Bodový systém je v Česku už deset let. Funguje, říká dopravní expert

aktualizováno 
Alespoň jeden trestný bod za desítku let fungování bodového systému v Česku dostal každý dvanáctý řidič. Bodový systém má v EU zavedeno 23 zemí, nejnověji funguje od začátku června v Portugalsku. V Česku se plánuje modifikace systému.
Bodový systém má v EU zavedeno 23 zemí (ilustrační snímek).

Bodový systém má v EU zavedeno 23 zemí (ilustrační snímek). | foto: Daniel Beran, MAFRA

Kromě pokut dostávají řidiči za přestupky i trestné body od 1. července 2006.

„Bodový systém, jak ukazuje praxe, bez diskuse přispívá k vyšší bezpečnosti a snížení následků dopravních nehod,“ uvedl vedoucí oddělení Besip Martin Farář. Přestože jde v první řadě o represivní nástroj, má i velký vliv na prevenci nevhodného chování na silnici. „Řidiči mají větší povědomí o tom, čeho se dopouštějí, mají jednoznačněji stanoveny tresty za nebezpečné chování za volantem,“ dodal šéf oddělení, které na ministerstvu dopravy nese odpovědnost za prevenci nehodovosti na silnicích.

Účinnost bodového systému se ale projevila až po roce od jeho spuštění. V roce 2007 ještě počet obětí na silnicích podle statistik ministerstva dopravy vzrostl, už v roce následujícím začal pokles počtu obětí, který trval až do roku 2013. „Za toto období počet mrtvých klesl prakticky na polovinu z více než 1 100 na 583 v roce 2013,“ dodal Farář.

Vyšší pokuty

Chystají se změny bodového systému

Měl by být jednodušší, přehlednější a trestat za závažné přestupky. A také by se měly zvedat pokuty. Plánuje to ministerstvo dopravy. Více čtěte v magazínu AUTO DNES

Současně s desetiletým výročím bodového systému připravuje ministerstvo dopravy jeho rozsáhlou úpravu. Ta by měla především zpřísnit postihy za nejzávažnější prohřešky, jakou jsou jízda pod vlivem alkoholu, vjetí na železniční přejezd přes zákaz nebo způsobení nehody se závažným zraněním. Maximální výše pokuty by například u řízení pod vlivem alkoholu a jiných omamných látek, řízení bez patřičného oprávnění nebo při způsobení závažné nehody měla vzrůst z nynějších 50 000 Kč na 75 000 Kč. Ministerstvo dopravy dokonce vyhlásilo veřejné připomínkování bodového systému (více čtěte zde).

Bodový systém má v EU zavedeno 23 zemí. Posledním přírůstkem je systém, který od začátku června zavedlo Portugalsko a ve kterém podobně jako v Česku řidiči mohou nasbírat 12 bodů. Za prvních pět dnů bylo v Portugalsku zaregistrováno na 10 000 bodovaných deliktů. Systém je oproti Česku výrazně přísnější. Body se z řidičova konta za různé prohřešky odečítají od dvou do šesti bodů. „Pokud se bodové konto smrskne na čtyři body, musí řidič do šesti měsíců podstoupit doplňkový výcvik v oblasti bezpečnosti silničního provozu. Zůstanou-li mu na kontě pouhé dva body, musí absolvovat novou teoretickou řidičskou zkoušku,“ uvedl Roman Burský z Týmu silniční bezpečnosti.

Výhodou portugalského systému je ale podle Romana Budského to, že řidiči mohou zjistit aktuální stav svého bodového konta on-line. Podobný systém se snaží vytvořit ministerstvo dopravy i v Česku. Nově má být možné požádat na jeho webových stránkách o zasílání informací o aktuální výši trestných bodů e-mailem či prostřednictvím SMS.

Z archivu iDNES.cz. Už před deseti lety vznikaly proti bodovému systému první petice:

Autoři: ,

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

Škoda po sto letech míří do jedné stopy. Projeli jsme elektromoped Klement

Otestovali jsme Klementa – koncept městské mobility od Škoda Auto

Klement klame tělem. Zpovzdálí se tváří jako hodně drahé a extravagantní kolo. Ale Klement bicykl není, jeho pedály...

Další z rubriky

Škoda zahájila výrobu kamiqů, k prvním zákazníkům dorazí v září

Start výroby Škody Kamiq v Mladé Boleslavi

Škoda Auto začala ve svém hlavním závodě v Mladé Boleslavi vyrábět kompaktní městské SUV Kamiq. Každý den jich vyrobí...

Na červenou se na přejezd nejezdí. Závory jdou v nouzi prorazit

Závory u přejezdu ve středočeském Pavlově ovládá...

Osobní auto má i s posádkou hmotnost obvykle od 1 500 kilogramů do dvou a půl tuny. Obyčejná malá lokálka má desetkrát...

Pokutu z ciziny nevyhazujte. Když nezaplatíte, může vás to vyjít draho

Ilustrační snímek

Přišla vám výzva k zaplacení pokuty za přestupek v Rakousku? Exekuce vám nejspíš nehrozí, ale mohlo by se stát, že při...

Najdete na iDNES.cz