Digitální nebezpečí: auta s připojením k internetu lze odemknout na dálku

aktualizováno 
BMW přiznává, že 2,2 milionu automobilů vybavených systémem ConnectedDrive mohou hackeři s mobilním telefonem odemknout bez vědomí majitele. Digitální vloupání trvá pár minut a nezanechá žádné stopy.
Auta se mohou stát snadným cílem hackerů. Do moderních vozů se totiž stále častěji dostává internetové připojení.

Auta se mohou stát snadným cílem hackerů. Do moderních vozů se totiž stále častěji dostává internetové připojení. | foto: Reuters

Propojování aut a multimediální elektroniky zní jako lákavý výdobytek 21. století. Jenže každý software v sobě skrývá bezpečnostní rizika a když je vůz propojen s okolním světem pomocí vestavěného přijímače bezdrátového internetu, nebezpečí se násobí. Nejnovější zprávy dokládají, že to není jen teoretická hrozba: komunikační technologie opravdu umožňují vniknutí do vozu!

Na tento problém upozornil v Evropě v souvislosti s automobilkou BMW německý autoklub ADAC. Sám výrobce aut přiznává, že odemknutí vozu na dálku bez pomoci klíče je opravdu možné. Týká se 2,2 milionu vozů značek BMW, Mini a Rolls-Royce vyrobených od roku 2010, jejichž majitelé si objednali systém ConnectedDrive. Tato chytrá komunikační technologie propojuje multimediální systém vozu s internetem, a to je právě kámen úrazu.

Bezpečnostní díra se dá naštěstí odstranit na dálku. Automobilka pomocí mobilní sítě aktualizuje software ve vozech, kterých se nebezpečí týká. Problém je tedy vyřešen, ale jen pro tuto chvíli. Jak už dobře víme ze světa počítačů, souboj hackerů a odborníků na softwarové zabezpečení je nekonečný, neustále se objevují nové skuliny, které dávají příležitost ke kybernetické kriminalitě.

V USA se už mezitím z digitálního zabezpečení automobilů stává velké téma. Senátor Ed Markey začátkem února přednesl zprávu, která vzbuzuje obavy. Ze šestnácti dotázaných automobilek dokázaly jen dvě vysvětlit, že umí v reálném čase čelit kybernetickému útoku. Naopak šest z nich poskytlo jen vágní odpovědi a dalších šest se dokonce odmítlo k problematice vyjádřit.

Přitom téměř všechna nová auta, která se prodají v USA, mají na palubě technologie, které by mohli hackeři zneužít. Ti čestnější z nich v televizi předvedli, že po nabourání do systému OnStar v Chevroletu Impala dokáží auto proti vůli řidiče zabrzdit, nebo naopak znemožnit řidiči brzdění.

Stejného efektu hackeři už před dvěma lety dosáhli také u Fordu Escape a Toyoty Prius. Experti volají po užší spolupráci automobilek a softwarových společností, které mají v těchto záležitostech násobně větší zkušenosti, senátor Markey pak požaduje stanovení jasných a přísných pravidel. V ohrožení totiž není jen bezpečnost automobilů, ale i osobní data jejich uživatelů, která se při synchronizaci odesílají na servery automobilek. Zdá se, že jedinou jistotou je pořízení takového auta, které nemá žádné moderní komunikační technologie. Otázkou ale je, jak dlouho tyto „nekomunikující“ vozy vydrží v prodeji.

Autoři:
  • Nejčtenější

Při své rekordní jízdě zemřela nejrychlejší žena světa. Policie stále neví jak

Devětatřicetiletá závodnice, televizní hvězda a rekordmanka v rychlosti Jessi Combsová zemřela na konci srpna, když se...

Falešné veterány blokovaly dopravu. Skončilo to bitkou a poničeným autem

Bitkou a poškozením auta skončil incident v ulici Úvoz, která vede kolem Petřína na Pražský hrad. Několik...

Daň z chudoby ve jménu ekologie: návrh na zdražení převodu auta je zpět

Svaz obchodu a cestovního ruchu chce, aby se vrátil princip, podle kterého se „emisní poplatky platí za auta starší...

Premium

Škoda může zahýbat trhem elektroaut, dotované citigo trápí konkurenci

Elektrické citigo je na trhu zhruba měsíc a v Česku sesbíralo na 360 objednávek. To je podle Luboše Vlčka, šéfa českého...

VIDEO: Zkušení řidiči zpátky v autoškole. Vyhořeli všichni

Jakmile člověk opustí autoškolu, začne se postupně otrkávat. Obvykle už nesedí za volantem s vyděšeným výrazem a na...

Premium

Výrazný nos, vzdělání sestry. Proto si Gott vybral Ivanu, říká novinářka

Profesní vztah je pojil pětadvacet let, ona ho však osobně poznala už jako holčička. Navzdory všem turbulencím, které...

Krampol o Belmondovi: Když on točil Zvíře, já hrál traktoristu

Přes třicet let promlouvá na české diváky božský Bébel, jak Jean-Paul Belmondovi v rodné Francii přezdívají, hlasem...

Premium

Chci chlapa, co má větší koule než ego, říká svobodná matka Nikol Štíbrová

Před pár dny oslavila třiatřicítku a cítí se šťastná a spokojená. Nebylo to ale zadarmo – moderátorka a hvězda...

  • Další z rubriky

Co sníží počty tragických nehod na D1? Odpoví zástupce šéfa dopravní policie

Není den, aby se nepsalo o tragické nehodě na silnicích. Začátkem týdne zůstala paralyzovaná dálnice D1, kde při srážce...

Falešné veterány blokovaly dopravu. Skončilo to bitkou a poničeným autem

Bitkou a poškozením auta skončil incident v ulici Úvoz, která vede kolem Petřína na Pražský hrad. Několik...

Autofotka týdne: Král českého designu má známku

Nová poštovní známka připomíná krále českého průmyslového designu – je na ní jeho supertatra. Pulmilionová edice...

Bez změny emisních poplatků se vraků nezbavíme, hájí návrh jeho tvůrce

Svaz obchodu a cestovního ruchu chce, aby se vrátil princip, podle kterého se emisní poplatky platí za auta starší...

Najdete na iDNES.cz