Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Octaviím kralují motory 1.6 a 1.9 TDI

  13:54
- Vítězný benzinový motor 1.6 o výkonu 74 kilowattů (100 koní) slučuje ve Škodě Octavia solidní cenu s dostatečným výkonem. Vyplývá to z testu MF DNES, který se uskutečnil ve druhém květnovém týdnu na silnicích Křivoklátska, Prahy a Velkopopovicka za účasti sedmi testujících řidičů a porovnával tři octavie s motory, o něž je v Česku největší zájem. Slabší z rovněž velmi oblíbených turbodieselů (66 kW) se představil jako drahý, ovšem dostatečně svižný a úsporný. Zákazníci často sahají i po jeho silnější variantě (81 kW), která je ještě o poznání dražší a s tendencí ke sportovní jízdě.

Z informací mladoboleslavské Škody Auto plyne, že většina zájemců je ochotna zaplatit za octavii více než 400 tisíc korun. Menšina volí méně výkonné a levnější verze s motory 1.4 (44 kW), 1.6 (55 kW) a 1.9 SDI (50 kW).

Populární nejen v Česku

Dřívější testy MF DNES ukázaly, že slabší benzinové motory uspokojí toho, kdo pravidelně nejezdí na dlouhé vzdálenosti, a přitom využije obrovský prostor pro zavazadla a dost místa na předních sedadlech. Naopak málo vhodným vozidlem jsou lacinější octavie pro řidiče, který často jezdí po dálnici.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Škoda Octavia 
můžete koupit na www.automodul.cz

Kromě levnějších benzinových motorů se nabízí jako zajímavá volba i nepřeplňovaný naftový motor SDI. Octavia s tímto pohonem patří pružností k podprůměru, ale přesvědčuje nízkou spotřebou nafty. Ne náhodou s tímto pohonem jezdí v západní Evropě řady Volkswagenů Golf a dalších koncernových sourozenců.

Největší zájem je o verze 1.6 (74 kW/100 k), 1.9 TDI (66 kW/90 k) a 1.9 TDI (81 kW/110 k). "Tyto motory nejsou nejoblíbenější jen v tuzemsku, ale také u slovenských a německých zákazníků," komentuje statistiky prodejů na největších trzích mluvčí Škody Auto Evžen Krauskopf.

Šetří za všech okolností

Z výsledků měření v nezávislé zkušebně Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD) v Praze je největším rychlíkem z testovaných verzí silnější turbodiesel. Jeho zrychlení a pružnost udělá radost řidičům, kteří rádi přinejmenším občas zaslechnou při rozjezdu pištění pneumatik.

To slibuje i druhý rychlostní stupeň. Spotřebu výkonné octavie přitom lze držet pod pěti litry. Dokázalo to také měření na zkušební trase, kde octavia spotřebovala 4,8 litru nafty na sto kilometrů. "I když se s tímto motorem jezdí s těžkou nohou na plynu a převážně ve městě, nepřekročí spotřeba sedm litrů," říká Michal Kolář, člen poroty, která v testu nejprodávanějších octavií zastupovala širokou motoristickou veřejnost.

Ani o dvacet koní slabší verze naftového turbomotoru nesklidila kritiku poroty, byť se do testu podařilo zařadit slabší turbodiesel pouze v kombinaci 4x4 Combi. Čtyřkolka je těžší než běžná verze a oproti ní zrychluje o něco pomaleji a při vyšší spotřebě. "Bohatě stačí, protože má k dispozici velký točivý moment," míní další z hodnotitelů Vladimír Petruš. Při měření spotřeby spolykala Octavia 1,9 TDI 4x4 Combi SLX 5,2 litrů nafty na sto kilometrů.

Žíznivější než konkurenti

Ačkoliv přeplňované naftové motory pod kapotou octavií již nepatří mezi technické novinky, dávají tušit nelibé vlastnosti svých hlučných a nekultivovaných dieselových předchůdců jen bezprostředně po nastartování. "Když se rozjedou do běžné dálniční rychlosti, jsou příjemně tiché," soudí porotce Kolář.

To u zákazníků rovněž velmi oblíbený benzinový motor 1.6 s výkonem sta koní je právě při jízdě po dálnici o něco hlučnější, protože pracuje ve vyšších otáčkách. Ale ani v případě stokoňového motoru nejde o lenocha, se kterým by byl strach předjíždět. Jeho osmiventilová technika zaručuje dobrý zátah již od nízkých otáček a solidní pružnost dokazují i výsledky měření v ÚSMD.

A konečně - na testovacím okruhu polykala Octavia 1.6 přesně 6,9 litrů benzinu na sto kilometrů. To není nejméně na stejné trase měly v předchozích testech podobně výkonné konkurenční šestnáctistovky menší žízeň. Třemi oblíbenými motory nabídka motorů pro octavii nekončí. Následují silnější benzinové verze 2.0 a přeplňovaný motor 1.8 s výkonem 150 koní.

Zatímco dvoulitr zákazníky neláká svou vyšší cenou, motor 1.8 turbo dělá z octavie závodníka v civilním kabátě. Jeho ještě silnější variace se skrývají například i pod kapotou ryze sportovního kupé Audi TT. V široké nabídce octavií nechybí ani automatická převodovka a luxusní verze Laurin & Klement, jehož cena v plné výbavě atakuje hranici milionu korun. To je v porovnání s nejlacinější Octavií 1.4 LX téměř trojnásobek.

Vzadu komfort jen pro děti

Srovnávací test potvrdil výborné jízdní vlastnosti octavie. "Ať už má pod kapotou jakýkoliv motor, podvozek je nadprůměrný," hodnotí porotce Vladimír Petruš. "Testovali jsme tři auta a všechna jsou výborně dílensky zpracovaná," všímá si další člen poroty Ivan Zatyko.

Dříve kritizovaná přístrojová deska dostala před dvěma lety kvalitnější plasty, od té doby výtky ustaly. U testovaných aut se však přece jen projevovaly nedostatky. Ze sedadla řidiče se občas ozývalo vrzání, otevírání kufru dvou ze tří octavií bylo pro prsty namáhavé a zadní sklo jednoho z testovaných sedanů značně zkreslovalo obrysy vzadu jedoucích aut.

Kromě zkušeností z přímého srovnání hovoří pro koupi octavie i další okolnosti. Mladoboleslavská limuzína s přibývajícími léty dobře udržuje svou hodnotu, v tuzemsku má největší servisní síť a havarijní pojištění je u většiny pojišťoven levnější než pro zahraniční vozy. Největším nedostatkem octavie tak zůstává malý prostor na zadních sedadlech.

V tomto ohledu automobil patří v nižší střední třídě k podprůměru, přičemž jej porazí i nejeden zástupce ještě menších vozů, jako jsou Felicia, Fabia či Opel Corsa. Zkušenosti ukazují, že prostor na zadních sedadlech octavie stačí dětem do věku kolem 13 až 14 let. Starší a vzrostlejší nemohou čekat velký komfort.

Do octavie se hůře nastupuje

Tělesně postižení s těžšími handicapy mají při nastupování a vystupování z octavie problémy. Důvodem je masivní práh dveří. Naopak dobrá je šířka předních dveří a objemný kufr. Zavírání mohutného víka zavazadlového prostoru však vyžaduje námahu. Praktické je, že přes zadní dveře lze díky aretačním bodům jednoduše nakládat vozík.
Martin Kovář, autor hodnotí vozy z pozice tělesně handicapovaného člověka

Výsledky srovnávacího testu

V hodnocení tří redaktorů přílohy << AUTO MOTO>>  a čtyř zástupců motoristické veřejnosti zvítězila Škoda Octavia 1.6 MPI (74 kilowattů) GLXi. Ukázala se jako ekonomicky nejvhodnější pro průměrného motoristu, jakých je většina. Z turbodieselů dostal přednost - opět z ekonomických důvodů - slabší a levnější typ, přičemž svou roli sehrála také okolnost, že byl v karoserii kombi.

Hodnocení MF DNES

Vůz

body

pořadí

Škoda Octavia 1.6 MPI (74 kW)

16

1

Škoda Octavia 1.9 TDI (66 kW)

15

2

Škoda Octavia 1.9 TDI (81 kW)

10

3

Poznámka: 1. místo - 3 body, 2. místo - 2 body, 3. místo - 1 bod
Pramen: MF DNES
Názory veřejné poroty viz str. 6

Přednosti a slabiny octavie

PLUSY 
- prostor vpředu
- bezpečný a komfortní podvozek
- tuhá, ale pohodlná sedadla
- široká servisní síť
- levnější pojištění ve srovnání s konkurencí
- kvalita výrobního zpracování
- objemný kufr
- široká nabídka výbav i motorů
- komfort řidiče - dvěma směry nastavitelný volant a výškově regulovatelné sedadlo řidiče
- pomalejší ztráta hodnoty
- kvalitní brzdy
- přesné řazení rychlostních stupňů
- úsporné naftové motory
- atraktivní design
- praktická dvojitá podlaha u kombi (za příplatek)
- verze 4x4
- nabídka automatických převodovek
- spolehlivé díly koncernu Volkswagen
- přehledné ovládací prvky
- přesné řízení
- jednodušší a levnější přestavba na LPG ve srovnání se zahraniční konkurencí 

MINUSY
- nedostatek místa na zadních sedadlech
- drahý ABS
- špatný výhled dozadu
- vrzající sedadla
- chybí pátá opěrka hlavy
- pouze dvoubodový pás vzadu uprostřed
- motory nemají nejmodernější techniku
- vyšší hrana kufru
- vyšší ceny náhradních dílů
- žíznivé benzinové motory
- nekomfortní sezení na zadním sedadle uprostřed

Redakčního testu se zůčastnily tři Škody Octavia - benzinová 1,6 a dvě verze naftového motoru 1,9 TDI.

Autor:
  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...