Neděle 5. dubna 2020, svátek má Miroslava
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 5. dubna 2020 Miroslava

Legendární Caterham má velké plány, chce dělat městská auta a crossovery

aktualizováno 
Pod novým majitelem má tradiční britský výrobce sportovních roadsterů na bázi Lotusu 7 velké choutky. Plánuje výrobu městských aut a crossoverů. Ve světle současného výrobního programu to vypadá jako utopie. Jenže značka jezdí Formuli 1 a majitelem je hodně ambiciózní pán.

Caterham AeroSeven Concept | foto: Caterham

Caterham je dobře známý mezi milovníky puristických sportovních aut a v posledních dvou letech i fanouškům Formule 1. Firma vzniklá v sedmdesátých letech minulého století převzala tehdejší produkci Lotusu 7 a pokračuje v ní dodnes. Spartánský roadster z pera legendárního Colina Chapmana, konstrukčně spadající do padesátých let minulého století, patří mezi nejkultovnější auta světa.

Fotogalerie

Jenže je to jen lahůdka pro opravdové fajnšmekry. Ne že by byl roadster Caterham extrémně drahý, základní verze stojí lehce nad 700 tisíc korun. Jenže je to naprosto minimalistický roadster, pro každodenní provoz nepoužitelný, což okruh zákazníků výrazně omezuje. V nabídce je hned několik modelů včetně velmi ostrých variant, jejichž parametry se vyrovnají supersportovním autům. Třeba model Seven 620 R dokáže sprintovat z nuly na stovku za 2,79 sekundy. Za zhruba 1,5 milionu korun to je velmi dobrý poměr ceny a výkonu.

Caterham by si asi s klony původního Lotusu 7 vystačil ještě hodně let. Jenže s novým majitelem má mnohem větší ambice. Tím majitelem je Tony Fernandes. Pro Evropany spíš neznámý, ale v Asii to je jeden z nejoslavovanějších podnikatelů. Fernandes je Malajec a vlastní největší asijskou nízkonákladovou společnost AirAsia a k tomu pod značkou Tune třeba síť hotelů a další firmy.

Fernandes působil v osmdesátých letech v Evropě a zamiloval se do vozů Lotus. Ale ještě odbočíme. Kdysi pracoval pro společnost Virgin podnikatele Richarda Bransona (Branson má i stejnojmenné aerolinky a firmy Fernandese včetně AirAsia mají nápadně podobný tvar loga jako firmy skupiny Virgin). A právě Branson před několika lety vyhecoval Fernandese pro vstup do Formule 1. Sám založil tým Virgin Racing, který se transformoval do aktuálního ruského týmu Marussia.

Caterham AeroSeven Concept

Fernandes rukavici zvedl a založil tým Lotus Racing, později Team Lotus. Problémy s licenční známkou však přiměly Fernandese koupit značku Caterham Cars (která stejně nic jiného než Lotusy nevyrábí) a aktuálně působí ve Formuli 1 jako Caterham F1 Team. Mimochodem, sázku mezi oběma miliardáři vyhrál Fernandes a Branson musel dělat na letu AirAsia letušku. Pobavit se můžete zde.

Caterhamu se letos ve Formuli 1 letos vůbec nedaří. To však neznamená, že Fernandes nemá se značkou velké plány. Před poslední velkou cenou F1 v Singapuru představil koncept karosovaného roadsteru AeroSeven, který využívá techniku z klasických modelů, ale má kompletně kapotovanou karoserii. A už to je docela výjimečná záležitost. Poprvé a naposled se o to firma pokusila začátkem devadesátých let s modelem 21, který se příliš nepovedl.

To AeroSeven vypadá velmi zdařile a originálně. Motor od Fordu dává 176 kW a auto je velmi lehké, zhruba okolo 620 kilogramů. Na stovku zasprintuje pod čtyři sekundy a základní nastavení je okruhové. V rámci tradice značky je to logické pokračování výroby sportovních roadsterů, ale v kontextu rozmachu to stále není klíčový produkt.

Caterham AeroSeven Concept

Tím se mají podle Fernandese v blízké budoucnosti stát zcela nové modely, které už budou patřit mezi automobilovou konfekci. Nebudou to ryze sportovní auta, ale velkosériové modely. V plánu jsou menší vozy do města a dnes stále populárnější crossovery. Bohužel, zatím bez jakýchkoliv podrobností. Tedy až na možného "dárce" základních prvků, kterým by měl být Renault. To zní vcelku logicky, právě francouzská značka totiž dodává Caterhamu motory pro formule.

Připravovaná auta by se měla prodávat i na evropských trzích, ale hlavní odbytiště by měla mít v Asii, kde to Fernandes zná jistě mnohem lépe. Formule 1 je tam velmi populární, a tak je pravděpodobné, že kdysi neznámý Caterham tam může díky působení v F1 brzo získat velmi dobré jméno. A na druhou stranu, pro Renault by expanze na trhy jihovýchodní Asie byla velmi zajímavá. Dosud tam stejně jako další evropské značky spíš jen paběrkuje.

A ještě jedna zajímavost na závěr. Zmíněný Lotus, oblíbená značka Fernandese, je momentálně ve vlastnictví Protonu, což je mimochodem jedna z mála lokálních úspěšných automobilek. Ostatně, malajská vláda ráda podporuje lokální projekty, a tak je pravděpodobné, že Fernandes by mohl mít s výrobou osobních aut Caterham cestičku umetenou.

Autor:
  • Nejčtenější

Mýdlová opera německých koncernů. Posel elektromobility táhne VW k debaklu

Ještě nedávno rozhodovaly o převaze ve světě aut hlavně tradiční disciplíny; třeba rychlost, výkon, možná rozměry....

V německém autoprůmyslu hrozí rozsáhlé propouštění, Česko to pocítí také

V německém automobilovém průmyslu hrozí kvůli koronavirové krizi zánik více než 100 000 pracovních míst. Uvedl to podle...

Letních gum může být nedostatek. Obutí podražilo, motoristé začínají šetřit

Přezouvání na letní pneumatiky se kvůli epidemii koronaviru zpozdilo. I když povinnost mít zimní obutí v úterý...

Škoda Auto prodloužila odstávku, výroba nepojede do 20. dubna

Automobilka Škoda Auto podruhé prodloužila odstávku výroby ve všech třech svých českých závodech kvůli pandemii...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Prodej ojetin měl být na vrcholu, koronavirus vše změnil. Bazary krachují

Nabídka ojetých aut na českém trhu v březnu klesla oproti předchozímu měsíci o 12 procent na 99 241 vozů. Proti lednu...

Premium

KOMENTÁŘ: Po dvou měsících přijde rozvrat. Nečekejme na pomoc, konejme!

Karanténní prázdniny může ekonomika státu vydržet měsíc. Po dvouměsíčním výpadku už hrozí naprostý rozvrat výroby,...

Premium

Španělská nepoučitelnost. Proč zde koronavirus řádí jako v Itálii nebo Číně

Dlouhé týdny Španělé sledovali, co se děje v Číně, Íránu a Itálii. Ale nepoučili se. Laxní politici opakují stejné...

Premium

Storno přijde draho, Češi nechají cestovkám desetitisíce za ­propadlé zájezdy

Přijít o desítky tisíc za neuskutečněné zájezdy je problém, se kterým se potýká řada českých klientů cestovních...

  • Další z rubriky

Pozor, pálí. Parní zjev z Verneovky startuje 45 minut a ujede pět kilometrů

Má pět koní, dojezd na plnou nádrž pět kilometrů a maximální rychlost odhadem třicet za hodinu. A pohání jej pára....

Letních gum může být nedostatek. Obutí podražilo, motoristé začínají šetřit

Přezouvání na letní pneumatiky se kvůli epidemii koronaviru zpozdilo. I když povinnost mít zimní obutí v úterý...

Mýdlová opera německých koncernů. Posel elektromobility táhne VW k debaklu

Ještě nedávno rozhodovaly o převaze ve světě aut hlavně tradiční disciplíny; třeba rychlost, výkon, možná rozměry....

Premium

Jaká jsou čísla prodejů nových aut za loňský rok? Prvenství zůstává Německu

Nejoblíbenější značkou i pro rok 2019 zůstává Volkswagen a nejprodávanější model je Golf. Český trh je za uplynulý rok...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz