.

V USA se už mezitím z digitálního zabezpečení automobilů stává velké téma. Senátor Ed Markey začátkem února přednesl zprávu, která vzbuzuje obavy. Ze šestnácti dotázaných automobilek dokázaly jen dvě vysvětlit, že umí v reálném čase čelit kybernetickému útoku. Naopak šest z nich poskytlo jen vágní odpovědi a dalších šest se dokonce odmítlo k problematice vyjádřit.

Přitom téměř všechna nová auta, která se prodají v USA, mají na palubě technologie, které by mohli hackeři zneužít. Ti čestnější z nich v televizi předvedli, že po nabourání do systému OnStar v Chevroletu Impala dokáží auto proti vůli řidiče zabrzdit, nebo naopak znemožnit řidiči brzdění.

Stejného efektu hackeři už před dvěma lety dosáhli také u Fordu Escape a Toyoty Prius. Experti volají po užší spolupráci automobilek a softwarových společností, které mají v těchto záležitostech násobně větší zkušenosti, senátor Markey pak požaduje stanovení jasných a přísných pravidel. V ohrožení totiž není jen bezpečnost automobilů, ale i osobní data jejich uživatelů, která se při synchronizaci odesílají na servery automobilek. Zdá se, že jedinou jistotou je pořízení takového auta, které nemá žádné moderní komunikační technologie. Otázkou ale je, jak dlouho tyto „nekomunikující“ vozy vydrží v prodeji.

Autoři:

Nejčtenější

Stop motorizovanému násilí. Němečtí politici a aktivisté brojí proti SUV

Koncept mamutího SUV čínské značky Hongqi představený na autosalonu ve...

Autosalon ve Frankfurtu má už několik sezon smůlu, v roce 2015 v jeho průběhu odstartovala Dieselgate, před dvěma roky...

Prodeje elektroaut se samy nerozběhnou. Čeká se na dotace a velký průšvih

Závod elektromobilů Wave 2017

Tažení proti dieselům a směrem k elektromobilitě v rámci boje za snižování oxidu uhličitého má viditelný dopad –...

Bláznivý bio designér Colani zemřel, tvůrci sci-fi kamionů bylo 91 let

Luigi Colani

Setkat se s mužem s mohutným knírem v bílém roláku byl vždy zážitek. Hřímavě mluvil tak, že se mu nedalo odporovat....

Blesk z Itálie je nejrychlejší lambo všech dob, místo turba má kondenzátory

Lamborghini Sián FKP37

Automobilka Lamborghini si jde v mnohém vlastní cestou. Důkazem toho je i nová limitovaná edice vozu Sián. Za dva...

ANALÝZA: Konec her, elektromobily je třeba začít prodávat

Elektrická platforma pro velké výkonné automobily je společným dílem firem...

Autosalon ve Frankfurtu má jednoznačné hlavní téma: elektromobilita. Kdo dokáže svou techniku efektivně vyrobit a také...

Další z rubriky

Škoda chystá na indický trh SUV za 260 tisíc korun, představí ho v únoru

Indickému vkusu lépe vyhovuje současný model Rapid, který se v provedení pro...

Šéf automobilky Škoda Auto Bernhard Maier během autosalonu IAA ve Frankfurtu prozradil, že firma plánuje v Indii...

Česko podpoří vodíkovou dopravu, zainvestuje do plniček

Elektromobil Hyundai Nexo na vodíkové čerpací stanici v Neratovicích

Česko chce vedle čisté elektromobility do budoucna podpořit i rozvoj vodíkové technologie v dopravě. „Podpora by měla...

Zvýšil bych maximální rychlost na nových dálnicích, říká český mistr rallye

Automobilový závodník Jan Kopecký v diskusním pořadu Rozstřel.

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je jedním z nejlepších českých automobilových závodníků současnosti. „Čeští...

Koncept Audi připomíná výsadkový modul vesmířanů. Místo světel má drony

Nový koncept Audi AI: TRAIL

Asi nejulítlejší koncept parkuje na frankfurtském výstavišti ve stánku Audi. Specialitou je osvětlení: na cestu autu...

Můj syn má svalovou dystrofii, od 12 let je na vozíku
Můj syn má svalovou dystrofii, od 12 let je na vozíku

Na 7. září připadá Světový den Duchennovy svalové dystrofie. Tímto vzácným genetickým onemocněním trpí i Jaroslav, který je v současnosti plně odkázaný na pomoc druhých.

Najdete na iDNES.cz