Je národní ostudou, že Turecko nemá auto. Erdogan ho nařídil vyrobit

  11:50aktualizováno  11:50
Turecko uvede na trh vůz domácí výroby. Podle tureckého prezidenta Recepa Tayyipa Erdogana se tak stane v roce 2021. Prezident zároveň věří, že mu Turci budou dávat přednost před ostatními značkami.

Recep Tayyip Erdogan | foto: Reuters

„Budu prvním zákazníkem, pokud za něj budu moci zaplatit,“ citovala prezidenta agentura Reuters. Jeho vládnoucí Strana spravedlnosti a rozvoje (AK) léta o výrobu národního vozu usilovala. Podle agentury Reuters v ní spatřuje důkaz rostoucí ekonomické síly Turecka.

Podle Erdogana je ovšem národní ostudou, že Turecko nemá svou vlastní automobilku. Auto má být hotové za dva roky a prodej má odstartovat v roce 2021.

Kromě tureckého prezidenta se v projektu angažují premiér Binali Yildirim a Faruk Ozlu, ministr pro vědu, průmysl a technologie. „Nebudeme tolerovat žádnou ztrátu času,“ měl výhružně prohlásit prezident.

Na výrobě bude spolupracovat pět firem, mezi kterými jsou také dodavatelé komponent pro autoprůmyl: skupina Anadolu (automobilová divize spolupracuje s japonským Isuzu), turecko-katarský podnik BMC, holding Kiraca, skupina Turkcell (mobilní operátor) a holding Zorlu vyrábějící elektrospotřebiče, IT technologie, ale také vlastník dolů, sléváren a energetické divize. Analytici jsou k plánu spíše rezervovaní, nemají důvěru v konkurenceschopnost zdejšího průmyslu a zmiňují relativní nedostatek zkušeností některých členů konsorcia. Akcie zúčastněných firem také po oznámení projektu na burze ztratily. Dohromady zaměstnává pět společností na 110 tisíc lidí a v loňském roce měly obrat 14,3 miliardy eur.

Na druhou stranu před dvěma roky zakoupila turecká vláda licenci na Saab 9-3 a na veřejnost tehdy dokonce pronikly fotky testovacích prototypů (více čtěte zde).

Prototypy chystaného tureckého vozu na základech Saabu 9-3

Prototypy chystaného tureckého vozu na základech Saabu 9-3

Další spekulace ovšem říkají, že by mohlo jít o levné auto, které by se mělo dostat také na trhy Evropy a Středního východu.

Není to poprvé, co Turci chtějí postavit vlastní auto. V roce 1961 se představil vůz jménem Devrim (znamená to „revoluce“), projekt ovšem nepřekročil fázi prototypu. Podle italského magazínu Quattroruote to bylo kvůli technickým problémům, ale také kvůli slabé poptávce, takže by projekt nebyl ekonomicky udržitelný. „Ve své době nechyběly teorie o spiknutí. Projekt podle nich měly sabotovat americké automobilky, které tehdy na trhu dominovaly,“ připomíná magazín.

V Turecku pak od šedesátých let vyráběla vlastní modely značka Anadol, která ovšem v roce 1991 s výrobou aut přestala. 

Anadol SV 1600

Anadol SV 1600

Anadol STC16

Anadol STC16

Anadol A2

Anadol A2

Zdejší automobilový průmysl vyrábí v současné době především vozy pro americké a evropské automobilové značky. Automobilka Tofas vyrábí fiaty, především model Tipo. V Turecku formou joint-venture partnerství funguje mnoho světových automobilek: Hyundai, Kia, Renault, Nissan, Ford, Toyota a Dodge.

Ročně se v Turecku prodá přes tři čtvrtě milionu nových aut, z toho je asi 70 procent z dovozu. Za prvních osm měsíců letošního roku se prodalo 423 tisíc aut, z toho bylo 294 tisíc u dovozu a 129 tisíc domácí výroby.

Nejčtenější

Mezi Výrovkou a Luční boudou je až deset metrů sněhu, fréza razí naslepo

Většinu sněhu odhrnuly rolby, fréza odstraňuje poslední metry.

Travers mezi Výrovkou a Luční boudou v Krkonoších prorážela sněžná fréza. Stroj se musel prokousat zhruba třímetrovou...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

VIDEO: Tesla řízená autopilotem raketově startuje pornohereččinu kariéru

Pornoherečka pořádně využila autopilota Tesly (13. května 2019)

„Ukázalo se, že existuje více způsobů využití autopilota, než jsme si představovali,“ reaguje Elon Musk na video, které...

Autofotka týdne: VW startuje svou elektrickou éru, zájem je obrovský

Volkswagen ID.3

Čtyřiasedmdesáté výročí konce války, té, ze které vzešel Brouk, oslavil Volkswagen startem nové éry. Ve středu 8....

První elektromobil ukáže Škoda na hokejovém šampionátu. Máme fotky z Prahy

Elektromobil Škoda Citigo-e iV při natáčení v centru Prahy

Mladoboleslavská automobilka představí první sériové elektrifikované modely 23. května v Bratislavě při příležitosti...

Další z rubriky

Autofotka týdne: americký borec Cadillac XT4 v české premiéře

Přípravy motoristické slavnosti Legendy

Americký mamut General Motors před pár lety Evropu víceméně opustil. Po prodeji Opelu v roce 2017 se auta značek GM...

Do Mostu míří supersporty. Za volanty se střídají profíci s amatéry

Okruhové závody ADAC GT Masters se po roce vrací do Mostu.

Pětisetkoňové závodní speciály od Corvette, Ferrari, Porsche, Lamborghini nebo Aston Martin a další desítky závoďáků si...

Ropu nahradí odpadky. Umíme z nich vyrobit naftu i plyn

Recyklační jednotka OMV ReOil ve vídeňské rafinérii vyrábí syntetickou ropu z...

Z přibližně sta kilogramů použitých plastů je speciální zařízení ve vídeňské rafinérii schopno během hodiny vyrobit asi...

Jaguar XF 20d AWD 2017 · DPH
Jaguar XF 20d AWD 2017 · DPH

r.v. 2017, naj. 55 247 km, diesel
650 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz