Co znamená zkratka ESP?

  13:29aktualizováno  13:29
První stabilizační systém ESP se objevil koncem roku 1995 v Mercedesu třídy S. Od té doby dle odborníků na bezpečnost zachránil stovky životů a to mu přislibuje velkou budoucnost. V čem Vám elektronika pomůže, co umí, kdo ESP vyrábí i jak funguje se dočtete v našem článku.

Zařízení tvoří hydraulický agregát vybavený desítkami senzorů, které analyzují pohyb automobilu a především kinetickou energii na něj působící. ESP v kritických momentech pomocí hydrauliky mění tlak v brzdné soustavě a to zvlášť pro jednotlivá kola. V případě, že by se mohl vůz dostat do smyku, elektronický stabilizační systém bez vlivu řidiče uvolní tlak v brzdovém kotouči kola, které buď ztrácí přilnavost, nebo vozidlo "nepotřebně" brzdí a vychyluje jeho směr.

Systém ale funguje i opačně. Tedy tak, že se tlak v jednotlivých částech brzdné soustavy bez vlivu řidiče zvýší - kolo více brzdí. Plně automatická je i regulace točivého momentu motoru. Pokud řidič nevyšlápl spojku a z agregátu se na kola přenáší nežádoucí síly, ESP motor utlumí a i tak se podaří jízdu v extrémní situaci stabilizovat. Samozřejmostí ESP je kooperace s ABS.

Kdy se ESP zapíná? Především v těch situacích, kdy řidič přecení rychlost vozu a zbrklým manévrem se pak snaží odvrátit smyk či dokonce nehodu. Automobil při rychlé reakci volantu ztrácí stabilitu, stává se přetáčivým či naopak nedotáčivým. V horším případě dokonce dochází k celkovému přetočení auta, které se dostává "do hodin".

A méně zkušený řidič jen sedí a čeká co se s vozem stane, nejčastěji se sešlápnutým brzdovým pedálem. Právě to je čas pro ESP, které má dle německých výzkumů průměrně 40 metrů na korekci vozu. To je totiž vzdálenost, po kterou řidič při plné ztrátě kontroly "vynechá" a počká až do zastavení vozu. Jde o následný pohyb z relativně nízké rychlosti (okolo 70 km/h), protože při přímém brždění by vůz zastavil na podstatně kratší vzdálenosti.

Ptáte se, jestli má zařízení opodstatnění? Jednoznačně ano. Již před dvěma lety totiž německá sekce institutu GDV sledující bezpečnost dopravních prostředků zjistila, že 30-ti až 40-ti procentům smrtelných nehod předchází smyk. Studium následků 15 000 nehod mimo jiné odhalilo, že 60 procent smrtelných kolizí bylo způsobeno bočním nárazem vozu.

Řidič se sportovním duchem by ale mohl namítat: "je to jen pro bázlivé motoristy, mě naopak ESP omezuje v požitku z jízdy." Odpovědí může být to, že automobilky většinou umožňují i vypnutí stabilizačního systému. To lze ale doporučit jen na uzavřených plochách a letištích, protože v běžném provozu je elektronika jistě bezpečnější, než spoléhání na své řidičské umění.

Výroba samotného ESP je však také dobrým byznysem. Vždyť například loni vyprodukoval největší dodavatel stabilizačních zařízení, firma Bosch, tři milióny exemplářů ESP, zatímco o rok dříve to byla jen polovina. Rychlý nárůst je tedy evidentní a v budoucnu má ještě akcelerovat. Dle smělých odhadů bude již za několik málo let vybaveno "Éespéčkem" každé osobní auto, podobně jako dnes airbagem. Vše záleží na tom, jak rychle se výrobcům podaří ztlačit cenu. Nyní se systém montuje zhruba do 50-ti modelů šesnácti značek.

Autor:
Témata: Mercedes-Benz

Nejčtenější

Zpovykaná Evropa přestává automobilky bavit. Brexit je poslední kapka

Ilustrační snímek

Honda během jednoho dne dost jasně ukázala Evropě, jak dnes vidí svět kolébku automobilismu. Kontinent, kde motorismus...

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Nové kouzlo malého kombíku. Fabia je normální auto české rodiny

Škoda Fabia

Škoda Fabia letos oslaví dvacáté narozeniny a je stálicí v nabídce mladoboleslavské automobilky. Spolu s Renaultem Clio...

Umělec u soudu žádá Škodu o stažení SUV a nově i ráfků pro Scalu

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Malíř a designér Vlado Vovkanič požaduje, aby společnost Škoda Auto stáhla z trhu vozy Kodiaq a Karoq i modely kol Vega...

Pražský magistrát loví v provozu auta s vykuchanými filtry pevných částic

Test filtrů pevných částic

„Dnes jsme ve spolupráci Magistrátu a Policie ČR poprvé v historii zahájili kontroly aut s vymontovanými filtry pevných...

Další z rubriky

Škoda do roku 2022 představí deset elektroaut a vyvine nový VW Passat

ŠKODA VISION iV

Škoda Auto do konce roku 2022 uvede na trh 30 nových modelů, deset z nich bude mít čistě elektrický nebo hybridní...

VIDEO: Kolik Ameriky stihne zneuctít hybridní toyota za 60 sekund?

Toyota Corolla 2019

Spot propagující novou Toyotu Corolla vypadá na první pohled naprosto nevinně. Nejednomu Američanovi se z něj ale...

Nečekaný rozsudek. Německý soud rozhodl kvůli dieselgate ve prospěch VW

Ilustrační foto

Německý soud v dolnosaském městě Braunschweig rozhodl ve prospěch společnosti Volkswagen (VW) v případu, kdy zákazník...

Najdete na iDNES.cz