Chybějící čipy zpočátku automobilky řešily pouhým odstavováním vozů na parkovací plochy a následnou montáží později dodaných dílů. To už ale nestačí, protože situace se může dostat do normálu třeba až příští rok.
Nejnověji to předpovídá analýza slovenské centrální banky: „Globální nedostatek mikročipů se letos patrně nepodaří vyřešit, situace by se mohla vrátit k normálu až ve druhé polovině příštího roku.“ Výpadku v dodávkách polovodičových součástek čelí na Slovensku hlavně závody skupiny Stellantis a Volkswagenu.
„Po zlepšení situace v dodávkách čipů by produkce automobilek, jakož i dalších výrobních odvětví měla podpořit ekonomickou výkonnost eurozóny. Růst výroby nebude zaměřen pouze na uspokojení opožděných či nových objednávek, ale i na obnovu skladových zásob,“ uvedli ekonomové banky.
Výroba vozidel v eurozóně, kam patří i Slovensko, se v prvním pololetí podle analýzy snížila o víc než třicet procent, protože mnoho výrobců muselo přerušit produkci. Výrobci čipů upřednostnili při dodávkách polovodičů výrobce elektroniky.
Automobilky jsou nuceny omezovat výrobu na celém světě. Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto pokračuje v rušení části směn i po celozávodní dovolené. Podle odborů se dají problémy očekávat ještě na podzim, uvedl ve čtvrtek týdeník Škodovácký odborář (čtěte dále). Redakce iDNES.cz ovšem zjistila, že automobilka přerozděluje čipy do výroby tak, aby se výpadky v dodávkách dílů netýkaly elektrifikovaných modelů, které tak mají ve výrobě absolutní přednost a minimální čekací lhůty (čtěte zde).
Další zvolenou možností se u některých automobilek stalo omezení nabídky některých výbav. Například General Motors u některých pick-upů nemontuje systém start-stop, Renault u nejnovějšího modelu Arkana neumožňuje objednat desetipalcový digitální přístrojový štít, který umí třeba zrcadlit navigaci.
Zajímavou variantu nastínil v rozhovoru pro deník Právo předák škodováckých odborů Jaroslav Povšík: „Každý den hledáme metodiku včetně toho, jak se bez čipů obejít a zkusit jinou variantu homologizačně i konstrukčně. Třeba lidé řeknou, že nemusí dveře vzadu zamykat na dálku, a tak jim na dveře budou stačit dva čipy místo čtyř.“
Nejdál v tomto směru došel zřejmě Volkswagen, který u modelu Fox v Brazílii začal prodávat auta nejen bez infotainmentu, ale dokonce i bez rádia. Je ale třeba říct, že to je extrém. Z evropského pohledu jde technicky o zastaralý model a podobný postup se na starém kontinentu nedá očekávat.
To potvrzuje i mluvčí českého zastoupení Volkswagenu David Valenta: „Hlavní opatření, která teď děláme, jsou ta, že se snažíme shánět čipy po celém světě. Koncern VW má poměrně slušnou globální vyjednávací pozici, takže se nám částečně daří. Ale nedostatek čipů samozřejmě ještě nějakou dobu potrvá. Ale cestou osekání výbavy minimálně v rámci Evropy určitě nepůjdeme.“
Jinou cestou jde třeba koncern Stellantis, sdružující mimo jiné značky Peugeot, Opel, Citroën nebo Fiat. „Před několika týdny jsme sice doporučovali klientům při objednávání vozů do výroby volit raději nižší úrovně displejů, konkrétně u modelů Peugeot 208 a 2008 jsme doporučovali neobjednávat 3D přístrojový panel. Toto opatření bylo ovšem jen dočasné,“ řekla iDNES.cz mluvčí českého Peugeotu Radky Matthey.
„Z hlediska dlouhodobých řešení skupina Stellantis investuje do podílů ve společných podnicích zaměřených na klíčové technologie, přičemž se snaží co nejefektivněji využít vlastní zdroje, zkušenosti a odborné znalosti vlastních zaměstnanců i svých partnerů.“ Snaží se tedy snížit závislost na dodavatelích, a podílet se aspoň částečně přímo na výroby polovodičů.
Na internetových fórech si dnes zájemci o nový vůz navzájem radí, jak nakonfigurovat auto tak, aby ho dostali co nejdříve. Příkladem může být Kia Sorento, u které se dodávka prodlouží, pokud zákazník objedná provedení se střešním oknem.
Automobilky zasáhl covid nejvícNarušení dodavatelského řetězce kvůli covidu-19 nejvíce zasáhlo automobilky Narušení dodavatelského řetězce kvůli pandemii nemoci covid-19 nejvíce zasáhlo automobilový průmysl. Vyplývá to z průzkumu výzkumné společnosti Economist Intelligence Unit, na který upozornil zpravodajský server CNBC. Zhruba 51,7 procenta respondentů z automobilového průmyslu uvedlo, že narušení dodavatelských řetězců je pro ně velmi významné. Průzkum zahrnuje celkem šest odvětví. Kromě automobilového průmyslu jsou to výroba oblečení a obuvi, potravin a nápojů, zpracovatelský průmysl, informační technologie, technika a elektronika a zdravotnictví, farmacie a biotechnologie. Druhým nejvíce zasaženým sektorem byla výroba oblečení a obuvi, kde velmi výrazné narušení zaznamenalo 43,3 procenta dotazovaných. Naopak v sektoru informačních technologií, techniky a elektroniky mělo významný problém jen 6,7 procenta dotázaných. Pohyb zboží v uplynulém roce narušilo šíření nemoci covid-19 po celém světě, které přinutilo mnoho zemí zavřít hranice, továrny nebo omezit vývoz. Šíření přenosnější mutace delta tyto obavy opět zvýšilo, protože hlavní asijská výrobní centra, jako je Čína a Vietnam, v posledních týdnech uzavřela některé oblasti s cílem zastavit šíření nemoci. Automobilový průmysl nepříznivě zasáhl především nedostatek polovodičů, což přimělo několik automobilek omezit výrobu v některých závodech. Nedostatek polovodičů byl způsoben růstem poptávky po osobních počítačích a další spotřební elektronice, protože mnoho lidí zůstalo v době karanténních omezení doma. Zhruba třetina dotazovaných také kvůli pandemií učinila kompletní revizi svých dodavatelských řetězců. |