Spojka, brzda, plyn. Tři klasické pedály v automobilu s manuální převodovkou.

Spojka, brzda, plyn. Tři klasické pedály v automobilu s manuální převodovkou. | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Vynález desetiletí: bez spojky, a přesto s manuálem

  • 321
Citlivě povolovat spojku a k tomu přidávat plyn. Mnoho začátečníků ten boj vzdá. Trhavým rozjezdům na několikátý pokus a opakovanému potupnému startování na červené, která se na semaforu zase objevila, je konec. Bosch postavil spojku řízenou elektromotorkem. Teď jen uhádnout, které auto ji dostane.

Boj se spojkou končí

Svezli jsme se s autem s elektronicky ovládanou spojkou. Na pohled je to obyčejné Audi A3 1,4 TSI 90 kW, má tři pedály, manuální převodovku.

Jenže mezi pedálem a mechanismem spojky s přítlačným talířem a lamelou není mechanická vazba. Obvykle bývají spojky ovládány lankem, občas hydraulicky, ale tuto ovládá servomotorek.

Levý pedál vypadá stejně jako u běžného auta. Má chod stejně tuhý jako u klasického řešení. Když se trochu víc soustředíte, poznáte, že klade pořád stejný protitlak, který vytváří pružina. To u klasické mechanické spojky cítíte, kdy sepne. Ale to je hledání much. Jinak tento systém od Bosche funguje skvěle.

Firma však zatím nechce prozradit, v jakém autě se objeví. Pro úplnost dodejme, že takové novinky Bosch obvykle předvádí v úplně jiných autech, než do kterých pak dorazí.

Auto ovládáte stejně jako klasické s manuální převodovkou. Pozitivem je, že přeřazení se obejde bez cukání, elektronika pouští spojku tak, že se auto rozjíždí hladce. Ani při přeřazení ji nenachytáte a je to hezky hladké. I zkušený řidič se občas zapomene a v normálním autě pustí spojku necitlivě, takže je jízda trhavější.

Nejvíc se to bude líbit těm, kdo mají hrůzu z rozjezdů. Sesynchronizovat levačku s pravačkou dělává problémy začátečníkům a některá auta vyžadují speciální přístup. Známé tím jsou třeba starší fordy, které při startu ze semaforů zhasínaly i ostříleným mazákům.

Plachtění

Elektronicky ovládanou spojku (Bosch ji pojmenoval e-Clutch) ovšem vymysleli z jiného důvodu. Tím je úspora paliva. Když totiž jedete a sundáte nohu z plynu, spojka odpojí motor od převodovky, a tedy i od kol. Auto pak jede setrvačností, motor běží na volnoběh s minimální spotřebou a spoří se tak palivo. I u aut se pro to zažil termín "plachtění".

Dobré je, když má auto minimalizované jízdní odpory. To dnes moderní auta svými tvrdými pneumatikami s malým valivým odporem, řídkými oleji a vyšlechtěnou aerodynamikou splňují. Ani to staré Audi A3 nechce při vyřazení moc zpomalovat. Na rovince drží sedmdesátku a ubírá jen velmi zvolna.

A ještě jedna věc, kterou bez elektroniky mít nemůžete: funkce pro popojíždění v koloně. Dojedete zácpu na silnici poskakující nekonečně dlouho a z řazení jedničky a neustálého sešlapávání spojky už máte křeč v lýtku. S elektronickou spojkou v tu chvíli auto pracuje, jako by mělo automat. Funguje to na první a druhý převodový stupeň (na ten se rozjedete s laborováním se spojkou snad s každým autem). Ale tentokrát může levá noha odpočívat. Dojedete kolonu se zařazenou rychlostí a stačí dobrzdit. Elektronika spojku rozepne a nechá motor běžet.

Když se pak kolona pohne, uvolníte jen nohu na brzdě a sešlápnete plyn, spojka sepne a auto se plynule rozjede. Na dvojku to je s malým prokluzem, ale rozjezd je i tak plynulý.

Bez motoru stodvacítkou

Pro vyznavače automatických převodovek si Bosch vymyslel specialitu vedenou podobnou myšlenkou, tedy využívat setrvačnost vozu na maximum. Do oka padl vývojářům Bosche start-stop systém, který vypíná motor, když auto stojí, třeba při postávání v koloně nebo na semaforu. Pokročilý systém, který Bosch testuje v upraveném Volkswagenu Passat, vypíná motor i při jízdě, a to až do rychlosti 120 km/h.

Frčíte si krajinou a pustíte nohu na plynu, motor zhasne a vy jedete zadarmo. Samozřejmě všechny ostatní systémy zůstávají v provozu, posilovač řízení posiluje, klimatizace chladí, rádio hraje... Když je třeba zrychlit (šlápnete na plyn), nebo brzdit (je třeba podtlak brzdového posilovače), motor zase v mžiku naskočí.

Bosch počítá s tím, že až takové auto doputuje do sériové produkce, bude mít dvě autobaterie, aby byl zálohovaný přísun energie pro důležité agregáty. I tak to ušetří. Bosch udává úsporu 10 až 12 procent paliva. O nevýhodách systému start-stop čtěte zde.