Frankfurtský autosalón letos ve znamení pesimistických scénářů

  20:16aktualizováno  20:16
FRANKFURT - Letošní automobilová výstava IAA v německém Frankfurtu vítá evropské automobilové výrobce nepříznivými scénáři slábnoucí evropské ekonomiky a upadající důvěry spotřebitelů. Trhy automobilů v západní Evropě by měly letos a příští rok pokračovat v mírném poklesu, uvedla agentura Reuters před zahájením autosalónu, na němž mimo jiné česká Škoda představí zbrusu nový luxusní model.

Evropský automobilový trh po rekordním prodeji 15,2 miliónu vozů v roce 1999 loni oslabil o dvě procenta. Pro letošní a příští rok se čeká pokles v tempu 1,5 až dvě procenta ročně. 

Klíčem bude nadále německý trh, který proti rekordu z roku 1999 vykáže do konce tohoto roku propad o 13 procent, ale pozorovatelé čekají, že v dohledné době mírně oživí. Pokud se tak nestane a německý trh nebude s to kompenzovat předpokládané propady v Británii, Francii a Skandinávii, budou muset výrobci začít přistupovat k mimořádným úsporným krokům a uzavřít některé závody, jak to již začaly dělat evropské divize amerických automobilek.

 "Pokud nedojde k oživení v Německu, neklesne trh v roce 2002 o 1,6 procenta, nýbrž o tři až čtyři procenta. To bude představovat výpadek asi 600.000 vozů, takže jedna nebo dvě evropské továrny se stanou přebytečnými," řekl šéf průzkumné firmy J.D.Power-LMC Arthur Maher.

Za nejohroženější poklesem trhu označil Maher německou automobilku Volkswagen, francouzský Renault a italský Fiat, nejméně vystavený otřesům masového trhu je naopak francouzský Peugeot. Záměr uzavřít některé závody a snížit počet pracovních sil již oznámily evropské pobočky amerických automobilek Ford Europe a General Motors Europe.

Další prognostická firma DRI-WEFA označuje evropský trh za velmi křehký a závislý na důvěře spotřebitelů. Nynější překvapivě mírný pokles tak může rychle zesílit, uvedla.

Další hrozbou pro evropské výrobce je nový útok japonských automobilek. Značky jako Toyota a Nissan začínají odpovídat na nové stylové a řidičské nároky Evropanů novými modely, kterými budou chtít dobýt zpět pozici na trhu.

Ve Frankfurtu se tak objeví například Toyota Corolla, Honda Jazz nebo stylově přepracovaný Nissan Primera. Proti nim budou stát modely jako Volkswagen Polo, Ford Fiesta, Citroën C3, BMW série 7, Fiat Stilo nebo Mercedes SL. Česká Škoda Auto z koncernu Volkswagen se pochlubí novým vozem vyšší střední třídy Superb a
představí i celou paletu letošních modelů Fabie a Octavie. 

Autosalón otevře své brány nejprve novinářům 11. září. Veřejnosti se otevře na deset dní od 13. září. 

Autor:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

Škoda po sto letech míří do jedné stopy. Projeli jsme elektromoped Klement

Otestovali jsme Klementa – koncept městské mobility od Škoda Auto

Klement klame tělem. Zpovzdálí se tváří jako hodně drahé a extravagantní kolo. Ale Klement bicykl není, jeho pedály...

Další z rubriky

VW v Bratislavě propouští, je to varování pro slovenský autoland

Výroba Volkswagenu Touareg v bratislavské továrně koncernu VW

Slovenská ekonomika je plně závislá na autoprůmyslu. Téměř polovinu průmyslové produkce země tvoří výroba aut. Jejich...

Na červenou se na přejezd nejezdí. Závory jdou v nouzi prorazit

Závory u přejezdu ve středočeském Pavlově ovládá...

Osobní auto má i s posádkou hmotnost obvykle od 1 500 kilogramů do dvou a půl tuny. Obyčejná malá lokálka má desetkrát...

Futuristická dodávka bez řidiče rozveze balíky po městě

Samořídící dodávka by mohla nahradit kurýry

Říká se tomu doprava poslední míle a s rozmachem online shopů a rozvážkových služeb je velkým tématem dneška. Pro dovoz...

Najdete na iDNES.cz