Kolik lze za 24 hodin ujet elektromobilem? Česko-norský tým zajel rekord

  12:45aktualizováno  12:45
Německá dálnice s neomezeným rychlostním limitem, superrychlá nabíjecí stanice Ionity, elektromobil Tesla Model 3 Long Range AWD a dva nadšení řidiči. Ačkoli cestu zkomplikoval místy hustý déšť a dvě zúžení dálnice, která vznikla až v průběhu čtyřiadvacetihodinovky, dřívější rekord 2 644 kilometrů se jim podařilo překonat.

Tesla Model 3 Long Range AWD u nabíječky Ionity během závodu. | foto: Asociace pro elektromobilitu ČR

Dojezd je stále jedním diskutovaných témat elektromobility a také předmětem různých pokusů o rekord. Norský blogger zaměřený na elektromobilitu Bjørn Nyland, ředitel Asociace pro elektromobilitu ČR Lukáš Hataš a autor projektu Teslička.cz Ondřej Hunčovský se v pátek 5. 7. 2019 úspěšně pokusili překonat ten poslední - 2 644 kilometrů za 24 hodin.

Nabíječky Ionity

až 350 kW za hodinu

Společnost Ionity buduje po Evropě síť superrychlých nabíjecích stanic s nabíjecím výkonem 350 kW a standardizovaným konektorem CCS. Takovou rychlost využije až budoucí generace elektromobilů, ale již dnes s některými modely můžete nabíjet rychlostí 150 - 200 kW za hodinu. Dobít vozidlo tak bude otázkou jednotek či nízkých desítek minut.

Ionity má v provozu nabíjecí stanice již na 120 lokacích, další desítky jsou ve výstavbě. 

Pro překonání rekordu zvolili téměř stejné vozidlo, ve kterém byl vytvořen rekord předchozí - Tesla Model 3 Long Range AWD s 74 kWh akumulátorem, výkonem 190 kW a výrobcem udávaným dojezdem 523 km na jedno nabití. Středobodem celé akce byla nová superrychlá nabíječka společnosti Ionity umístěná na odpočívadle Deeminer Land na německé dálnici A20. Na ní také, mezi exity 23 a 34 (120km smyčka), případně mezi exity 25 a 32 (127km smyčka), celý pokus o rekord probíhal. Na dálnici není stanoven rychlostní limit, vozidlo tak brzdilo jen nepříznivé počasí, ostatní provoz a nakonec i dvě zúžení, která silničáři postavili během dne.

Závod s časem začal ve čtvrtek 4. 7. 2019 ve 22:00 a skončil v pátek 5. 7. 2019 ve 22:00. Celkem ujeli 2 781 kilometrů, čímž se předchozí rekord podařilo překonat o 137 kilometrů.

Během závodu dosáhli průměrné rychlosti 170 km/h, respektive 116 km/h při započítání doby nabíjení. Rychlost nabíjení na nabíječce Ionity dosahovala 190 kW za hodinu (20 kilometrů dojezdu za minutu). K nabíječce se přijíždělo se zhruba 6 % zbývající energie v akumulátorech a nabíjelo po dobu přibližně 15 minut na zhruba 60 - 65 procent. Dále totiž u Tesly významně klesá rychlost dobíjení (aby nedocházelo k přílišnému namáhání akumulátoru) a proto by to bylo ve vztahu k závodu neefektivní. Průměrná spotřeba TM3 při vysokých rychlostech během závodu lehce přesahovala 31 kWh / 100 kilometrů a celkově tak spotřebovali 865 kWh elektrické energie.

Autor:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Autofotka týdne: Olympijský speciál Toyoty jezdí na elektřinu

Toyota Accessible People Mover

Toyota je celosvětový partner olympijských a paralympijských her, které se budou konat příští rok v...

Ioniq je ideální na každodenní dojíždění. Hyundai ho zlevnil

Hyundai IONIQ Electric

Elektromobil Hyundai Ioniq již čeká na svého nástupce, přijít má na podzim. I díky tomu se nyní...

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos...

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

Milovat i nenávidět elektroauta, která nikdo nechce. Šéf BMW musí umět obojí

BMW Vision M Next

VIDEO U VW je to jasné, tam jsou všichni do elektroaut zamilovaní, aspoň navenek. S jejich rozmachem...

V závodech aut do zásuvky se osvědčil hybrid, elektroauta málem nedojela

Czech New Energies Rallye

Osmý ročník závodu Czech New Energies Rallye, kde nejde o rychlost, ale přesnost, přilákal desítky...

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Kapitán na kosmetice. Superb má chytrá světla, nový diesel a verzi Scout

Škoda Superb

Superb nestárne, výrazný, líbivý design je jednou z jeho hlavních zbraní. Facelift, při kterém přišla řada také na...

GLOSA: Sázka na elektroauta nám vyhodí pojistky

Nabíjení elektromobilu (ilustrační foto).

Většina velkých automobilek následuje Elona Muska a věří na baterky a elektro. Toyota naopak tvrdí, že budoucností je...

Autofotka týdne: Ve znacích bude ordnung, nové krytky je směřují správně

Speciální krytky nábojů kol, které udržují logo stále svisle, má nově...

Je to drobnost, které si normální uživatel auta nevšimne. Anebo si jí všimne, a bude chvilku pátrat, co ho vlastně...

Další z rubriky

Autofotka týdne: Ve znacích bude ordnung, nové krytky je směřují správně

Speciální krytky nábojů kol, které udržují logo stále svisle, má nově...

Je to drobnost, které si normální uživatel auta nevšimne. Anebo si jí všimne, a bude chvilku pátrat, co ho vlastně...

Futuristická dodávka bez řidiče rozveze balíky po městě

Samořídící dodávka by mohla nahradit kurýry

Říká se tomu doprava poslední míle a s rozmachem online shopů a rozvážkových služeb je velkým tématem dneška. Pro dovoz...

Kladivo na chybějící filtry: Praha nakoupí přístroje na kontroly emisí

Smog v Praze. Auta na pražské magistrále (20.1.2017)

Deset procent aut jezdících po Praze má poškozený nebo odmontovaný filtr pevných částic. Tato auta do vzduchu vypustí...

Najdete na iDNES.cz