Diskuse k článku

Vynález desetiletí: bez spojky, a přesto s manuálem

Citlivě povolovat spojku a k tomu přidávat plyn. Mnoho začátečníků ten boj vzdá. Trhavým rozjezdům na několikátý pokus a opakovanému potupnému startování na červené, která se na semaforu zase objevila, je konec. Bosch postavil spojku řízenou elektromotorkem. Teď jen uhádnout, které auto ji dostane.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M76a39r66e75k 46H35r75a29d80i67l 3912867702522

Co je to za blbost, že sundám nohu s plynu a vyřadí mě spojka? A jak se potom brzdí motorem? Když sundám nohu s plynu a brzdím motorem, je spotřeba nulová, pokud jedu na volnoběh, je tam tak 1-2 litry, podle rychlosti, navíc musím neustále dobržďovat. Nevěřím tomu, že to tak je, tohle se používalo jen u dvoutaktních motorů (volnoběžka), které nemají brzdný účinek ani řídící jednotku, která zavře přívod paliva. Asi to nějak blbě opsali, páč je to uplná kravina.

+2/0
2.7.2013 15:25

H51o51n16z14a 47F63á63t36o67r 2599585394390

Taky jsem zvyklý pár set metrů před obcí sundat nohu z plynu. S touhle spojkou bych musel brzdit u každé značky obce a kromě toho, že bych propálil víc benzínu, tak bych ještě častěji měnil brzdové destičky. To je zase vynález... zlatá auta, kde člověk věděl, co a jak pracuje.

+1/0
2.7.2013 18:03

P85a96t30r31i69k 18B86a59t44e36m81a71n 8868225161681

A kromě jinýho je ta úspora 10% naprostej blábol. To si dokážu představit jenom v naprosto specifický situaci, jinak to vidím v řádu desetin procenta v běžném provozu...

0/0
3.7.2013 9:34
Foto

I72v37o 53P79e13t79e59r83k41a 4336275807369

S tím automatickým vyřazením a úsporou se mi to nezdá. Naopak moderní motory by měly být dělány tak, že jestliže jedete z kopce se zařazenou rychlostí bez plynu, měla by být spotřeba menší než na volnoběh.

0/0
2.7.2013 11:19

J38a55n 97S20v59o15b36o36d26a 6694794282911

"Boj se spojkou končí". Tak to jsem si oddechl, já bojoval už tři dny a tři noci a už to vypadalo, že mě ta spojka dostane :)

0/0
2.7.2013 10:34

A93l25e34s 93B31a15d59u36r15a 9476467880465

To asi byla francouzska spojka...

0/0
3.7.2013 11:08

M89a15r33t97i75n 53K25r88e11b55s 4639219750560

Hezké, ale automat je automat. ;-)

0/0
1.7.2013 11:58

M66a72r60t20i48n 64O67s17t38r94ý 4747759198549

...... a kampak se podělo brždění motorem ?

0/0
29.6.2013 13:48

L89u19c18i73e 68F98o13r37m50á26n63k39o89v84á 8405148587460

Nevěřila bych tomu, ale někteří lidé se opravdu nikdy řadit nenaučí. Skutečnou přebornicí je ovšem v tomhle směru moje tchyně, která je schopná rozjíždět se přískoky i s automatem. ;-D Pro takové lidí má asi toto kurvítko smysl - takže pokud by se montovalo do aut jen jako volitelný prvek na speciální přání zákazníka, proč ne.

0/0
29.6.2013 2:17

P64e41t98r 25N66e81s77v81a17d94b39a 2564885306629

Nedokáže li se rozjet někdo s automatem, nerozjede se ani s kopce na neutrál a tenhle nesmysl už asi vůbec ne. Jak už jsem psal níže nemá li někdo cit pro práci se spojkou nemá co dělat za volantem....

0/0
29.6.2013 10:02

V16á79c37l86a63v 17V47á16v50r19a 5306299621347

Takových vynálezů tu už bylo a jsou všechny na hřbitově. Včetně plynulých a jiných.

V USA se automatky vyrábí jistě 50 let nebo víc a jsou naprosto spolehlivé. Těch 300,000 km na nich uděláte když v nich aspo%n 2x za život vyměníte kapalinu. V USA je automatka ve více než 95% vozidel (včetně nákladních). Dnes je běžně šestistupňová a pečlivě odstupňovaná.

Když zařadím v kopci "P" (parking) tak i bez ruční brzdy necouvnu ani o centimetr a auto v kopci drží na fleku,  po zařazení "D" (Drive) se plynule rozjedu vpřed.

+1/0
28.6.2013 23:53

P63e58t90r 40N43e75s93v87a18d40b36a 2654725686569

Za odtavení auta pouze na "P" v kopci bez ručky bych Vám být převodovkou urazil pracky :-/

+3/−2
29.6.2013 10:04

M48a29r62t56i59n 62K96r76e96b20s 4409239310770

R^

0/0
1.7.2013 12:00

J94a13n 57L24u32k26á64š 5956793934417

To by mě zajímalo, jak si auto poradí s rozjezdem do prudkého kopce u aut, které navíc nemají ruční "ruční" brzdu? :-)

0/0
27.6.2013 14:14

P53a75t53r70i23k 93S60v98o85b86o62d70a 3669641566665

Takže si to shrňme. Většina diskutujících žádají zavedení nové kategorie na auto.idnes, a to auto.idnes/EK   (elektronická kurvítka). To jen, abychom v tom měli pořádek.

+5/0
27.6.2013 13:57

M48a60r26t21i96n 98T83o60m26a13n 8499187726750

Takze se casteji budou kupovat brzdove desticky, protoze fosili jinak brzdit nedokazou...

0/0
27.6.2013 9:04

M53a86r19t80i16n 90P83r82o45s20t53ý 9350683170379

zbytecna blbost.

+4/0
25.6.2013 15:29

2482101575832

Auto ma byt co nejjednodusi.

+6/0
24.6.2013 14:28

S65e47i83d81l 94P57e92t58r 1491311155304

Jaký "vynález desetiletí" redaktorskej?

Automatickou spojku ve spojení  s manuální převodovkou měla už Jawa 250 v r. 1968, obdobný systém zvaný Hycomat u Trabanta v té samé době, mnohé další pak následovaly ...

Dneska evidentně už může psát o technice už asi kdejaký jouda jehož jedinou erudicí je,  že do dieselu se leje nafta a  do zážehového motoru benzín a stěrače stírají ..:-( 8-o

+5/0
22.6.2013 23:38

P84e55t97r 77H80e64l74l80e73r 5303376164894

A kde píšou, kterého desetiletí je to vynález? :-P

+1/−3
23.6.2013 12:39

H51o89n70z45a 59F67á29t82o69r 2879925574390

;-DR^

0/0
2.7.2013 18:12

J25a31r66o68m77í61r 60S64l54a57d87k52ý 9627668369361

Nejen trabant, volnoběžku měl i Wartburg a ten ji měl na rozdíl od trabanta na všechny dopředné rychlosti. A kdo to uměl řadil bez spojky.

0/0
26.6.2013 0:30

P56e58t56r 41T91r34u21h43l89a29ř47í44k 3410901966687

Kdo neumí používat spojku, tak nemá na silnici co dělat.

+9/0
22.6.2013 22:31

T62o59m97a15s 12D21r68e71s60l42e63r 2468183780332

Nesouhlasím. Kamarád s jednou ovladatelnou rukou má přímo v papírech nutnost použít automat bez výjimky. Tam spojku neuplatní.

+2/0
24.6.2013 10:13

M41a72r34t22i55n 11K32a28r81á40s46e31k 1428304699664

To je výjimka potvrzující pravidlo, kdy člověk který třeba jinak je slušný či dokonce výborný řidič, musí kvůli nějakému omezení používat pomůcku. Mám také kamaráda co má pohyblivou jen jednu ruku (pravou) a má dále dovoleno řídit svoje auto s manuálem. Jedinou úpravu co si udělal, tak přehodil levou-bliknrovou páčku napravo a pravou na stěrače namontoval do palubovky kousek vedle. Jo a ještě u toho zvládne kouřit a zapaluje si sirkama. :-) Zdravý řidič co se neumí rozjet je podle mě antitalent na řízení a proto by se měl zamyslet jestli není lepší neřídit vůbec.

0/0
28.6.2013 16:51

T85o93m37á54š 56K63n24a66i83f96l 6243770547260

proč?

+1/−1
24.6.2013 15:37

K42a19r58o56l23i32n84a 88M73a49r80i28e 60H83l68a90v98s15o74v48á 6354919605243

a sdělíte nám proč??

+1/−1
25.6.2013 13:18

M93a33r66t77i32n 75K51a62r64á27s11e84k 1678854339164

Nejsem si jistý jak to myslel pan Truhlařík, ale kdybych měl odpovědět já, bylo by to proto, že celé řízení vozidla, je především o technickém přístupu. Bez toho se nedá pochopit spousta věcí pro řízení potřebných. Na některé se dají vymyslet udělátka a automatika, ale na jiné ne. Víte například co jsou to synchrony a že se díky nim nemusí dávat mezyplyn při řazení dolů? A případně co je to mezyplyn a jak se správně dává? To je vlastně taky určitá automatika, bez které se řidiči dřív neobešli a na některých vozidlech neobejdou dodnes. No a řidiči kteří jsou s technikou na štíru, dávají zabrat svým autům, občas nervům okolních řidičů a někdy i bezpečnosti. Zdaleka bych nebyl tak radikální v tom kdo smí za volant a kdo ne, ale odlišení začátečníků + věčných začátečníků co se nenaučí slušně jezdit ani do důchodu, od použitelných řidičů, by nějaké být mohlo. Třeba povinná samolepka. Neříkám taky že každý kdo se neumí rozjet nemůže být v jiných ohledech použitelný řidič, ale často to tak je.

+1/0
28.6.2013 16:29

P43a67v63e19l 47O71d75r58a55z29i22l 6384349267970

To "plachtění" se ve skutečnosti jmenuje "jízda výběhem.";-)

+3/0
22.6.2013 12:52

J87a29n 84B16u20r14i32a36n 5919507677704

a tuto metodu praktikující řidiči před každou křižovatkou obohacují ostatní řidiče na nervech :-P

+1/−10
23.6.2013 15:26

P95e30t31r 86H37á45j34e81k 4140712311944

zatímco dojet maximálkou k semaforu a tam dupnout na brzdu a gumovat asfalt je jediný správný způsob, jak dojíždět na červenou :)

+14/0
26.6.2013 13:49

O45n76d47ř65e92j 50S34l64a75v97í25k 7776573802109

Na tom by mi asi vadilo ze kdyz sundam nohu z plynu tak by to jakoby vyradilo takze bych nezpomaloval. Coz delam docela casto abych co nejmene pouzival brzdy tak napred sundam nohu z plynu abych zpomalil kdyz to nepomuze tak podradim a az jako na poslednim miste pouzivam brzdy. Takze bych musel asi celkem casto brzdit. Jako plus vidim to popojizdeni v kolone aspon by clovek nemusel vyrazovat porad dokola.

+15/0
22.6.2013 12:28

J79a50n 26L95a47u50r50ý54n 9709281825876

Já mám automatickou převodovku, (A,N,R), kromě toho manuální možnost na 6 stupňů a pokud nechci kverlat pákou, tak mám přepínání pod volantem. Spojka mi nechybí, ikdyž znám lidi, kteří mají jiný názor :D Každopádně mi nepřijde, že by bylo automatické řazení pomalé, já tu manuální možnost nepoužívám, ale možná tomu někdy přijdu na chuť. Spojka mi v dnešní době přijde jako zbytečná záležitost, brzy podle mě budou jen automaty.R^

+3/−2
24.6.2013 2:40

Z55d30e54n76ě92k 82P17o67l54á20k 6810111373

Náš Wartburg 900 kdysi v 59. měl volnoběžku. Když se pustil plyn, motor jel na volnoběh a auto nebrzdilo motorem. Bylo to úplně jednoduché. Jenže někdy je dobré brzdit motorem.

0/0
22.6.2013 12:06

S73e69i54d27l 72P50e85t57r 1941171855654

Volnoběžka u dvoutaktů byla víceméně konstrukční  nutností neboť při delším brzdění motorem by se jednoduše zadřely...:-/

0/0
22.6.2013 22:02

M30a79r50t73i58n 63K77a47r29á79s86e82k 1248174199134

Však taky majitelé dvoutaktů z kopce přehřáli brzdy obvykle o mnoho dřív, než majitelé težších čtyřtaktů. Brzdit motorem holt může jen ten kdo má postaráno o mazání, pro příslušné otáčky. I když na třiapůlce jawce jsem sjížděl z Vršiče (Slovinsko okolí Triglavu) a rozhodně jsem nejel dolů na vykvalt.

0/0
23.6.2013 23:00

M69a28r78t22i52n 35K92a33r77á14s84e70k 1868794699644

Známému se pokazila elektronická ruční brzda. Oprava - výměna řídící jednotky, ranec v řádu desítek tisíc. Nakonec mu to opravil nějaký autoelektrikář výměnou spáleného tyristoru za pár desítek korun. A to je prosím elektronická ruční brzda vymoženost naprosto k ničemu, protože ten bonus v podobě snazšího rozjíždění do kopce pro ty, kdo mají gramlavé nohy, nebo nemají v autě motor (lemra v nízkých otáčkách neskutečně líná), existuje mechanický rozjezdový asistent mezi pedálem spojky a brzdy. Jen teď nevím které automobilky to montovaly.  A teď si spočítejte o kolik se zvýši pravděpodobnost poruchy něčeho tak často používaného a tak složitého a kolik to bude stát až se to porouchá.

+7/−1
21.6.2013 20:54

J34a96n 51B19u58r14i76a72n 5619317497904

a souvislost s článkem?

0/−1
23.6.2013 15:28

M54a46r17t68i79n 66K78a81r64á59s71e96k 1118454889874

Myslel jsem že zjevná, ale pro úplnost.:

Když dáte do auta něco co nepřináší téměř žádnou výhodu, nebo jen tak zanedbatelnou, že případné komplikace a náklady na opravu té věci dalece převáží její užitečnost, je to krok zpět a ty by se měly potlačovat. Aby nám výrobci kde čeho necpali novinky k ničemu jen proto, že novinku k něčemu nedokáží vymyslet.

+10/0
23.6.2013 22:56

P75a96t76r64i54k 89S40v15o58b15o36d95a 3669561716605

většině lidí zjevná určitě je

+2/0
27.6.2013 13:49

K80a55r25e18l 33Z28a91c15e24k 7191919371957

máte problém s pochopením psaného textu?:-P

0/0
30.6.2013 9:22

A16l30e70s 37B78a94d96u75r59a 9596497870115

To je ted docela horka novinka na diskuzich: neni jedina diskuze, kde by se nekdo neptal jineho, zda ma potize s pochopenim psaneho textu. Kdyz to za jeden den najdes v osmi clancich, zacina to byt kapanek fadni.

0/0
3.7.2013 11:15

V42i82l10é31m 20J13u78r26á80n91e22k 2690950702824

Sensonic clutch od SAABu...nic?

"The 'Sensonic' clutch variant, (available on Turbo models only) provided a manual gear lever as in a standard manual transmission car, but omitted the clutch pedal in favor of electronics which could control the clutch faster than an average driver."

+1/0
21.6.2013 16:10

P67a71v27e93l 34M84e86j77s57t10r68i79k 2224113417666

Teda nevim jak u ktereho auta ale ve chvili kdy vypnete motor tak klimatizace rozhodne nejede protoze je kompresor svazan s motorem. Uspornejsi jizda je se zarazenou rychlosti a sundanou nohou z plynutakze pokud jedete z prudsiho kopce ci dojizdite k semaforu rozhodne je lepsi nevyrazovat a pak zbytecne nebrzdit. Z mirneho kopce ci na rovince staci vyradit.

+4/0
21.6.2013 11:00

P75a50v27e69l 93K20r40e75j55č13í92ř 2592741653956

Celý článek mi přijde hodně zmatený. Nové motory, už víc než deset let, mají spotřebu nula, pokud sundáte nohu z plynu. Naopak, při vyřazení a jízdě na volnoběh musí motor pořád dostávat trochu paliva. A asi tam takovýchto nesmyslů bude povícero.

+13/−1
21.6.2013 11:37

M37a34r58t65i34n 63K11a32r84á81s40e50k 1978124479584

V tomto případě by jednak kinetickou energii zbytečně spotřebovaly brzdy, druhak by se musel startovat motor, za třetí by se muselo honit čerpadlo klimy a posilovače a tuto energii do baterek někdo musí dobít, nejlépe za jízdy po rovině nebo do kopce, když z kopce je motor vypnutý. Těch nesmyslů bude v článku asi hodně povícero.

+5/0
21.6.2013 20:36

L66u26b71o51m35í76r 71V36l94č70e89k 5408352222220

Přesně tak, již hezkých pár let se ví, že zařazená rychlost bez nohy na plynu je 0 l/100km a tady teď začnou kázat, že máme jezdit na neutrál... Rv

+2/0
26.6.2013 9:24

T61o72m44á31š 56S75k76á65l90a 6898677

Asi to nechápu, není k tomuhle automat? K čemu mi bude "novinka" v podobě "manuálu" s automatickou spojkou (zní mi to ještě hůř než poloautomat). Ještě pár let vývoje a možná se dopracujou k odlehčenému hybridu jako má toyota. Který přesně pro tyhle účely používá elektromotor, na který by auto samo ujelo sotva 2km, ale na rychlé rozjezdy, popojíždění a vypínání motoru během jízdy to stačí, přičemž zvyšuje tah, reakční dobu soustavy a energii bere prakticky z brzd.

+4/0
21.6.2013 9:49

L86u28k95á18š 92V27a88ň86u31r17a 1495884333103

Automaticka spojka ma smysl u automaticke prevodovky, ktera muze byt ale klasicka prevodovka ovladana servomotorky. Pro otimalni jizdu, emise, spotrebu apod je automat nutny.

+1/0
21.6.2013 7:56

L38u86k74á93š 38V87a20ň33u19r95a 1295504353703

Za chvili nebudou uz ridici vubec umet ridit a navic auto bude ridit kdejaka lama.

+2/−4
21.6.2013 7:54

Najdete na iDNES.cz