(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Petr Lichtenbergpro iDNES.cz

Dieselgate snížila v ČR prodej nových dieselů, u ojetin zájem nepolevuje

  • 81
Aféra dieselgate s podvodným softwarem u naftových vozů koncernu VW způsobila v Česku pokles prodeje nových dieselů za poslední dva roky o pětinu. Celý trh přitom za stejné období narostl o deset procent. Podíl dieselů na prodejích se snížil o 12 procentních bodů na 32 procent. Vyplývá to ze studie společnosti Cebia.

Vedle dieselgate pokles zájmu o diesely do velké míry ovlivnilo omezení, respektive ukončení nabídky vznětových agregátů v segmentu malých a kompaktních automobilů.

„Odklon výrobců od této technologie v segmentu malých a kompaktních vozů je dobře patrný například u mladoboleslavské automobilky Škoda Auto. Dieselové motory ve třídě malých a kompaktních vozů vyžadují stále dražší a sofistikovanější technologie, jejichž zavedení znamená pro všechny výrobce dodatečné náklady, které přenesené do finální ceny pro koncového zákazníka již přestávají být akceptovatelné,“ uvedl ředitel Cebie Martin Pajer.

Třetinu nově prodaných vozů představují dlouhodobě automobily značky Škoda. Po aféře dieselgate stoupl zájem zejména o Škodu Octavia s benzinovým motorem 1,4 TSI meziročně o 222 procent. Naopak dílčí propad byl v posledním roce u Octavie s dieselovým motorem 1,6 TDI, a to o 31 procent. Část zákazníků ale jen přešla na vyšší objem 2,0 TDI.

Dieselgate na iDNES.cz

Speciální příloha

Zpravodajský portál iDNES.cz se aféře věnuje od samého začátku nejkomplexněji na českém internetu. Do nynějška vyšlo na iDNES.cz přes 250 článků. Speciální přílohu k dieselgate najdete zde.

Diesely jsou stále žádané u ojetin

Oproti celoevropskému trendu se Češi u ojetin nebojí nafty. „Větší zájem o benzinové motorizace evidujeme u menších vozů. U vozidel střední třídy, MPV, SUV a vyšší třídy se poměr benzin/nafta nezměnil,“ uvádí Pavel Foltýn z Auto ESA. Nemění se ani struktura aut, která lidé vozí na výkup. U Auto ESA je dieselových zhruba 65 procent.

Nabídka ojetých aut s naftovým motorem v rámci inzerce letos vzrostla o 37 procent. Dovoz stoupl o pět procent. Zatímco u nových aut stoupá zájem především o menší vozy se slabšími motory, v případě ojetin je tomu obráceně. Lidé kupují nejvíce vozidla na naftu s motory 1,9 či 2,0 TDI.

Jde o rodinné vozy určené i k delším cestám, kdy nízká spotřeba hraje při výběru důležitou roli. Právě nižší spotřeba paliva je podle Pajera důvodem, proč se u ojetých aut naopak poptávka po dieselech zvyšuje. 

„Lidé, kteří si kupují ojetá auta, a to zejména ta starší, nemohou a nechtějí do vozu tolik investovat, a proto raději volí taková auta, která mají nízkou spotřebu paliva,“ podotkl. 

Za jeden z důkazů považuje stále vysoký zájem o Škodu Octavia s motorizací 1,9 TDI, která se přestala prodávat v roce 2010. Vzhledem k tomu, že se výrazně změnila skladba nových vozů z hlediska paliva, lze očekávat, že v pětiletém horizontu dojde k nedostatečnému pokrytí poptávky po ojetých dieselových vozech z Česka. 

Následkem bude, že se cena za tyto vozy pravděpodobně zvýší, neboť nedostatek těchto vozů se vzhledem ke klesajícím prodejům nových dieselů téměř v celé Evropě projeví i v zahraničí a nebude možné je levně dovážet.

Český zákazník podle Foltýna absolutně nezohledňuje ekologické parametry, emisní normy ho nezajímají. „Jednoznačně vede ekonomické hledisko, které naprostá většina zákazníků měří optikou spotřeby,“ vysvětluje. Dalším hlavním parametrem je výkon. „Naprostá většina má navíc s dieselovými motory již zkušenost a nechce přecházet na benzinový motor. Výjimkou jsou malé vozy typu Clio nebo Fabia, kde již dieselové motory téměř nejsou. U těchto vozů stejně nebyla po dieselových variantách velká poptávka,“ dodává Pavel Foltýn.

„Vozy kategorie VW Passat nebo Ford Mondeo se s dieselovým motorem prodávají stále stejně jako v době před aférou dieselgate,“ uzavírá Filip Kučera z Auto ESA.

Před třemi lety americká Agentura pro životní prostředí obvinila koncern VW, že jeho turbodieselové motory jsou schopné obcházet homologační emisní měření. Řídicí jednotka motorů TDI o objemu od 1,2 do 2,0 litru poznala, když se vůz podrobuje emisnímu testu a přejde na ekologický režim, při kterém vůz produkuje výrazně nižší množství škodlivin. Celkově byly tyto motory namontovány v 11 milionech aut koncernu VW po celém světě, z toho je asi 1,2 milionu škodovek.

Servisem kvůli Dieselgate v Česku prošly již dvě třetiny aut

Servisní akcí na odstranění softwaru pro obcházení homologačního měření emisí již v tuzemsku prošly téměř dvě třetiny z dotčených 157 000 dieselových vozů koncernu VW. Pozvánku k dobrovolné návštěvě opravny dostali již všichni majitelé. Vyplývá to z informací automobilek. 

První vozy začal Volkswagen v Česku zvát do servisů v květnu 2016, Škoda pak zhruba o měsíc později. Úprava většinou spočívala v přehrání softwaru řídící jednotky.

"K 31. srpnu bylo v rámci akce na vznětové motory EA 189 zpracováno již 60 procent z 63 000 dotčených vozidel značek Volkswagen, Audi, Seat a Volkswagen Užitkové vozy. Osloveni byli všichni vlastníci. Další vozy průběžně přibývají v rámci běžných prohlídek a dalších návštěv servisů," řekl mediální zástupce importéra Jan Klíma.

Škoda zatím provedla servisní úpravu u více než 64 procent z celkového počtu 94 000 vozů značky. "Dobrovolná servisní akce stále probíhá a není nijak časově omezena. Jako výrobce doporučujeme všem majitelům provedení úprav. Cílem vývoje technických opatření bylo, aby po jejich implementaci zůstala spotřeba paliva, výkonové parametry i hodnoty emisí CO2 beze změny. To opakovaně potvrdily příslušné homologační autority v jednotlivých zemích, tak i nezávislé odborné testy," doplnil mluvčí Škody pro ČR Vítězslav Pelc. Například u motorizací 2,0 TDI, které koncern svolával jako první, absolvovalo servisní akci kolem 90 procent aut.

Někteří majitelé dieselů se začali sdružovat k podání žalob na koncern VW kvůli odškodnění. V současnosti chce v tuzemsku Volkswagen žalovat přes 5000 lidí. Sdružují je firmy Safe Diesel a DieselGate. Celková žalovaná částka přesahuje jednu miliardu Kč.

,