Je národní ostudou, že Turecko nemá auto. Erdogan ho nařídil vyrobit

  11:50aktualizováno  11:50
Turecko uvede na trh vůz domácí výroby. Podle tureckého prezidenta Recepa Tayyipa Erdogana se tak stane v roce 2021. Prezident zároveň věří, že mu Turci budou dávat přednost před ostatními značkami.

Recep Tayyip Erdogan | foto: Reuters

„Budu prvním zákazníkem, pokud za něj budu moci zaplatit,“ citovala prezidenta agentura Reuters. Jeho vládnoucí Strana spravedlnosti a rozvoje (AK) léta o výrobu národního vozu usilovala. Podle agentury Reuters v ní spatřuje důkaz rostoucí ekonomické síly Turecka.

Podle Erdogana je ovšem národní ostudou, že Turecko nemá svou vlastní automobilku. Auto má být hotové za dva roky a prodej má odstartovat v roce 2021.

Kromě tureckého prezidenta se v projektu angažují premiér Binali Yildirim a Faruk Ozlu, ministr pro vědu, průmysl a technologie. „Nebudeme tolerovat žádnou ztrátu času,“ měl výhružně prohlásit prezident.

Na výrobě bude spolupracovat pět firem, mezi kterými jsou také dodavatelé komponent pro autoprůmyl: skupina Anadolu (automobilová divize spolupracuje s japonským Isuzu), turecko-katarský podnik BMC, holding Kiraca, skupina Turkcell (mobilní operátor) a holding Zorlu vyrábějící elektrospotřebiče, IT technologie, ale také vlastník dolů, sléváren a energetické divize. Analytici jsou k plánu spíše rezervovaní, nemají důvěru v konkurenceschopnost zdejšího průmyslu a zmiňují relativní nedostatek zkušeností některých členů konsorcia. Akcie zúčastněných firem také po oznámení projektu na burze ztratily. Dohromady zaměstnává pět společností na 110 tisíc lidí a v loňském roce měly obrat 14,3 miliardy eur.

Na druhou stranu před dvěma roky zakoupila turecká vláda licenci na Saab 9-3 a na veřejnost tehdy dokonce pronikly fotky testovacích prototypů (více čtěte zde).

Prototypy chystaného tureckého vozu na základech Saabu 9-3

Prototypy chystaného tureckého vozu na základech Saabu 9-3

Další spekulace ovšem říkají, že by mohlo jít o levné auto, které by se mělo dostat také na trhy Evropy a Středního východu.

Není to poprvé, co Turci chtějí postavit vlastní auto. V roce 1961 se představil vůz jménem Devrim (znamená to „revoluce“), projekt ovšem nepřekročil fázi prototypu. Podle italského magazínu Quattroruote to bylo kvůli technickým problémům, ale také kvůli slabé poptávce, takže by projekt nebyl ekonomicky udržitelný. „Ve své době nechyběly teorie o spiknutí. Projekt podle nich měly sabotovat americké automobilky, které tehdy na trhu dominovaly,“ připomíná magazín.

V Turecku pak od šedesátých let vyráběla vlastní modely značka Anadol, která ovšem v roce 1991 s výrobou aut přestala. 

Anadol SV 1600

Anadol SV 1600

Anadol STC16

Anadol STC16

Anadol A2

Anadol A2

Zdejší automobilový průmysl vyrábí v současné době především vozy pro americké a evropské automobilové značky. Automobilka Tofas vyrábí fiaty, především model Tipo. V Turecku formou joint-venture partnerství funguje mnoho světových automobilek: Hyundai, Kia, Renault, Nissan, Ford, Toyota a Dodge.

Ročně se v Turecku prodá přes tři čtvrtě milionu nových aut, z toho je asi 70 procent z dovozu. Za prvních osm měsíců letošního roku se prodalo 423 tisíc aut, z toho bylo 294 tisíc u dovozu a 129 tisíc domácí výroby.

  • Nejčtenější

Nejdůležitější škodovka startuje. Prodej nové Octavie začne už v listopadu

Octavia je nejdůležitější vůz Škody Auto, tvoří třicet procent prodejů a polovinu profitu značky. Čtvrtou generaci...

Česko pokryl sníh, klouže to! Silničáři mají v pohotovosti stovky sypačů

Na krkonošských hřebenech nasněžilo v posledních hodinách přes deset centimetrů sněhu. V okolí Luční boudy v nadmořské...

Premium

Test celoročních pneumatik. Jak si vedou za sucha, za mokra a na sněhu

K celoročním pneumatikám výrobci přistupovali po dlouhá léta macešsky. Konečně se však vrátily do jejich přízně....

Autofotka týdne: Posel elektromobility je v Česku, načapali jsme ho

Volkswagen ID.3 je jednou z nejdůležitějších automobilových novinek letošního roku. Fyzickými parametry nijak výjimečně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

ANALÝZA: Nová Octavia naznačuje, že Superb nebude potřeba

Tento týden patří v Česku nové Octavii, nejdůležitějšímu modelu Škody. Ve čtvrté generaci výrazněji nevyrostla, ovšem...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

Premium

Kořeněná jídla ani káva neškodí, vyvrací profesor Tesař letité mýty

Kola je pro ledviny hrob. Nejlepší je nesolit a nejíst ostrá exotická jídla. Alkohol dokáže „propít“ ledviny, které je...

Premium

Špičkový výrobek i po letech funguje. Kvůli hloupé chybě je však k ničemu

Snoubení spotřební elektroniky a počítačů provázely porodní bolesti, které jsou z dnešního pohledu absurdní a...

  • Další z rubriky

Převléknout, ne přezouvat. Italská revoluční pneu se nechytla

Zimní pneumatiky jsou dnes pro většinu motoristů naprostou samozřejmostí, stejně jako pravidelné „přezouvání“ před...

Calgary je rájem řidičů, Bombaj peklem. Praha patří do průměru

Nejpříjemnějšími městy pro řidiče je kanadské Calgary a Ottawa, ale také Dubaj ve Spojených arabských emirátech či...

Experti chtějí prosadit řidičák na zkoušku, jako mají Rakušané

Experti chtějí prosadit novelu zákona, která by změnila získání řidičského oprávnění i systém vzdělávání v autoškolách....

Autofotka týdne: Noc v továrně Maserati jako smuteční oslava za ikonu

Kar znají všichni křížovkáři, znamená to smuteční oslavu. Italové jsou mistři světa patosu a velkých gest. Na počest...

Clarion Congress Hotel Ústí nad Labem
Manager provozu

Clarion Congress Hotel Ústí nad Labem
Ústecký kraj

Najdete na iDNES.cz