Nový Ford Focus ST má motor z Mustanga. Projeli jsme se v něm jako první.

Nový Ford Focus ST má motor z Mustanga. Projeli jsme se v něm jako první. | foto: Ford

Nový Focus ST s motorem Mustanga jezdí skvěle. Vyzkoušeli jsme ho první

  • 46
Dostane i diesel, ale skutečné nadšence zaujme zcela nový Focus ST hlavně motorem 2.3 EcoBoost o výkonu 280 koní. Testovali jsme jej v den jeho „digitální premiéry“ na okruhu CERAM v Mortefontaine u Paříže.

Právě na termín posledních testů finalistů letošní volby Car of the Year naplánoval evropský Ford internetovou premiéru svého sportovně laděného modelu Focus ST. Není divu, Focus je jedním ze sedmi finalistů soutěže Vůz roku 2019 (COTY).

Hledáte levné povinné ručení? Porovnejte si nabídky ještě dnes.

Takže zatímco se v e-mailových schránkách světových novinářů začaly objevovat první snímky a informace, my jsme měli k dispozici skutečný Ford Focus ST k ostrému ježdění na testovací trati CERAM a v jejím členitém zázemí.

Čtvrtá generace typu Ford Focus zůstává častým terčem kritiky pro svůj překombinovaný design či primitivně působící zadní svítilny hatchbacku, sestavené v době vlády LED z obyčejných žárovek. Hatchback Focus ST však sadou elegantních úprav masky a nárazníků a osazením střešního spoileru a nových zadních lamp v kombinaci se sportovním pojetím dává celku konečně smysl. Zkoušený, vínovou metalízou lakovaný vůz naživo vynikal vyváženými a dynamicky působícími, byť stále poněkud podsaditými proporcemi s rozměrnými hlavními světlomety a nevyhraněnou boční linií.

Změny v interiéru provedení ST jsou minimální. Palubní deska se obešla bez úprav (žádné kontrastní plochy, kůže, stehování…), všimli jsme si ještě příjemnějšího volantu s věncem vespod plochým, v obvodu tlustším a obšitým perforovanou kůží. V tlačítkách pod palcem pravé ruky se objevují dvě rudě zbarvená tlačítka pro rychlý přístup do ostrých provozních režimů Sport/Track (Focus ST dostává jízdní módy vůbec poprvé).

Ocenili jsme boční oporu těl cestujících i překvapivý komfort předních sedadel. Vyrábí je Recaro, mají všity rudé emblémy ST a spokojí se s manuální regulací (každý elektromotorek přidává zbytečnou hmotnost). Nabízena budou zřejmě i polokožená a alespoň částečně elektricky stavitelná sedadla.

Přístrojový štít s klasickými ciferníky a rafičkami a barevným monitorem uprostřed se nezměnily, nic nového nepřináší ani dotykový displej na středu palubní desky. Ten je stále usazen „demokraticky“, tedy bez příklonu k žádnému z cestujících, leč pro řidiče nepříliš výhodně v přísně příčné ose palubní desky.

Startování ST se nijak neliší od „normálních“ variant Focusu. Stačí krátký stisk tlačítka a rozezní se tlumený a ničím nevynikající zvuk zážehového čtyřválce. Nic dechberoucího. Ale v tu chvíli vám dojde, že jde o jediný benzin konzumující čtyřválec v celé řadě Focus; EcoBoosty 1,0 a 1,5 litru jsou totiž tříválce. Řazení do kulisy zaskakuje s pověstnou fordovskou přesností a ani převody nám s ohledem na charakteristiku motoru nepřijdou zbytečně dlouhé.

Sedíme za volantem prototypu, sériová výroba řady Focus ST naběhne až v půli roku. Spokojit se tak musíme s absencí funkce Launch Control pro efektní start z místa i dorovnáváním otáček při podřazování. Vůz zkrátka není zatím homologován, a tak s ním ani nesmíme na normální silnice. 

Zkoušíme plynulou jízdu členitým zázemím zkušebního areálu CERAM, kde Focus ST zprvu nijak nenaznačuje své ambice. Adaptivní tlumiče CCD s plynulou změnou charakteristiky na nerovnostech dále podtrhují vynikající odhlučnění čtvrté generace Focusu, s tímto autem prostě chcete jezdit, bez ohledu na to, kdy a kde.

Nový Ford Focus ST má motor z Mustanga. Projeli jsme se v něm jako první.

Motor 2.3 EcoBoost se již osvědčil v řadě typových řad koncernu FMC na obou stranách Atlantiku, v Evropě pak zejména ve Focusu RS předchozí (a zatím stále i poslední) generace či aktuálním Mustangu. V této aplikaci je nastaven na výkon 206 kW (280 k)/5500 min-1 a točivý moment vrcholící hodnotou 420 N.m v rozmezí 3000 až 4000 min-1. Přednostmi tohoto agregátu jsou jeho bleskové reakce na pokyny plynem a plynulý a velmi intenzivní nárůst tahu.

Výrobce v této souvislosti zdůrazňuje zejména sadu modifikací ALS (Anti-lag System) v čele s udržováním pootevřené škrticí klapky při rázném uvolnění plynového pedálu, ovšem z našich prvních zkušeností lehkost vytáčení přisuzujeme především kompaktnímu zdvojenému turbodmychadlu Twin-Scroll s elektronicky ovládaným obtokovým ventilem a velmi krátkými sacími a výfukovými trakty.

Diferenciál eLSD z dílen Borg Warner s elektronicky řízenou svorností (rozuměj distribucí točivého momentu mezi přední kola v poměru od 100:0 po 0:100 procent) se dostává do Focusu ST vůbec poprvé. Pracuje bezvadně a podobně jako u menší Fiesty ST (ta má mechanicky řízenou jednotku Quaife), takže jednoduše řečeno na výjezdu ze zatáčky i v razantním náklonu vůz „hrabe oběma“, aniž by se přitom ztrácel výkon v kolových brzdách. 

Na CERAMu to vyniklo zejména v po ránu vlhké vracečce před cílovou rovinou. Nutno dodat, že Focus ST těží z velmi dobrého nastavení podvozku standardních variant s víceprvkovými závěsy zadních kol SLA (pouze u dražších verzí; u kombi standardně, ale v jiné konfiguraci).

Nový Ford Focus ST má motor z Mustanga. Projeli jsme se v něm jako první.
Nový Ford Focus ST má motor z Mustanga. Projeli jsme se v něm jako první.

Nový Ford Focus ST má motor z Mustanga. Projeli jsme se v něm jako první.

Pružiny mají stejnou charakteristiku jako u běžných variant řady Focus, ale tlumiče jsou tužší o 20 procent vpředu a o 13 procent vzadu. Brzdový systém těží z předností elektrického posilovače (pro platformu C2 standardem) a větších kotoučů s průměrem 330 mm vpředu a 302 mm vzadu. I v režimu Track zůstává řízení hodně měkké a vláčné, ale stále docela přesné.

Ve Focusu ST dokonale využijete každého koně výkonu. Není to kladivo na čarodějnice, ale hodně komfortní a v jaksi v nádavku i rychlé auto. ST zkrátka není žádnou krvelačnou bestií s tvrdým ovládáním pro tvrdé chlapy, toto poslání přeci patří tradičně verzi Focus RS. Svědčí o tom také elektronické ovládání ruční brzdy.

Nový Ford Focus ST se příští týden stane jednou z hvězd stánku značky Ford na autosalonu v Ženevě, který otevírá v úterý. Podle našich prvních zkušeností jde o mimořádně zdařilý kompromis mezi snadnou každodenní ovladatelností a vynikajícími a pohodlně krotitelnými dynamickými schopnostmi. 

Focus ST bude kromě verze s motorem Mustanga dodáván rovněž s karoserií kombi a vznětovým čtyřválcem 2.0 EcoBlue s výkonem 140 kW (190 k)/3500 min-1 a točivým momentem 400 N.m/2000 – 3000 min-1.

Pro zážehový motor 2.3 EcoBoost má být kromě šestistupňové manuální převodovky k dispozici rovněž nový sedmistupňový „automat“ (informace k němu zatím nemáme). Sériová výroba modelu Ford Focus ST se rozběhne v nedávno rekonstruované továrně FMC v německém Saarlouisu na počátku června, kdy proběhnou také novinářské jízdy a bude zahájen předprodej.

Nový Ford Focus ST má motor z Mustanga. Projeli jsme se v něm jako první.