Legendární Caterham má velké plány, chce dělat městská auta a crossovery

aktualizováno 
Pod novým majitelem má tradiční britský výrobce sportovních roadsterů na bázi Lotusu 7 velké choutky. Plánuje výrobu městských aut a crossoverů. Ve světle současného výrobního programu to vypadá jako utopie. Jenže značka jezdí Formuli 1 a majitelem je hodně ambiciózní pán.

Caterham AeroSeven Concept | foto: Caterham

Caterham je dobře známý mezi milovníky puristických sportovních aut a v posledních dvou letech i fanouškům Formule 1. Firma vzniklá v sedmdesátých letech minulého století převzala tehdejší produkci Lotusu 7 a pokračuje v ní dodnes. Spartánský roadster z pera legendárního Colina Chapmana, konstrukčně spadající do padesátých let minulého století, patří mezi nejkultovnější auta světa.

Fotogalerie

Jenže je to jen lahůdka pro opravdové fajnšmekry. Ne že by byl roadster Caterham extrémně drahý, základní verze stojí lehce nad 700 tisíc korun. Jenže je to naprosto minimalistický roadster, pro každodenní provoz nepoužitelný, což okruh zákazníků výrazně omezuje. V nabídce je hned několik modelů včetně velmi ostrých variant, jejichž parametry se vyrovnají supersportovním autům. Třeba model Seven 620 R dokáže sprintovat z nuly na stovku za 2,79 sekundy. Za zhruba 1,5 milionu korun to je velmi dobrý poměr ceny a výkonu.

Caterham by si asi s klony původního Lotusu 7 vystačil ještě hodně let. Jenže s novým majitelem má mnohem větší ambice. Tím majitelem je Tony Fernandes. Pro Evropany spíš neznámý, ale v Asii to je jeden z nejoslavovanějších podnikatelů. Fernandes je Malajec a vlastní největší asijskou nízkonákladovou společnost AirAsia a k tomu pod značkou Tune třeba síť hotelů a další firmy.

Fernandes působil v osmdesátých letech v Evropě a zamiloval se do vozů Lotus. Ale ještě odbočíme. Kdysi pracoval pro společnost Virgin podnikatele Richarda Bransona (Branson má i stejnojmenné aerolinky a firmy Fernandese včetně AirAsia mají nápadně podobný tvar loga jako firmy skupiny Virgin). A právě Branson před několika lety vyhecoval Fernandese pro vstup do Formule 1. Sám založil tým Virgin Racing, který se transformoval do aktuálního ruského týmu Marussia.

Caterham AeroSeven Concept

Fernandes rukavici zvedl a založil tým Lotus Racing, později Team Lotus. Problémy s licenční známkou však přiměly Fernandese koupit značku Caterham Cars (která stejně nic jiného než Lotusy nevyrábí) a aktuálně působí ve Formuli 1 jako Caterham F1 Team. Mimochodem, sázku mezi oběma miliardáři vyhrál Fernandes a Branson musel dělat na letu AirAsia letušku. Pobavit se můžete zde.

Caterhamu se letos ve Formuli 1 letos vůbec nedaří. To však neznamená, že Fernandes nemá se značkou velké plány. Před poslední velkou cenou F1 v Singapuru představil koncept karosovaného roadsteru AeroSeven, který využívá techniku z klasických modelů, ale má kompletně kapotovanou karoserii. A už to je docela výjimečná záležitost. Poprvé a naposled se o to firma pokusila začátkem devadesátých let s modelem 21, který se příliš nepovedl.

To AeroSeven vypadá velmi zdařile a originálně. Motor od Fordu dává 176 kW a auto je velmi lehké, zhruba okolo 620 kilogramů. Na stovku zasprintuje pod čtyři sekundy a základní nastavení je okruhové. V rámci tradice značky je to logické pokračování výroby sportovních roadsterů, ale v kontextu rozmachu to stále není klíčový produkt.

Caterham AeroSeven Concept

Tím se mají podle Fernandese v blízké budoucnosti stát zcela nové modely, které už budou patřit mezi automobilovou konfekci. Nebudou to ryze sportovní auta, ale velkosériové modely. V plánu jsou menší vozy do města a dnes stále populárnější crossovery. Bohužel, zatím bez jakýchkoliv podrobností. Tedy až na možného "dárce" základních prvků, kterým by měl být Renault. To zní vcelku logicky, právě francouzská značka totiž dodává Caterhamu motory pro formule.

Připravovaná auta by se měla prodávat i na evropských trzích, ale hlavní odbytiště by měla mít v Asii, kde to Fernandes zná jistě mnohem lépe. Formule 1 je tam velmi populární, a tak je pravděpodobné, že kdysi neznámý Caterham tam může díky působení v F1 brzo získat velmi dobré jméno. A na druhou stranu, pro Renault by expanze na trhy jihovýchodní Asie byla velmi zajímavá. Dosud tam stejně jako další evropské značky spíš jen paběrkuje.

A ještě jedna zajímavost na závěr. Zmíněný Lotus, oblíbená značka Fernandese, je momentálně ve vlastnictví Protonu, což je mimochodem jedna z mála lokálních úspěšných automobilek. Ostatně, malajská vláda ráda podporuje lokální projekty, a tak je pravděpodobné, že Fernandes by mohl mít s výrobou osobních aut Caterham cestičku umetenou.

Autor:

Nejčtenější

Řidička kamionu vypráví: učila ji máma, do imigrantských přístavů se bojí

Osmadvacetiletá kamioňačka Veronika Kubínová

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila chlapům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

Další z rubriky

Ferrari představilo novou formuli pro Vettela

Monopost Formule 1 stáje Scuderia Ferrari pro sezonu 2019

Nejslavnější stáj Formule 1 představila svůj nový monopost pro nadcházející sezonu. Premiéra nového ferrari pro...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

ANALÝZA: Konec levných časů, auta už budou jen zdražovat

Ilustrační snímek

Za poslední dva roky nová auta podražila, mnohá dost výrazně. A zvyšování cen bude pokračovat, lépe už nebude. Srovnali...

Najdete na iDNES.cz