Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Diesel je pro světoběžníky

-
Komu se vyplatí nový diesel? Jen řidičům, kteří hodně cestují! - shodují se odborníci. A pokud se v něčem liší, tak v názoru na počet kilometrů, které je nutné ročně absolvovat, aby byl naftový vůz ekonomicky výhodný: jedni tvrdí, že je to nejméně 20 tisíc kilometrů, jiní hranici efektivity posouvají až k ročním 40 tisícům kilometrů. Rozhodně však - čím je diesel větší a dražší, tím víc s ním jeho majitel musí jezdit, aby ve srovnání s kolegou, který vsadil na benzin, neprodělal. Pro naftové motory hovoří jejich nižší spotřeba a také pěti- až šestikorunová úspora na každém litru nafty (u bionafty, pokud je pro konkrétní vůz povolena, ještě větší) proti benzinu. Diesel rovněž jezdí bez významnějších výkyvů ve spotřebě i při maximálním výkonu. V úvahu je třeba brát také charakter jízdy, který je některým řidičům příjemný. A v neposlední řadě - moderní vznětový motor je emisně příznivější. Proti dieselům naopak hovoří jejich vyšší cena při koupi a větší náročnost v servisu, údržbě a opravách. Dražší zpravidla je povinné i havarijní pojištění. Za nevýhodu odpůrci naftových motorů považují rovněž větší starosti v zimě. Zatímco benzin nečiní problémy a k nastartování v mrazech stačí prakticky jen vůz v průměrném stavu a solidní akumulátor, žádá diesel výborný stav motoru i akumulátoru a k tomu ještě zimní palivo. Při používání nekvalitní nafty hrozí nákladné opravy palivového čerpadla a dalších dílů, při vyšší hmotnosti vozu se u dieselu obvykle dříve opotřebují brzdové destičky, přední tlumiče a přední pneumatiky. Příznivější než u nového auta je situace u jetého dieselu. Rozdíl v pořizovací ceně srovnatelných vozů už nebývá tak zásadní - naftová verze stojí jen o zhruba deset tisíc až dvacet tisíc korun víc. A často lze za stejné peníze koupit naftový vůz jen o málo starší než benzinové provedení. Nepřijdouli v takovém případě nepředvídatelné závady a jejich nákladné opravy, tak začne majitel dieselu vydělávat prakticky okamžitě. V případě nových automobilů Škoda Octavia začne být diesel ekonomicky výhodnější než nejobvyklejší benzinový model 1.6 až po zhruba 50 tisících kilometrech, a to ještě jen v případě nejlevnějšího, nejméně výkonného provedení 1.9 SDI a za předpokladu, že oba majitelé jezdí v průměru 30 tisíc kilometrů ročně. Při menším cestování se kyvadlo ekonomické výhodnosti vychyluje ještě víc ve prospěch benzinového auta. Nejvýkonnější a současně nejdražší provedení 1.9 TDI o výkonu 81 kilowattů se začíná nejvýkonnějším a nejnákladnějším benzinovým verzím ekonomicky rovnat až kolem 100 tisíc kilometrů a nejlevnějším verzím se nepřibližuje vůbec. Ztrátu může zmenšit jen fakt, že vyhlášený 1.9 TDI silnějšího provedení se jako ojetina prodá o dost dráž než starší levná benzinová octavie.

Srovnání nákladů na provoz nových vozů Škoda Octavia s naftovými a benzinovými motory

Škoda Octavia
1.6 (55 kW) 1.6 (74 kW) 2.0 (85 kW) 1.8 T (85 kW) 1.9 SDI (50 kW) 1.9 TDI 1.9 TDI
(66 kW) (81 kW)
zákl. cena (Kč)
354 900 409 900 504 900 544 900 384 900 444 900 559 900
zák. poj. (Kč)
3308 3308 5075 3308 5075 5075 5075
hav. poj. (4 % - Kč)
14 196 16 396 20 196 21 796 15 396 17 796 22 396
palivo
Natural 95 Natural 95 Natural 95 Natural 95 nafta nafta nafta
spotřeba (l/100 km)
7,6 7,8 8,0 7,9 5,2 5,1 5,0
litr paliva (Kč)
27,60 27,60 27,60 27,60 22,20 22,20 22,20

Škoda Octavia 1.6 1.6 2.0 1.8 T 1.9 SDI 1.9 TDI 1.9 TDI
(55 kW) (74 kW) (85 kW) (85 kW) (50 kW) (66 kW) (81 kW)

Náklady na 15 000 km (poh. hmoty, olej, olejové filtry, práce)
celkem (Kč) 33 407 34 235 35 200 34 786 19 359 19 026 18 693

Náklady na 30 000 km (poh. hmoty, olej, olejové filtry, práce, hav. a zák. pojištění)
celkem (Kč) 83 918 84 774 95 271 94 276 58 789 60 523 64 457

Náklady na 60 000 km (poh. hmoty, olej, olejové, vzduchové a palivové filtry, zap. svíčky, práce, pojištění)

celkem (Kč) 170 020 177 900 193 012 191 022 121 688 125 156 132 924
celkem +
pořiz. cena (Kč) 524 920 587 800 687 912 735 922 506 588 570 056 692 824

Náklady na 90 000 km (poh. hmoty, olej, olejové, vzduchové a palivové filtry, zap. svíčky, výměna rozv. řem., práce, pojištění 3 roky)
celkem (Kč) 253 738 265 474 288 084 285 099 183 357 188 559 200 361
celkem + pořiz.
cena (Kč) 608 638 675 374 792 984 829 999 568 257 633 459 760 261

Náklady na 105 000 km (poh. hmoty, olej, olejové, vzduchové a palivové filtry, zap. svíčky, výměna rozv. řem., práce, pojištění 3 roky)
celkem (Kč) 286 705 229 369 322 844 319 445 202 356 207 225 218 694

Náklady na 120 000 km

pohonné
hmoty (Kč) 251 712 258 336 264 960 26148 38 528 35 864 133 200
olej (Kč) 8784 8784 9176 9176 8784 8784 8784
olej. filtry (Kč) 1640 1640 2344 2344 2440 2440 2440
vzduch.
filtry (Kč) 936 936 1174 1174 1174 1174 1174
paliv. filtry (Kč) - - - - 2406 2406 2406
zapal.
svíčky (Kč) 1512 1848 1848 1848 - - -
výměna rozv.
řem. (Kč) - - - - 3000 3000 3000
servis-práce
(Kč) 3700 3700 3700 3700 6120 6120 6120
pojištění
4 roky (Kč) 70 016 78 816 101 084 100 416 81 884 91 484 109 884
celkem (Kč) 338 300 354 060 384 286 380 306 244 336 251 272 267 008
celkem + pořiz.
cena (Kč) 693 200 763 960 889 186 925 206 629 236 696 142 826 908

Poznámky: propočty vycházejí z cen platných začátkem měsíce a z předpokladů, že vůz absolvuje 30 000 kilometrů ročně, náklady na pohonné hmoty vycházejí z průměrné spotřeby udané výrobcem vozů
PRAMEN: MF DNES

Autor:
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Škoda stále roste, šampionkou prodejů je octavia. Spalováky neodepsala

2. května 2024

Škoda Auto zvýšila v prvním čtvrtletí dodávky vozů zákazníkům o 5,2 procenta na 220 500 aut....

Plzeňská univerzita bude vychovávat inženýry elektromobility, je o ně zájem

2. května 2024

Fakulta elektrotechnická Západočeské univerzity v Plzni (FEL) rozšiřuje studijní programy, aby lépe...

Kozel zahradníkem: renomovaný znalec Porsche je u soudu za padělané veterány

2. května 2024

Krajský soudu v německých Cáchách od roku 2021 řeší případ tří obžalovaných, kteří se zodpovídají z...

Autozápisník: Tisíc koní pro Škodu, salámová alfa a ferrari, co jede jen 25 km/h

2. května 2024

Dubnové události v automobilové branži měly mnohdy až aprílový rozměr. Na nejzajímavější sériové...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...