Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Elektromobily jsou drahé? Ať to dotují firmy a leasingovky, tvrdí ekologové

I přes celou řadu opatření a zákazů se prodej elektromobilů v Evropě nevyvíjí tak, jak si ekologové představují. Vlivná bruselská ekologická organizace Transport & Environment (T&E) se proto teď zaměřila na firemní flotily.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Tesla

Firmy by měly podle ekoaktivistů přejít kompletně na elektromobily mnohem dřív než v roce 2035. A že jsou elektromobily drahé? Snížit cenu mají podle ekologů leasingové společnosti.

Firemní flotily jsou největším odběratelem nových aut. Tvoří 58 % prodejů nových vozů v Evropě. Najedou v průměru i více kilometrů než auta privátních zákazníků, takže T&E vyčíslila, že jsou zodpovědné za 74 % emisí z nových vozů. V roce 2022 tvořily bateriové elektromobily (BEV) 10,8 % nových firemních automobilů, zatímco na soukromém trhu to bylo 14,5 %, a tento rozdíl se jen zvětšuje. Elektrifikace firemních vozů by proto měla zrychlit.

„Nadcházející iniciativa Ekologizace firemních vozových parků, kterou Evropská komise (EK) oznámila ve svém pracovním programu na rok 2023, je pro EU příležitostí, jak tento trend zvrátit,“ píše ve své zprávě T&E. „Naše analýza ukazuje, že stanovení závazných cílů, aby všechny nové firemní automobily byly už v roce 2030 poháněny elektrickými bateriemi, by přineslo celou řadu výhod.“

Na prvním se uvádí snížení emisí CO2 o 30 milionů tun a snížení dovozu ropy o 208 milionů barelů do roku 2030. Povinnost pro firmy nakupovat jen elektromobily v roce 2030 by dále zaručilo „trvalý růst poptávky po BEV a podpoří evropské výrobce elektromobilů“. Proč jen evropské, a ne čínské nebo korejské analýza neuvádí…

Další výhodou podle T&E je zvětšení nabídky „cenově dostupných ojetých elektromobilů“. Většina firem provozuje auto maximálně 4 roky, takže by se na trh dostalo velké množství ojetin. Rozbor, proč by tato auta měla být cenově dostupná pro dnešní zákazníky ojetin, ekologové ale rovněž neuvádějí.

T&E proto tlačí na Evropskou komisi, aby zavedla povinnost pro firmy kupovat do roku 2027 50% elektromobilů a od roku 2030 100 procent. A kdo to zaplatí? „Korporace a leasingové společnosti mají finanční prostředky na to, aby nesly vyšší počáteční náklady, a ve většině – ne-li ve všech – zemích EU využívají velkých daňových výhod,“ našli svůj cíl ekologové.

Leasingové společnosti se staly terčem celkem logicky. Pokud jde o firemní auta, velká část společností pořizuje vozy prostřednictvím operativního leasingu. Platí to i pro Českou republiku a podíl tohoto způsobu financování narůstá i u privátních zákazníků. Čím dál víc značek v reklamách už nekomunikuje „cenu od“, ale právě výši měsíční splátky. 15 990 Kč vypadá v inzerátu na Škodu Enyaq lépe než 1 364 900 Kč.

Enyaq za 16 tisíc. Měsíčně. Elektrovozy jsou drahé, značky tak tlačí leasing

Že by ale leasingovky měly dlouhodobě „dotovat“ prodeje elektromobilů? Obecně se stejně jako automobilky k podpoře tohoto způsobu pohonu hlásí. „Snažíme se podporovat rozvoj elektromobility dvěma hlavními cestami – atraktivní nabídkou a osvětou, v níž se zaměřujeme na uplatnění elektromobilů ve firemních fleetech,“ říká třeba Tereza Šímová z Volkswagen Financial Services.

„V případě nabídky dokážeme kromě atraktivního financování vozidel klientům financovat i wallboxy, přičemž obojí se splácí v rámci běžných měsíčních plateb. Aktuálně jsme u vybraných elektromobilů navýšili zůstatkové hodnoty, což snižuje měsíční splátku. Pokud jde o osvětu, vidíme, že zejména u velkých nadnárodních korporací ESG kritéria hrají stále důležitější roli. Významnou roli zde může sehrát právě přechod na bezemisním mobilitu. A protože nejlepší je vyzkoušet si něco nového na vlastní kůži, založili jsme unikátní půjčovnu koncernových elektromobilů, díky níž si mohou firemní zákazníci za pouhých 500 Kč denně vyzkoušet elektromobil přímo v reálných podmínkách provozu svých firem.“

Ekoaktivisté školí z ekonomie: za drahé elektrovozy prý můžou leasingovky

O něco konkrétnější je konzultant pro elektromobilitu Tomáš Kadeřábek z Arvalu: „Společnost Arval oblast elektromobility jednoznačně podporuje a v bateriových elektromobilech vidí budoucnost. Nejen že plně elektrifikujeme svůj vlastní firemní vozový park, abychom šli příkladem. Též jsme nastavili agresivně jednotlivé položky kalkulací těchto vozidel pro naše klienty, zejména zůstatkové hodnoty a servisní náklady. Tyto specifické podmínky bereme jako náš příspěvek k většímu rozšíření elektrického pohonu v ČR a větší diverzifikaci naší flotily z pohledu paliv. S ohledem na výše uvedené očekáváme v následujících letech nadále nižší profitabilitu bateriových elektromobilů v porovnání s vozy se spalovacími motory.“

Nové úskalí autonomní mobility. Žere data a elektřinu, kterých není dost


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Tesla svolává téměř 3900 cybertrucků kvůli opravě pedálu plynu

Tesla Cybertruck

VIDEO Americký výrobce elektromobilů Tesla svolává ke kontrole 3878 svých pick-upů Cybetruck. Důvodem je...

Elektromobily by mohly v Norsku vytlačit z vrcholu diesely už do dvou let

To, že si mezi čtvrtou odpolední a desátou večerní nedobijete elektromobil u...

V Norsku, které je průkopníkem v odklonu od automobilů se spalovacími motory, se mohou...

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

BYD Explorer No. 1 je lodí speciálně navrženou pro přepravu elektromobilů z...

VIDEO Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

Naprostá katastrofa, říkají analytici. Tesle poprvé za čtyři roky klesl odbyt

Americká společnost Tesla v úterý 22. března oficiálně otevřela svůj nový závod...

Odbyt amerického výrobce elektromobilů Tesla se v letošním prvním čtvrtletí snížil o téměř devět...

Elektromobil Xiaomi jde na dračku, za pár dní má přes 100 000 objednávek

Xiaomi SU7

VIDEO Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi získal za necelý týden více než 100 000 objednávek pro svůj...

Trend roku 2024: Elektrická bublina splaskává, trumfy drží v rukou hybridy

Britská rada pro reklamu (ASA) zakázala značkám BMW a MG používat v reklamách...

VIDEO Když ne elektromobil, tak alespoň čtvrt- nebo poloelektromobil? Poptávka po elektrických autech...

Bankrot zažehnán, zatím. Saúdové nalijí do luxusních elektroaut miliardu dolarů

Lucid Motors pálí peníze raketovým tempem. Loni prodal pouhých 6 001 aut a...

Americký výrobce luxusních elektromobilů Lucid získá od divize saúdskoarabského státního...

  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!
Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!

30 uživatelů eMimina mělo možnost otestovat krém na nohy od Manufaktury z kolekce Louka. Pomohl vám na suchou a hrubou pokožku chodidel? Přečtěte...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...