Fiat mění strategii: diesel neodepisuje a plánuje elektromobily

  17:11aktualizováno  17:11
Italsko-americká automobilka Fiat Chrysler Automobiles (FCA) chce slevit ze svého plánu, že do roku 2022 přestane do osobních automobilů instalovat naftové motory. Pokud zjistí, že poptávka po tomto typu pohonu je dostatečně silná, diesely budou. Listu Financial Times to sdělil šéf společnosti Mike Manley.

Koncept Fiat Centoventi | foto: Tomáš CetkovskýiDNES.cz

Společnost, která má v portfoliu značky Jeep, Fiat, Ram, Alfa Romeo a Maserati, chtěla zrušit možnost naftového motoru v rámci plánovaného navýšení investic do elektromobilů. U některých modelů ale tuto variantu ponechá, pokud by její vyloučení znamenalo podstatnou ztrátu tržeb, uvedl Manley.

Naftový pohon v Evropě dříve dominoval, vlády spotřebitele k nákupu vozů s tímto motorem motivovaly kvůli nižším emisím oxidu uhličitého (CO2). Diesely jich totiž v porovnání s benzinovým ekvivalentem vydávají o pětinu méně.

S vyřazováním dieselů z nabídky už začala Toyota, Volvo nebo třeba Nissan. Obecně jsou diesely na ústupu z malých aut.

Po skandálu německé automobilky Volkswagen s podváděním při emisních testech a zákazem určitých dieselových motorů v některých městech se situace změnila. Loni byla jen třetina osobních aut prodaných v Evropě naftových. Pokles poptávky po těchto modelech představuje pro výrobce problém, protože musí snižovat emise CO2, aby splnili limity EU, které vejdou v platnost v příštím roce.

Právě italské značky a tamní trh patřily dlouho k průkopníkům vznětových motorů. Vstřikování common-rail, které dnes používají všechny dieselové motory, představil Fiat po letech vývoje společně s Magneti Marelli a Boschem v roce 1997, první osobní vůz s touto technologií byla Alfa Romeo 156 2,4 JTD, o pár měsíců později předjela Mercedes C (W202).

Manley uvedl, že stávající plán zrušit diesely u osobních aut do roku 2022 zůstává v platnosti, ale je „pružný“. „Některé segmenty se pohybují poněkud jinak než jsme si mysleli, některé jsou mnohem odolnější, některé méně, takže se ujišťujeme, zda jsme dostatečně flexibilní,“ vysvětlil.

Elektrifikace

Manley na autosalonu v Ženevě také uvedl, že koncern pracuje na vývoji vlastní platformy pro elektromobily. „Budeme mít dostatek elektrifikovaných modelů, abychom splnili cíle EU. Je třeba se ovšem ptát, co chce trh. Dnes reprezentují elektromobily dvě procenta evropského trhu. My ovšem zkoumáme, co nabídnout, protože podle odhadů to bude v roce 2024 až třicet procent,“ vysvětlil.

Nastínil také „jízdní řád“ FCA k elektromobilitě v Evropě. „Vyrazíme v roce 2019 s plug-in hybridním Jeepem Renegade, po něm bude následovat stejné provedení Compassu.“ Obě se budou vyrábět v italské továrně v Melfi. „Začátkem roku 2020 dorazí nová elektrická pětistovka,“ která se bude ovšem vyrábět v turínské továrně Mirafiori.

„Průměrné elektrifikované auto se se v loňském roce prodalo v Evropě v pěti a půl tisících kusech. Když se lidé ptají, zda FCA nepřichází s elektrickými vozy pozdě, odpověď je jednoduchá: Pozdě na co?,“ říká Manley. Fiat donedávna ústy svého bývalého šéfa Sergia Marchionneho elektromobilitu odmítal, nakonec ovšem musel názory a plány přehodnotit.

„Máme jasný plán elektrifikovat většinu naší nabídky,“ potvrdil Mike Manley. „Dokončili jsme revizi našich plánů a dnes je můžeme definitivně potvrdit,“ Manley k tomu pro italský automagazín Quattroruote dodal, že vše vychází i po finanční stránce; do italských fabrik FCA plánuje investovat pět miliard eur pro přechod k elektrifikovaným modelům.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

V závodech aut do zásuvky se osvědčil hybrid, elektroauta málem nedojela

Czech New Energies Rallye

Osmý ročník závodu Czech New Energies Rallye, kde nejde o rychlost, ale přesnost, přilákal desítky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

VIDEO Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě...

Autohádanka: poznejte automobilovou perlu

Přípravy motoristické slavnosti Legendy

VIDEO Automobilová slavnost Legendy o tomto víkendu zaplnila holešovické Výstaviště. V pavilonu těch...

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

Elektromobily jsou pro zámožné. 80 % se prodá v bohatých zemích Evropy

Ostravská firma Velor-X-Trike představila elektrické tříkolky a čtyřkolky,...

Paretovo pravidlo platí ve všech oblastech života. A i na evropském trhu s elektromobily pokřiveném...

Číňané chtějí prorazit levnými elektromobily, nová značka opisuje

Čínský elektromobil ORA R1

Čínská automobilka Great Wall se specializuje téměř výhradně na SUV. Teď chce udělat díru do světa...

Nejčtenější

Mezi Výrovkou a Luční boudou je až deset metrů sněhu, fréza razí naslepo

Většinu sněhu odhrnuly rolby, fréza odstraňuje poslední metry.

Travers mezi Výrovkou a Luční boudou v Krkonoších prorážela sněžná fréza. Stroj se musel prokousat zhruba třímetrovou...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Test litých kol na octavii: Některá se doslova rozpadla na kusy

Test litých kol pro Škodu Octavia

Kola dělají auto, říká se. Na designových osmnáctkách zkrátka vypadá o poznání lépe než na plechových zimních...

Zastavení řidiče na základě údaje z tachometru bylo podle policie přiměřené

Policista v civilu zastavil muže na dálnici kvůli rychlé jízdě

Dohru v kázeňském řízení má netradiční policejní kontrola, která se odehrála v březnu na dálnici D46. Její videozáznam...

Uměle vyrobené ojetiny jsou šancí pro ty, kteří nechtějí čekat

Ilustrační snímek

Američané se nejdřív zbavují Mercedesu typu C, v Česku najdete jako nejmladší ojetiny v bazarech modely Škoda Karoq,...

Další z rubriky

Francouzi by chtěli Jaguar s Land Roverem, Indové prodej odmítají

Range Rover Velar

Carlos Tavares, šéf koncernu PSA, pod který spadají značky Peugeot, Citroen, DS a Opel/Vauxhall, veřejně prohlásil, že...

Autohádanka: poznejte automobilovou perlu

Přípravy motoristické slavnosti Legendy

Automobilová slavnost Legendy o tomto víkendu zaplnila holešovické Výstaviště. V pavilonu těch největších perel je...

Superb omládl. Je z něj hybrid, skaut i sportovec

V Bratislavě byl 23. května 2019 představen vůz Škoda Superb v úpravě Scout.

Superb prošel mírnou změnou, která však není tak radikální, jak to občas u faceliftů bývá. Vlajková loď bude díky...

Jaguar XF 20d AWD 2017 · DPH
Jaguar XF 20d AWD 2017 · DPH

r.v. 2017, naj. 55 247 km, diesel
650 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz