Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

VW prodává v Brazílii auto bez rádia, v Evropě nedostatek čipů řeší jinak

Nedostatek čipů momentálně sužuje automobilky víc než cokoli jiného. Výrobci to řeší různě. Nejviditelnější je prodlužování dodacích lhůt či zvyšování cen. V Brazílii ale Volkswagen zvolil radikální řešení. Model Fox tam nabízí bez infotainmentu a dokonce bez rádia. Čeká nás něco podobného?
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Škoda Auto

Chybějící čipy zpočátku automobilky řešily pouhým odstavováním vozů na parkovací plochy a následnou montáží později dodaných dílů. To už ale nestačí, protože situace se může dostat do normálu třeba až příští rok.

Nejnověji to předpovídá analýza slovenské centrální banky: „Globální nedostatek mikročipů se letos patrně nepodaří vyřešit, situace by se mohla vrátit k normálu až ve druhé polovině příštího roku.“ Výpadku v dodávkách polovodičových součástek čelí na Slovensku hlavně závody skupiny Stellantis a Volkswagenu.

„Po zlepšení situace v dodávkách čipů by produkce automobilek, jakož i dalších výrobních odvětví měla podpořit ekonomickou výkonnost eurozóny. Růst výroby nebude zaměřen pouze na uspokojení opožděných či nových objednávek, ale i na obnovu skladových zásob,“ uvedli ekonomové banky.

Výroba vozidel v eurozóně, kam patří i Slovensko, se v prvním pololetí podle analýzy snížila o víc než třicet procent, protože mnoho výrobců muselo přerušit produkci. Výrobci čipů upřednostnili při dodávkách polovodičů výrobce elektroniky.

Automobilky jsou nuceny omezovat výrobu na celém světě.  Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto pokračuje v rušení části směn i po celozávodní dovolené. Podle odborů se dají problémy očekávat ještě na podzim, uvedl ve čtvrtek týdeník Škodovácký odborář (čtěte dále). Redakce iDNES.cz ovšem zjistila, že automobilka přerozděluje čipy do výroby tak, aby se výpadky v dodávkách dílů netýkaly elektrifikovaných modelů, které tak mají ve výrobě absolutní přednost a minimální čekací lhůty (čtěte zde).

Další zvolenou možností se u některých automobilek stalo omezení nabídky některých výbav. Například General Motors u některých pick-upů nemontuje systém start-stop, Renault u nejnovějšího modelu Arkana neumožňuje objednat desetipalcový digitální přístrojový štít, který umí třeba zrcadlit navigaci.

Zajímavou variantu nastínil v rozhovoru pro deník Právo předák škodováckých odborů Jaroslav Povšík: „Každý den hledáme metodiku včetně toho, jak se bez čipů obejít a zkusit jinou variantu homologizačně i konstrukčně. Třeba lidé řeknou, že nemusí dveře vzadu zamykat na dálku, a tak jim na dveře budou stačit dva čipy místo čtyř.“

Nejdál v tomto směru došel zřejmě Volkswagen, který u modelu Fox v Brazílii začal prodávat auta nejen bez infotainmentu, ale dokonce i bez rádia. Je ale třeba říct, že to je extrém. Z evropského pohledu jde technicky o zastaralý model a podobný postup se na starém kontinentu nedá očekávat.

Volkswagen Fox

To potvrzuje i mluvčí českého zastoupení Volkswagenu David Valenta: „Hlavní opatření, která teď děláme, jsou ta, že se snažíme shánět čipy po celém světě. Koncern VW má poměrně slušnou globální vyjednávací pozici, takže se nám částečně daří. Ale nedostatek čipů samozřejmě ještě nějakou dobu potrvá. Ale cestou osekání výbavy minimálně v rámci Evropy určitě nepůjdeme.“

Jinou cestou jde třeba koncern Stellantis, sdružující mimo jiné značky Peugeot, Opel, Citroën nebo Fiat. „Před několika týdny jsme sice doporučovali klientům při objednávání vozů do výroby volit raději nižší úrovně displejů, konkrétně u modelů Peugeot 208 a 2008 jsme doporučovali neobjednávat 3D přístrojový panel. Toto opatření bylo ovšem jen dočasné,“ řekla iDNES.cz mluvčí českého Peugeotu Radky Matthey.

„Z hlediska dlouhodobých řešení skupina Stellantis investuje do podílů ve společných podnicích zaměřených na klíčové technologie, přičemž se snaží co nejefektivněji využít vlastní zdroje, zkušenosti a odborné znalosti vlastních zaměstnanců i svých partnerů.“ Snaží se tedy snížit závislost na dodavatelích, a podílet se aspoň částečně přímo na výroby polovodičů.

Na internetových fórech si dnes zájemci o nový vůz navzájem radí, jak nakonfigurovat auto tak, aby ho dostali co nejdříve. Příkladem může být Kia Sorento, u které se dodávka prodlouží, pokud zákazník objedná provedení se střešním oknem. 

Automobilky zasáhl covid nejvíc

Narušení dodavatelského řetězce kvůli covidu-19 nejvíce zasáhlo automobilky

Narušení dodavatelského řetězce kvůli pandemii nemoci covid-19 nejvíce zasáhlo automobilový průmysl. Vyplývá to z průzkumu výzkumné společnosti Economist Intelligence Unit, na který upozornil zpravodajský server CNBC. Zhruba 51,7 procenta respondentů z automobilového průmyslu uvedlo, že narušení dodavatelských řetězců je pro ně velmi významné.

Průzkum zahrnuje celkem šest odvětví. Kromě automobilového průmyslu jsou to výroba oblečení a obuvi, potravin a nápojů, zpracovatelský průmysl, informační technologie, technika a elektronika a zdravotnictví, farmacie a biotechnologie.

Druhým nejvíce zasaženým sektorem byla výroba oblečení a obuvi, kde velmi výrazné narušení zaznamenalo 43,3 procenta dotazovaných. Naopak v sektoru informačních technologií, techniky a elektroniky mělo významný problém jen 6,7 procenta dotázaných.

Pohyb zboží v uplynulém roce narušilo šíření nemoci covid-19 po celém světě, které přinutilo mnoho zemí zavřít hranice, továrny nebo omezit vývoz. Šíření přenosnější mutace delta tyto obavy opět zvýšilo, protože hlavní asijská výrobní centra, jako je Čína a Vietnam, v posledních týdnech uzavřela některé oblasti s cílem zastavit šíření nemoci.

Automobilový průmysl nepříznivě zasáhl především nedostatek polovodičů, což přimělo několik automobilek omezit výrobu v některých závodech. Nedostatek polovodičů byl způsoben růstem poptávky po osobních počítačích a další spotřební elektronice, protože mnoho lidí zůstalo v době karanténních omezení doma.

Zhruba třetina dotazovaných také kvůli pandemií učinila kompletní revizi svých dodavatelských řetězců.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...