Společnost, která má v portfoliu značky Jeep, Fiat, Ram, Alfa Romeo a Maserati, chtěla zrušit možnost naftového motoru v rámci plánovaného navýšení investic do elektromobilů. U některých modelů ale tuto variantu ponechá, pokud by její vyloučení znamenalo podstatnou ztrátu tržeb, uvedl Manley.
Naftový pohon v Evropě dříve dominoval, vlády spotřebitele k nákupu vozů s tímto motorem motivovaly kvůli nižším emisím oxidu uhličitého (CO2). Diesely jich totiž v porovnání s benzinovým ekvivalentem vydávají o pětinu méně.
S vyřazováním dieselů z nabídky už začala Toyota, Volvo nebo třeba Nissan. Obecně jsou diesely na ústupu z malých aut.
Po skandálu německé automobilky Volkswagen s podváděním při emisních testech a zákazem určitých dieselových motorů v některých městech se situace změnila. Loni byla jen třetina osobních aut prodaných v Evropě naftových. Pokles poptávky po těchto modelech představuje pro výrobce problém, protože musí snižovat emise CO2, aby splnili limity EU, které vejdou v platnost v příštím roce.
Právě italské značky a tamní trh patřily dlouho k průkopníkům vznětových motorů. Vstřikování common-rail, které dnes používají všechny dieselové motory, představil Fiat po letech vývoje společně s Magneti Marelli a Boschem v roce 1997, první osobní vůz s touto technologií byla Alfa Romeo 156 2,4 JTD, o pár měsíců později předjela Mercedes C (W202).
Manley uvedl, že stávající plán zrušit diesely u osobních aut do roku 2022 zůstává v platnosti, ale je „pružný“. „Některé segmenty se pohybují poněkud jinak než jsme si mysleli, některé jsou mnohem odolnější, některé méně, takže se ujišťujeme, zda jsme dostatečně flexibilní,“ vysvětlil.
Elektrifikace
Manley na autosalonu v Ženevě také uvedl, že koncern pracuje na vývoji vlastní platformy pro elektromobily. „Budeme mít dostatek elektrifikovaných modelů, abychom splnili cíle EU. Je třeba se ovšem ptát, co chce trh. Dnes reprezentují elektromobily dvě procenta evropského trhu. My ovšem zkoumáme, co nabídnout, protože podle odhadů to bude v roce 2024 až třicet procent,“ vysvětlil.
Nastínil také „jízdní řád“ FCA k elektromobilitě v Evropě. „Vyrazíme v roce 2019 s plug-in hybridním Jeepem Renegade, po něm bude následovat stejné provedení Compassu.“ Obě se budou vyrábět v italské továrně v Melfi. „Začátkem roku 2020 dorazí nová elektrická pětistovka,“ která se bude ovšem vyrábět v turínské továrně Mirafiori.
„Průměrné elektrifikované auto se se v loňském roce prodalo v Evropě v pěti a půl tisících kusech. Když se lidé ptají, zda FCA nepřichází s elektrickými vozy pozdě, odpověď je jednoduchá: Pozdě na co?,“ říká Manley. Fiat donedávna ústy svého bývalého šéfa Sergia Marchionneho elektromobilitu odmítal, nakonec ovšem musel názory a plány přehodnotit.
„Máme jasný plán elektrifikovat většinu naší nabídky,“ potvrdil Mike Manley. „Dokončili jsme revizi našich plánů a dnes je můžeme definitivně potvrdit,“ Manley k tomu pro italský automagazín Quattroruote dodal, že vše vychází i po finanční stránce; do italských fabrik FCA plánuje investovat pět miliard eur pro přechod k elektrifikovaným modelům.