Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Infrastruktura se zlepšuje, podpora elektromobilů je však v Česku slabá

  10:00
Infrastruktura pro provoz elektromobilů se v Česku zlepšuje a jízda elektromobilem už není tak průkopnickým dobrodružstvím jako před lety. Na druhou stranu k dokonalosti jí chybí stále dost a k podpoře elektromobilů také přistupuje docela vlažně samotný český stát.
Škoda Enyaq u nabíječky sítě Ionity

Škoda Enyaq u nabíječky sítě Ionity | foto: Škoda Auto

Pohled na kterékoli sídliště v Česku jasně ukazuje často opakovanou „pravdu“, že elektromobily není kde dobíjet. Ano, v hustě osídlených oblastech jsou možnosti dobíjení vzhledem k celkovému počtu aut stále velmi omezené a rozhodně neplatí, že by případní majitelé elektromobilů měli na sídlištích i v běžných městských ulicích zajištěné komfortní nabíjení svých vozů. Ovšem obdobně jsou na tom obyvatelé bytových domů, kteří parkují svá auta zejména na ulici, téměř kdekoli na světě.

Na druhou stranu v Česku žije 44 % domácností v rodinných domech, takže je tu i silná skupina těch, pro které by dobíjení doma zaparkovaného vozu nemuselo být problém (když vynecháme občasné potíže s kapacitou sítě). Pak je tu samozřejmě infrastruktura pro dobíjení elektromobilů takříkajíc „v pohybu“. Jednoduše jde o nabíjecí stanice, které majitelé elektromobilů využívají na svých cestách. V tomto ohledu se situace v Česku zlepšuje.

Nabíjecí stanice vyrůstají u nákupních a obchodních center, na čerpacích stanicích a nechybí mezi nimi ani opravdu rychlé nabíječky. Pionýrem v tomto ohledu byla americká Tesla, její první „supercharger“ vyrostl u Humpolce u sjezdu z dálnice D1 už v roce 2016 a od té doby byly zprovozněny další tři (ve Vestci u Prahy, v Olomouci a Brně) a další dva mají být otevřeny brzy (Budějovice a Žďárek).

V roce 2019 se přidala první rychlodobíjecí stanice mezinárodní sítě Ionity, za kterou stojí automobilové koncerny, včetně Volkswagenu (a tedy zprostředkovaně i domácí Škoda). Její rychlodobíjecí stanice jsou v Česku zatím dvě: v Berouně a na kraji Prahy u D1 v Nupakách. Další dvě (v Lovosicích a u Jihlavy na D1). Kromě toho rostou nabíjecí stanice i dalších provozovatelů a samozřejmě vyrůstá mnohem více „pomalejších“ dobíjecích stanic než rychlodobíječek. K tomu mimochodem pomohla i nedávná novela stavebního zákona, která vstupuje v platnost od ledna 2021 a která již nepovažuje nabíjecí stanice do výkonu 22 kW za stavbu, a tudíž nebude pro jejich zbudování nutné žádat o stavební povolení.

Domácí tlak

Rozvoji dobíjecí infrastruktury ale také pomáhá vstup domácí automobilky Škoda na pole elektromobilů. Zatímco v závěru roku 2020 bylo v Česku celkem méně než 1 000 veřejných dobíjecích stanic pro elektromobily, aktivity české automobilky dávají šanci na výraznější nárůst tohoto počtu. Firma například buduje dobíjecí stanice u všech svých dealerů, což je krok, ke kterému sahá drtivá většina automobilek. Ale vzhledem k hustotě prodejní a servisní sítě Škoda bude právě příspěvek české automobilky v tomto ohledu nejvýraznější.

Firma se navíc zavázala do roku 2025 vybudovat celkem až 7 000 nabíjecích bodů, a to zejména ve svých výrobních závodech a v jejich okolí. Ty sice mají sloužit především zaměstnancům automobilky, nicméně tato podpora elektromobility uvnitř společnosti může inspirovat další firmy a zároveň vytvoří určitý tlak uživatelů elektromobilů Škoda z řad zaměstnanců na další rozšiřování infrastruktury.

Elektrifikované modely Škoda se navíc už staly nejprodávanějšími vozy svých kategorií na českém trhu a s každým dalším elektromobilem a plug-in hybridem počty elektromobilů na českých silnicích porostou vzhledem k popularitě značky výrazněji než při uvádění modelů konkurence. To zase vytvoří tlak na běžné poskytovatele nabíjení, jako jsou ČEZ, E.On, PRE a další.

Škoda také přispívá k rozšíření různých technologických novinek v oblasti dobíjení. Škoda Auto DigiLab ve spolupráci s Pre a izraelskou firmou Chakratec například testují setrvačníkové úložiště Kinetic Power Booster, které díky energii uložené v setrvačníku zvládne rychlým dobíjením obsloužit více vozů, než by bylo vzhledem k příkonu ze sítě na daném místě možné. Dealeři automobilky zase mohou ke stejnému účelu vybudovat bateriové úložiště Škoda iV s kapacitou 200 kWh. Do něj lze ukládat elektřinu třeba z fotovoltaické elektrárny nebo baterii nabíjet v noci při levnějším tarifu, přičemž ve špičce během dne úložiště pomůže trochu stabilizovat odběr ze sítě.

Vlažná podpora státu

I když se může v poslední době zdát, že elektromobily jsou prosazovány na úkor vozů se spalovacími motory doslova za každou cenu, zrovna Česko je v tomto ohledu příkladem jakéhosi přirozeného „tržního“ vývoje. Státní podpora elektromobility je totiž nadále velmi vlažná a kromě několika výzev na podporu nákupu elektromobilů pro veřejný sektor a firmy se omezuje jen na menší daňové úlevy a odpustky poplatků.

Z toho mohou mít radost daňoví poplatníci, kteří ví, že ze svých daní nepodporují nákup elektromobilů, jenže ona vlažná podpora má i druhou stranu mince. Pochopitelně komplikuje situaci automobilkám, a to zejména těm, které v Česku své vozy vyrábí. Automobilky musí splňovat určitý flotilový průměr emisí a česká nepodpora znamená, že zrovna v domovské zemi mnoha vozů budou automobilky plnit průměr mnohem komplikovaněji než jinde. Když pomineme, že je to trochu paradoxní situace, může to v důsledku ovlivnit i nabídku automobilek v Česku – dražší „vysokoemisní“ modely mohou být s přísnějšími pravidly v Česku čím dál častěji vyřazovány z nabídky nebo dostupné v omezených počtech, takže malá podpora elektromobilů může znamenat horší výběr pro zákazníky, kteří ani o elektromobilu neuvažují.

Zdá se však, že i vzhledem k aktuální situaci nepřipadají v Česku přímé dotace na nákup elektromobilů pro spotřebitele v úvahu. Evropské peníze z další výzvy, která byla opět určena alespoň firmám a státní správě, byly totiž i v důsledku koronavirové krize přesunuty jinam.

Dálniční známka, parkování

V Česku tak funguje jen zmíněná základní „poplatková“ podpora. Automobily s emisemi pod 50 gramů CO2 na kilometr, tedy v podstatě výhradně elektromobily a některé plug-in hybridy (a také vodíková auta), nepotřebují dálniční známku, neplatí se u nich poplatky za registraci a jsou osvobozeny od silniční daně (toto osvobození platí i pro další alternativní pohony, třeba CNG). Zejména v Praze pak mohou uživatelé těchto vozů parkovat zdarma – s registrační značkou EL bez nutnosti jakékoli administrativy, s jinou RZ po zaregistrování na úřadě.

Češi, kteří touží po novém elektromobilu, tak mohou z hlediska podpory jen doufat, že jim pomůže Evropská unie. V ní se totiž například objevil nápad na odpuštění DPH při koupi elektromobilu, což by spotřebitelům (ale nikoli firmám) ušetřilo nemalé peníze.

Firmám a podnikatelům trochu pomáhají zrychlené odpisy, kdy lze cenu elektromobilu (zatím platí, že musí být zakoupen do konce roku 2021) odepsat za dva roky (platí pouze pro nové automobily). Určitou úlevou pro firmy je i stanovení referenční ceny elektřiny (4,80 Kč za kWh), díky čemuž mohou zaměstnavatelé kompenzovat svým zaměstnancům domácí nabíjení služebních elektromobilů. Naopak zůstává komplikace v podobě dodanění služebního automobilu, který může zaměstnanec používat k soukromým účelům: elektromobily jsou jako benefit v tomto ohledu nevýhodné, jelikož jsou výrazně dražší než běžné vozy, a v Česku se to zaměstnanci ve zdanění tohoto benefitu projeví.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Obří lis i vlastní motory. Elektrovůz Xiaomi žhaví gumy. Prozkoumali jsme ho

Xiaomi SU7

VIDEO Exkluzivně Čínský výrobce chytrých telefonů a prvků chytré domácnosti se na veletrhu Mobile World Congress...

Analýza: Výroba elektromobilů bude levnější než aut na benzin, zdraží opravy

Také Toyota plánuje využití technologie giga-casting.

VIDEO Výroba bateriových elektromobilů bude do roku 2027 v průměru levnější než výroba srovnatelných vozů...

Autovideo týdne: Škoda poodhaluje nový elektromobil. Elroq už ladí výrobu

Škoda poodhaluje vzhled nového elektromobilu jménem Elroq.

VIDEO Škoda Auto představí v pátek 15. března na výroční tiskové konferenci hospodářské výsledky a...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Francie stopla sociální leasing elektroaut pro chudé. Došly peníze na dotace

Minielektromobil Citroën Ami má hmotnost 485 kg, z čehož přibližně 60 kg...

Francouzská vláda tento týden oznámila, že po zbytek letošního roku pozastavuje program dotací pro...

Hasiči řešili mimořádný počet zásahů, trápí je „neuhasitelné“ elektromobily

Oheň zachvátil brzy ráno nízký průmyslový objekt v Otrokovicích. (23. srpna...

VIDEO Přes šest tisíc případů za loňský rok museli řešit hasiči ve Zlínském kraji. Statisticky jde o...

Tady nenakupujte. Ministerský seznam, kde prodávají předražené dálniční známky

Slovinská a rakouská dálniční známka

Na internetu existuje řada podvodníků, kteří přeprodávají dálniční známky. Bohužel je ve...

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

Po Okruhu Českobrodském uháněli autodědečci i veteránský dorost

4. května 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí, odstartoval svůj jubilejní ročník ve...

Před sto lety potkal Rolls Royce, aby postavili nejlepší auta světa

4. května 2024

Na den přesně před 120 lety se v Manchesteru poprvé setkali Henry Royce a baronet Charles Stewart...

Tesla kvůli kopírování ochranné známky žaluje indického výrobce baterií

3. května 2024

Americká automobilka Tesla zažalovala indického výrobce baterií za porušení ochranné známky. Firma...

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...