Nejvyšší příspěvek na elektromobil bude nově činit 4 500 eur (109 000 Kč) místo dosavadních 6 000 eur (145 000 Kč). Klíčovou podmínkou je, že vůz musí podle čisté ceníkové ceny stát méně než 40 000 eur (970 000 Kč). Nárok na podporu mají i majitelé dražších aut, pokud vůz nestojí více než 65 000 eur. V takovém případě od ledna dostanou 3 000 eur (73 000 Kč), což je o 2 000 eur (48 000 Kč) méně než dosud.
Švédsko zrušilo dotace na bateriové vozy, ze dne na den![]() |
Zcela ukončena bude podpora hybridních aut. Na jejich nákup dosud stát vyplácel 4 500 eur, pokud jejich čistá ceníková cena nepřekročila 40 000 eur. U dražších hybridů to bylo 3 750 eur (91 000 Kč).
Německo chce v budoucnu podporu dál postupně snižovat. Od ledna 2024 klesne dotace na 3 000 eur pro vozy do 45 000 eur (1,1 milionu Kč). Na nákup dražšího auta už majitelé peníze nedostanou. Před úplným zrušením nákupní prémie varuje autoklub ADAC. „Úplné zrušení dotací by masivně ohrozilo rozvoj elektromobility,“ prohlásil šéf dopravní sekce autoklubu Gerhard Hillebrand.
Dotaci na elektroauto by podle Jurečky mohly dostat i domácnosti![]() |
Ministerstvo hospodářství a ochrany klimatu plánuje na podporu elektromobilů vyčlenit v nadcházejícím roce 2,1 miliardy eur (51 miliard Kč) a v roce 2024 pak 1,3 miliardy eur (31,5 miliardy Kč). Jenom na letošní rok přitom bylo na podporu určeno asi 3,2 miliardy eur (77,5 miliardy Kč).
Německo začalo pořizování aut s elektrickým pohonem zvýhodňovat v roce 2016. Od té doby stát podle dnes zveřejněné statistiky Spolkového úřadu pro hospodářství a kontrolu vývozu (BAFA) podpořil přes 1,6 milionu vozidel, z nichž asi 930 000 bylo čistě elektrických aut a přes 700 000 hybridů. Podporu získalo také asi 360 aut na vodíkový pohon, který ale v Německu není zatím rozšířený.
Už je to tady. První zemí, která uvalí daň na elektromobily, je Velká Británie![]() |