Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Další elektrické SUV. Masy s ním chce oslovit bláznivý Fisker

  15:48
Není snad den, kdy by některá ze světových automobilek nepředstavila nový elektromobil. Tato kategorie navíc láká spoustu nováčků v oboru, takže brzy bude na trhu hodně nabito. Prosadit se napodruhé chce i dánský automobilový designér Henrik Fisker.
Elektrické SUV Fisker se základní cenou pod 900 000 korun

Elektrické SUV Fisker se základní cenou pod 900 000 korun | foto: Fisker Inc.

Fisker patří ke snílkům, kteří mají ve snaze změnit automobilový svět už určitou tradici. Před mnoha lety to byl právě on, kdo chtěl realističtěji pojatým vozem Fisker Karma zatopit tehdy vznikající automobilce Tesla, jenže s Karmou to nakonec dopadlo neslavně. Ne že by to bylo špatné auto, ale obrovské potíže dodavatele baterií (včetně nějakých těch požárů samotných článků) nakonec poslaly firmu, která byla na dodavateli závislá, do konkurzu.

Dánský snílek usazený v Americe (rozhovor s Henrikem Fiskerem čtěte zde) se ale nevzdává. Už předloni oznámil svůj návrat na scénu s novou značkou Fisker Inc. A už na první pohled se zdálo, že se možná z předchozího dění nepoučil. U svého prvního nového vozu, luxusního sedanu E-Motion, totiž opět vsadil na hodně riskantní kartu: Fisker prý vlastními silami vyvíjí takzvané solid-state baterie, které mají být bezpečnější, jednodušší a rychlejší na dobíjení než stávající lithiové články. Jenže technologie není pro praxi zatím připravena a i když se ji podaří vypilovat, bude to pro Fiskera obrovský risk. Opět totiž vlastně nikdo neví, co se s takovými revolučními bateriemi bude dít v praxi.

Henrik Fisker si tak prostě stůj co stůj chce splnit svůj sen o revolučním automobilu. Ale tentokrát k tomu přidává i trochu reálnější základy. Firma totiž právě oznámila, že v druhé polovině roku 2021 začne zákazníkům prodávat nové elektrické SUV, které přeci jen bude založeno na konvenčnější technice. A které má být dostupné, cenou se chce Fisker dostat pod 40 000 dolarů (cca 900 000 korun).

Proti Tesle

„Náš tým si dal za úkol vytvořit cenově dostupný elektromobil, který je mnohem víc vzrušující a vyvolává více emocí než vozy, které jsou na trhu. Jsme nadšeni, že můžeme představit vůz, který skutečně mění svět SUV. S cenou začínající pod 40 000 dolarů dostane zákazník přitažlivé a luxusní robustní a ekologické auto,“ chlubí se v prohlášení automobilky Henrik Fisker. Cenou i zaměřením se vůz postaví přímo proti novince Tesla Model Y.

Výhodu proti Tesle chce Fisker získat v několika ohledech. Kromě toho, že hlásí, že auto bude mít originální a neotřelý design, se chce Firsker soustředit na prostorný interiér s luxusním zpracováním, který by měl být v této třídě středně velkých SUV nadstandardní. Co se designu týče, Fisker zatím zveřejnil jediný obrázek auta, na kterém je vidět například vychytávka v podobě radaru adaptivního tempomatu schovaného za sklem v místě tradiční masky chladiče. Auto má podle Fiskera působit originálním a dynamickým dojmem.

Nad Teslou chce mít navrch i v dojezdu. Fisker slibuje, že už v základním provedení by novinka měla umět urazit na jedno nabití asi 480 kilometrů, což je dojezd, který nabídne Tesla až za příplatek. Baterie mají být klasické li-ion a kapacita akumulátorů má být přes 80 kWh. Fisker navíc nabídne tuto verzi hned od začátku prodeje, zatímco u Tesly začne nejprve produkce dražších modelů s obdobným dojezdem a teprve asi v roce 2022 přijde na trh základní varianta s onou lákavější cenou. Fisker tak může získat drobný náskok, když nabídne špičkový dojezd ihned. Podobně jako u Tesly se tu bude připlácet například za pohon všech kol. Detailnější ceník slibuje Fisker zveřejnit letos koncem roku, kdy by firma měla světu představit funkční prototypy novinky.

Auto se má vyrábět přímo v USA, firma podle slov svých zástupců právě dokončuje výběr lokality, kde má výroba odstartovat. Na rozjezd továrny má tedy Fisker jen něco přes dva roky, což se zdá být poměrně šibeničním termínem. Otázkou je, jak k výrobě celkově Fisker přistoupí, snaha malých automobilek o velkosériovou výrobu totiž většinou bývá hodně komplikovaná, čehož důkazem je vlastně i konkurenční Tesla. Na druhou stranu při volbě vhodného partnera by nemusela výroba být zas takový problém, otázkou je, zda a jak bude Fisker schopen navázat spolupráci s někým z tradičních výrobců.

Fisker se chlubí tím, že novinka bude velmi prostorná a že interiér nabídne po stisku tlačítka velmi vzdušnou atmosféru, což naznačuje přítomnost nějaké obří panoramatické střechy. Interiér má být zároveň skutečně luxusní a je pravda, že co se týče jeho návrhu, Fisker skutečně umí, což dokazují jeho minulé kreace. Luxusní mají být i služby, které bude značka nabízet. Auta bude totiž Fisker prodávat zákazníkům napřímo a namísto tradičních dealerů a servisů tu bude conciérge služba. Ta by měla případné servisní zásahy zařídit v podstatě za zákazníka, který tak nebude muset se svým vozem nikam jezdit.

Budoucnost získává obrysy

Automobilka také prohlašuje, že aktuální novinka má být první z celé modelové řady dostupnějších elektromobilů z jejího portfolia. SUV se dostane na trh jako první, později ale mají následovat i další vozy. Na SUV padla volba především díky tomu, že jde o velmi konkurenční kategorii, kam teď míří celá řada vozů. V dané velikostní třídě budou novinkami nejen Fisker a nová Tesla Model Y, ale třeba také chystané SUV Volkswagen ID. Crozz či auto, které vyjede na základě studie Vision iV z Mladé Boleslavi. Fisker se bude chtít postavit třeba i chystanému Audi Q4 e-tron, které se ukázalo v Ženevě jako studie, a konkurencí mu v budoucnu může být třeba i Porsche Macan, které má v nadcházející generaci dostat mimo jiné také plně elektrickou variantu.

Plány na uvedení elektrického SUV také dávají jasnější obrysy tomu, jak to bude s luxusním a revolučním sedanem Fisker E-Motion. Ten je nadále v přípravě, ale auto se má na trh dostat až poté, co se rozjede výroba a prodej této masovější novinky.

Z prohlášení automobilky lze také vyčíst, že se nejspíš trochu mění plány i z hlediska uvádění modelu s různými typy baterií. Původně to totiž vypadalo tak, že Fisker uvede E-Motion nejprve s klasickými li-ion bateriemi s dojezdem, zhruba jako teď slibuje nové SUV, a teprve později by se objevily revoluční solid-state baterie. Teď se ale zdá, že i díky menším změnám plánů a úpravě priorit by se E-Motion mohl dostat do prodeje rovnou právě s revoluční bateriovou technikou, která pak slibuje dojezd až 800 kilometrů na jedno nabití.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Fisker je v potížích. Pomůže injekce Nissanu na svět ferrari pick-upů?

Alaska sdílí architekturu FT31 s SUV Ocean a Henry Fisker o něm mluví jako o...

VIDEO Ani druhý pokus dánského designéra Henrika Fiskera o vlastní automobilku se nevyvíjí příliš dobře....

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

Nizozemská elektrická síť kapacitně nestíhá, když se dobíjí stávajících 450...

Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

Obří lis i vlastní motory. Elektrovůz Xiaomi žhaví gumy. Prozkoumali jsme ho

Xiaomi SU7

VIDEO Exkluzivně Čínský výrobce chytrých telefonů a prvků chytré domácnosti se na veletrhu Mobile World Congress...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Francie stopla sociální leasing elektroaut pro chudé. Došly peníze na dotace

Minielektromobil Citroën Ami má hmotnost 485 kg, z čehož přibližně 60 kg...

Francouzská vláda tento týden oznámila, že po zbytek letošního roku pozastavuje program dotací pro...

Autozápisník: Odporní Číňané, reznoucí nerez Cybertrucku a kuře v pangejtu

Tesla byla opět v centru dění kvůli reznoucímu nerezovému Cybetrucku. Britové...

VIDEO Tesla byla opět v centru dění kvůli reznoucímu nerezovému Cybetrucku. Britové nabízí stavebnici...

Blackoutem za udržitelnost. Utrechtu došla elektřina, pro auta bude na příděl

Poptávka po energii narůstá v Utrechtu výrazně rychleji, než provozovatelé sítě...

Informace o tom, že nizozemský Utrecht hodlá odpojit většinu z veřejně přístupných dobíjecích...

  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...