Bodový systém je v Česku už deset let. Funguje, říká dopravní expert

aktualizováno 
Alespoň jeden trestný bod za desítku let fungování bodového systému v Česku dostal každý dvanáctý řidič. Bodový systém má v EU zavedeno 23 zemí, nejnověji funguje od začátku června v Portugalsku. V Česku se plánuje modifikace systému.
Bodový systém má v EU zavedeno 23 zemí (ilustrační snímek).

Bodový systém má v EU zavedeno 23 zemí (ilustrační snímek). | foto: Daniel Beran, MAFRA

Kromě pokut dostávají řidiči za přestupky i trestné body od 1. července 2006.

„Bodový systém, jak ukazuje praxe, bez diskuse přispívá k vyšší bezpečnosti a snížení následků dopravních nehod,“ uvedl vedoucí oddělení Besip Martin Farář. Přestože jde v první řadě o represivní nástroj, má i velký vliv na prevenci nevhodného chování na silnici. „Řidiči mají větší povědomí o tom, čeho se dopouštějí, mají jednoznačněji stanoveny tresty za nebezpečné chování za volantem,“ dodal šéf oddělení, které na ministerstvu dopravy nese odpovědnost za prevenci nehodovosti na silnicích.

Účinnost bodového systému se ale projevila až po roce od jeho spuštění. V roce 2007 ještě počet obětí na silnicích podle statistik ministerstva dopravy vzrostl, už v roce následujícím začal pokles počtu obětí, který trval až do roku 2013. „Za toto období počet mrtvých klesl prakticky na polovinu z více než 1 100 na 583 v roce 2013,“ dodal Farář.

Vyšší pokuty

Chystají se změny bodového systému

Měl by být jednodušší, přehlednější a trestat za závažné přestupky. A také by se měly zvedat pokuty. Plánuje to ministerstvo dopravy. Více čtěte v magazínu AUTO DNES

Současně s desetiletým výročím bodového systému připravuje ministerstvo dopravy jeho rozsáhlou úpravu. Ta by měla především zpřísnit postihy za nejzávažnější prohřešky, jakou jsou jízda pod vlivem alkoholu, vjetí na železniční přejezd přes zákaz nebo způsobení nehody se závažným zraněním. Maximální výše pokuty by například u řízení pod vlivem alkoholu a jiných omamných látek, řízení bez patřičného oprávnění nebo při způsobení závažné nehody měla vzrůst z nynějších 50 000 Kč na 75 000 Kč. Ministerstvo dopravy dokonce vyhlásilo veřejné připomínkování bodového systému (více čtěte zde).

Bodový systém má v EU zavedeno 23 zemí. Posledním přírůstkem je systém, který od začátku června zavedlo Portugalsko a ve kterém podobně jako v Česku řidiči mohou nasbírat 12 bodů. Za prvních pět dnů bylo v Portugalsku zaregistrováno na 10 000 bodovaných deliktů. Systém je oproti Česku výrazně přísnější. Body se z řidičova konta za různé prohřešky odečítají od dvou do šesti bodů. „Pokud se bodové konto smrskne na čtyři body, musí řidič do šesti měsíců podstoupit doplňkový výcvik v oblasti bezpečnosti silničního provozu. Zůstanou-li mu na kontě pouhé dva body, musí absolvovat novou teoretickou řidičskou zkoušku,“ uvedl Roman Burský z Týmu silniční bezpečnosti.

Výhodou portugalského systému je ale podle Romana Budského to, že řidiči mohou zjistit aktuální stav svého bodového konta on-line. Podobný systém se snaží vytvořit ministerstvo dopravy i v Česku. Nově má být možné požádat na jeho webových stránkách o zasílání informací o aktuální výši trestných bodů e-mailem či prostřednictvím SMS.

Z archivu iDNES.cz. Už před deseti lety vznikaly proti bodovému systému první petice:

Autoři: ,

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Rodinný ideál: módní SUV a praktické MPV v jednom balení

Peugeot Rifter

V katalogu a asi i v prodejně vám budou tvrdit něco jiného, ale SUV opravdu není to nepraktičtější auto pro rodinu. Nad...

První ochutnávka nové škodovky, premiéra bude v březnu v Ženevě

Silueta nového crossoveru značky Škoda

Česká značka uveřejnila první obrázek nového modelu, který doplní nabídku vozů kategorie SUV po modelech Kodiaq a...

Velké ambice, žádné zkušenosti. Nové automobilky chtějí porazit Teslu

Rimac Concept One

Jsou početné, ambiciózní, průbojné, štědře podporované a většinou čínské. Mluvíme o start-upových automobilkách...

Další z rubriky

Elektromobily si chudší lidé nebudou moci dovolit, varuje Volkswagen

Volkswagen e-Golf

Přechod na elektromobily způsobí, že automobily budou značně dražší. Pro lidi s nízkými příjmy mohou být v budoucnu...

Strážníci mají pokutovat jízdu ve vyhrazených pruzích, navrhuje ČSSD

Nově vyhrazený jízdní pruh pro autobusy na Zahradním Městě ve Švehlově ulici.

Strážníci by měli dostat pravomoc pokutovat na místě nedovolenou jízdu ve vyhrazených jízdních pruzích. Návrh novely...

Nové SUV Škody se jmenuje Kamiq. Premiéra bude v březnu

Škoda Kamiq

Nové SUV značky Škoda se bude jmenovat Kamiq. Tento crossover je třetím SUV pro evropský trh a představí se premiérově...

Najdete na iDNES.cz