Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Chytrá auta uspoří předvídáním a čtením map. Lepší je odbočovat vpravo

Dodavatel autoprůmyslu Delphi přichází s řešením, které má podle něj řidičům ušetřit zhruba 10 % paliva. Úspora je ovšem podmíněna využíváním pokročilých asistenčních systémů, které díky provázání s mapami od TomTomu umožní vozu plynulejší jízdu, a přinesou tak slibovanou úsporu.

Delphi Intelligent Driving | foto: Delphi

Společnost Delphi Technologies, jeden z gigantických dodavatelů autoprůmyslu, představila řešení, které má automobilkám i řidičům pomoci snížit spotřebu aut. A to bez ohledu na použitý způsob pohonu. Úspora má dosahovat výše až 10 %, což je v současnosti, kdy automobilky hledají každé procento, jen aby se přiblížily limitům emisí CO2, obrovský skok. Delphi má úsporu v praxi otestovanou, což znamená, že především v normovaných testech by skutečně mohla novinka zafungovat.

Myšlenka, kterou firma se svým řešením Intelligent Driving rozvíjí, není v podstatě nijak nová. Využívá spolupráce adaptivního tempomatu, asistenčních systémů a pokročilých mapových podkladů. Mapy pocházejí od TomTomu a nesou označení TomTom ADAS, což je zkratka pro pokročilé asistenční systémy. Značí to, že mapové podklady jsou plné dat, která mohou využít právě moderní asistenční systémy: kromě samotných cest jsou v nich zaneseny například údaje o stoupání a klesání silnic, dopravní značení a především rychlostní limity.

Právě pokročilé mapy pak umožňují v kombinaci s adaptivním tempomatem a moderními asistenčními systémy dosahovat prohlašovaných úspor. Systém Intelligent Driving k tomu ještě přidává i data získaná aktuálně pomocí kamer vozu – ty rozpoznávají jak dopravní značky, které nejsou zaneseny v mapě (třeba dočasné značení), tak pomáhají například určovat aktuální intenzitu dopravy a chování ostatních účastníků silničního provozu.

Právě tato komplexní spolupráce systémů má přinášet opravdu prokazatelné úspory. Částečně přitom již některá využitá řešení v praxi fungují: třeba Audi už nějaký čas u mnohých svých vozů využívá inteligentní řazení převodovky, ta zbytečně neřadí, třeba když se blíží zatáčka. Vozy BMW zase již nějakou dobu umí za pomoci adaptivního tempomatu komfortně následovat vpředu jedoucí vůz třeba i při odbočování.

Delphi ovšem tvrdí, že systém, který firma zkoušela na testovacím prototypu (mimochodem šlo o americkou verzi VW Passat předchozí generace), mohou využít v podstatě všichni výrobci automobilů. Řešení, které nabízí, je v podstatě jen softwarová záležitost, potřebným hardwarem už by měla být auta beztak vybavena. Firma tak tvrdí, že aplikace tohoto řešení pomůže automobilkám efektivně využít náklady na instalaci těchto pokročilých asistenčních systémů do vozů.

Otázkou je, jak bude daný systém fungovat v praxi. Málokterý řidič totiž běžně jezdí s kompletní zapnutou sadou všech asistenčních systémů v jakémsi polo-autonomním režimu. Systém Intelligent Driving v podstatě vyžaduje, aby řidič autu důvěřoval. Na druhou stranu nedělá systém nic jiného, než co dokáže předvídavý a pečlivý řidič sám: plynulejší jízdou, která většinou nijak významně neprodlouží čas cesty, dovede uspořit palivo.

U chytré asistenční techniky to přitom doposud býval problém: tempomaty osobních aut typicky například neumí „ubrat“, když se auto blíží třeba na vrchol kopce, a reagují až zpětně, zrovna tak adaptivní tempomat třeba s funkcí čtení značek reaguje na rychlostní limit až v místě jeho platnosti, místo toho, aby nechal auto doplachtit. Systém Delphi Intelligent Driving by tak vlastně měl přinést řidičům stejné úspory, jaké by dosáhli, pokud by se na plynulou jízdu skutečně soustředili.

Raději vpravo

Samotná myšlenka dosažení úspor pomocí plánování trasy a plynulosti jízdy má v praxi také už docela dlouhou tradici. Třeba americká doručovací společnost UPS začala už v roce 2003 vyvíjet svůj systém ORION (On-Road Integrated Optimization and Navigation), který je slavný svou preferencí odbočování doprava namísto levého odbočení. UPS při jeho vývoji vyšla z empirické praxe, kdy řidiči samotné společnosti zjistili, že je pro ně rychlejší objet blok odbočením doprava, než se na rušné křižovatce snažit proti proudu aut odbočit vlevo. UPS následně testy zjistila, že tento způsob jízdy spoří palivo, a to navzdory o něco delší ujeté vzdálenosti.

Systém ORION tak UPS v praxi využívá k plánování tras svozu a rozvozu zásilek od roku 2012 a firma v roce 2016 tvrdila, že jí pomáhá spořit ročně přes 37 milionů litrů paliva, což představuje úsporu více než 100 000 tun CO2 a 300 až 400 milionů dolarů. Algoritmus ORION firma neustále vylepšuje, od roku 2019 je jeho součástí pokročilá navigace krok za krokem, která navádí řidiče přesně k místům převzetí nebo předání zásilky. Od počátku letošního roku pak tato navigace dostává průběžně funkci s dynamickým výpočtem trasy v závislosti na aktuálním stavu provozu. To vše s ohledem na úsporu paliva, času a tedy i peněz.

I když systém ORION využívá UPS v USA, Kanadě i Evropě, jeho efektivita se bude nejspíš v jednotlivých zemích lišit. Základní předpoklad v podobě plynulého odbočování doprava totiž funguje především v domovských USA, kde je na většině křižovatek povoleno odbočení vpravo i na červenou. Díky tomu může poštovní vůz pokračovat v plynulé jízdě a nemusí stát na křižovatce a pak dávat přednost protijedoucím vozům při odbočení doleva.

Podobnou praxi se zatím chytré automobilové navigační systémy příliš nenaučily. Je však možné, že s hledáním cest k dalším úsporám mohou řešení jako Delphi Intelligent Driving sáhnout i po něčem podobném.

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Autovideo týdne: Kupte si Sennův „služebák“, který právě před 30 lety osiřel

5. května 2024

První květnový den uplynulo přesně třicet let od chvíle, kdy Ayrton Senna přišel na okruhu v Imole...

Nadšenci nastartovali své poklady a pádí z Prahy. Cílem je dojet do Atén

4. května 2024  13:35

V druhém ročníku akce Oldtimer Express vyrazilo v sobotu ráno z Prahy 43 posádek veteránů,...

Po Okruhu Českobrodském uháněli autodědečci i veteránský dorost

4. května 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí, odstartoval svůj jubilejní ročník ve...

Před sto lety potkal Rolls Royce, aby postavili nejlepší auta světa

4. května 2024

Na den přesně před 120 lety se v Manchesteru poprvé setkali Henry Royce a baronet Charles Stewart...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....