ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Lukáš Vaverkapro iDNES.cz

Autoprůmysl dohodu o Euro 7 vítá, podle ekologů je to nestydatá kapitulace

  • 56
Pozitivní ohlas vyvolala u automobilek dohoda o emisní normě Euro 7, kterou uzavřeli zástupci členských zemí a Evropského parlamentu. Některé firmy ze širšího odvětví automobilového průmyslu ovšem tvrdí, že dohoda mohla být ambicióznější. Environmentální organizace o nových limitech hovoří jako o „zmrazení současné situace“ a vítězství automobilové lobby.

Dohoda po tlaku části členských zemí, včetně Česka, výrazně zmírnila původní návrh Evropské komise, proti němuž automobilky protestovaly. Emisní limity výfukových plynů zůstanou na úrovni, kterou dnes obsahuje platná emisní norma Euro 6, a to včetně limitů testování. Nařízení nově zavádí opatření zaměřená na snížení emisí z pneumatik a brzd a na zvýšení životnosti baterií.

EU se shodla na nové emisní normě. Dává víc času automobilkám

Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA) označilo dohodu za „významný milník v zavádění světově nejpřísnějších emisních standardů“, díky němuž získají výrobci jistotu pro plánování své další strategie.“ Největších zlepšení kvality vzduchu bude dosaženo vyřazením starých vozů na silnicích v Evropské unii a rychlou elektrifikací,“ uvedla šéfka sdružení Sigrid de Vriesová.

Euro 7 je naprostá hloupost, říká šéf Iveca. Elektřina není řešení

„Neměli bychom podceňovat obrovský pokrok, kterého dosáhli evropští výrobci vozidel při snižování emisí znečišťujících látek ze silniční dopravy. Mezi první normou Euro a první verzí Euro 6 byly emise skutečně sníženy o víc než devadesát procent,“ cituje de Vriesovou magazín Autoweek.

Další články

Zástupci firem dodávajících automobilové části naproti tomu doufali, že z původního návrhu komise by se do konečné dohody mohlo dostat víc. „Je pozitivní vidět pokrok u limitů pro (emisní) částice z brzd. … I tak by však byly větší ambice technicky a ekonomicky proveditelné,“ uvedl Benjamin Krieger, generální tajemník Evropské asociace dodavatelů automobilových součástek a systémů (CLEPA).

Pokud se zdaří odsunout Euro 7, nebude Škoda propouštět a Fabia přežije déle

Výrazně kriticky se k dojednanému textu staví zástupci organizací pro ochranu ovzduší. Zatímco původní návrh mohl podle nich zlepšit čistotu vzduchu v Evropě a předejít řadě předčasných úmrtí, finální kompromis žádné podstatné zlepšení nepřináší.

„Standard Euro 7 schválený zákonodárci umožní firmám vydávat za ekologická vozidla, která ve skutečnosti nebudou o nic čistší,“ řekl šéf automobilové sekce organizace Transport & Environment Lucien Mathieu. „Automobilová lobby po několika letech v defenzivě po Dieselgate opět získala kontrolu. … Evropský parlament má poslední šanci říct ne této nestydaté kapitulaci před automobilovým průmyslem,“ cituje ekologického aktivistu Autoweek.

Za jediný drobný posun označila jeho organizace fakt, že Euro 7 bude počítat do limitů i částice o menší velikosti než dosavadní norma.

,