Vozy kategorie SUV podle analýzy za loňský rok citelně podražily.

Vozy kategorie SUV podle analýzy za loňský rok citelně podražily. | foto: VinFast

Nová auta loni zdražila, nabídka je menší kvůli novým předpisům

  • 13
Ceny nových aut se v minulém roce zvýšily v průměru o 3,1 procenta. Zdražování tak bylo rychlejší než inflace, která dosáhla 2,1 procenta. Ceny vozů s nejvyšší výbavou se zvedly o 1,6 procenta. Vyplývá to z cenového indexu EY za 4. čtvrtletí roku 2018.

Růst ceny základních modelů o 3,1 procenta odpovídá nárůstu o 12 500 korun. Od začátku loňského roku zdražilo 59,5 procenta sledovaných vozidel, za poslední čtvrtletí pak více než pětina nejlevnějších variant aut se základní výbavou.

U vozidel zařazených do kategorie s nejlepší výbavou se cena zvýšila v průměru o 12 400 Kč. Ve srovnání se třetím čtvrtletím cena těchto aut vzrostla o 30 300 Kč, což lze připisovat obnovení nabídky nově homologovaných vozidel. Od ledna loňského roku zdražilo 63 procent nejdražších variant sledovaných vozidel.

Podle vedoucího týmu automobilového sektoru ve společnosti EY Petra Knapa se šíře nabídky opět pomalu blíží stavu před jejím omezením vzniklým na základě zavedení WLTP homologace, což je nová metodika měření spotřeby paliva a emisí, která se více blíží běžnému provozu. Všechny vozy na trhu jím musely projít do začátku loňského září.

Hledáte levné povinné ručení? Porovnejte si nabídky ještě dnes.

„I přesto, že úrovně nabídky z počátku loňského roku pravděpodobně nebude znovu dosaženo, jedná se o zásadní nárůst nabízených variant, oproti říjnu hovoříme o rozšíření o 30,6 procenta. Další potenciál k obohacení nabídky vidím jen u generací vozidel, která vstoupila na trh v loňském roce a poměrně často jsou nabízena jen s několika málo motorizacemi. Další nové modely pak můžeme čekat v oblasti alternativních pohonů,“ uvedl Knap.

Prémiová vozidla, tedy auta dražších značek, zvýšila svou základní cenu oproti minulému období ve čtvrtině případů. V kategorii nejlepších variant zvýšili zástupci prémiových značek cenu pouze ve 13 procentech případů.

Ke snížení počtu modelů automobilů na trhu dochází u naftových i benzinových motorizací. U dieselových motorů se zúžila nabídka v porovnáním s prvním čtvrtletím loňského roku téměř o čtvrtinu, i přes rozšíření nabídky od října o 27,5 procenta. U zážehových agregátů se snížila nabídka o 14 procent.

Nejcitelnější změnu ceny zaznamenala kategorie vozidel SUV, kde se u vrcholných variant zdražilo o průměrných 27 000 Kč. Ze sledovaných segmentů nejvíce zdražila cenová základna vozů nižší střední třídy. Se zahrnutím Škody Octavia  je navýšení o necelých 21 000 Kč, naopak cena vrcholných variant zůstala v průměru na stejné úrovni oproti počátku loňského roku.

V celkových statistikách kategorie elektromobilů se opět zdražovalo v porovnání s předchozím čtvrtletím, což však zapříčinila převážně úprava nabídky BMW i3. Oproti začátku minulého roku všichni výrobci zvýšili ceny o 10 000 až 20 000 Kč. Zdražení se týkalo většiny nejprodávanějších elektromobilů, mimo jiné i VW e-Golf, Nissanu Leaf a Hyundai Ioniq.

,

Elektromobil