Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

BMW Z4 M: Nový účes každou vteřinu

  18:18aktualizováno  8. března 12:17
Málokdy předtím byli motorističtí fanoušci tolik napínáni, jako právě kvůli Z4 M. Na diskuzních fórech i u kavárenských stolků padaly desítky zaručeně pravých zpráv a argumentů. Bude či nebude? S jakým motorem? A vrátí se coupé? Vedení automobilky šponovalo zvědavost k hranicím únosnosti, na všechny otázky už nyní známe odpověď.

I když to tak do poslední chvíle nevypadalo, písmeno "M" spolu s tradiční čtveřicí koncovek výfuku se na útlý zadeček opravdu vrátí.

A pro úplnou jistotu bezezbytku zopakuje osvědčenou modelovou politiku; k původnímu roadsteru se totiž po nějakém čase znovu přidává coupé, takže techniku od BMW Motorsport dostanou hned od počátku obě karosářské varianty.

Přes počáteční spekulace, že by se pod dlouhou kapotu mohl nastěhovat vidlicový osmiválec, tehdy uvažovaný pro budoucí M3, bylo už po nedlouhé době jasné, že automobilka si víc než šest v řadě v Z4 nepřeje, ačkoliv někteří úpravci měli jiný názor a ten také předvedli v praxi - například Schnitzer se svou ďábelsky oranžovou studií osmiválcové Z4 Topster z roku 2003.

Technika z BMW M3
Tak se tedy jeden z nejostřejších "dvousedadelníků" na evropském kontinentu musí spojit "pouze" s řadovým celohliníkovým šestiválcem 3,3 l ze současné M3 (E46), který už svoje služby odvádí pátým rokem. 252 kW při 7900 ot. a 365 Nm/4900 ot. katapultuje bavorskou střelu na stovku za rovných pět vteřin a radost z géček překazí až omezovač na hodnotě 250 km/h.

Přenášet ohromnou sílu na osmnáctipalcová kola pomáhá relativně lehkému autu samosvorný diferenciál, krotí ji zase výkonné brzdy s plovoucími třmeny, které si Z4 M vypůjčil od M3 CSL. Lahůdkou je řízení - ve jménu přesnosti a maximální zpětné vazby se "M" vzdal elektrického servomotoru, který používají ostatní Z4, a vrátil se ke klasickému hydraulickému posilovači.

Nové Coupé...
Tak se na ženevském modrobílém stánku představily hned tři nové varianty Z4, samotné Coupé si totiž také odbylo oficiální premiéru, i když jeho definitivní podobu odhalil veřejnosti osobně šéf BMW Helmut Panke již před půlrokem ve Frankfurtu. Tvar pevné střechy se vydal konzervativnější cestou, než ve své době šokující Z3 Coupé, naopak zůstala tržní pozice lepšího a dražšího zboží, než základní roadster.

...nový vzhled...
Mírný facelift pozměnil tvary obou nárazníků, zadním světlometům dodal vzhled modelu Z8 a předním přidal oblíbené svítivé kroužky „angel eyes“, aspoň k jejich xenonové variantě. Do lemů blatníků byla decentně vkomponována boční obrysová světla podle amerických předpisů a nové jsou i barvy v nabídce. O něco nabobtnala výbava, především o multimediální systém iDrive, který v Z4 dosud chyběl.

...nové motory
Kromě zmíněné "M" verze si pod bangleovskými křivkami našly místo i dva nové hořčíkové šestiválce Valvetronic 2.5/3.0 l jejichž 160/195 kW a 250/315 Nm využívají již ostatní bavorské modely. Protože v tiskové zprávě nebylo ani slovo o dalších použitých motorech, prozatím to vypadá, že totální obměny se dočkala i motorová paleta. Dle názoru redakce se po čase vrátí do hry levný dvoulitrový čtyřválec Valvetronic, ovšem možná po posilující kůře. Standardem pro všechny motorizace je nyní šest rychlostních stupňů, k samočinnému Steptronicu je nově k dispozici řazení na volantu. Výsadnímu postavení Coupé odpovídá, že si do svého portfolia půjčil pouze silnější ze dvou řadových šestiválců (3.0si).

Zatím pouze na statickém stojanu se představila evoluční verze hořčíkového zážehového třílitrového šestiválce Valvetronic. První velkou změnou je aplikace přímého vstřikování, vyzkoušená již v šestilitrovém dvanáctiválci 760i/Li. Zcela nová je ale kombinace s přeplňováním; tu sice již používá konkurenční motor TFSI, ovšem v jednodušší podobě.

Dvě paralelně řazená malá nízkotlaká turbodmychadla nemají za úkol ždímat desítky kilowattů navíc, ale co nejdříve zvednout křivku průběhu kroutícího momentu a udržet ji co nejdéle co nejvýše.

Nové materiály odolávají trvale teplotám přes 1000 stupňů Celsia, proto je není nutné jako dříve chladit bohatou směsí a tak poklesne také spotřeba paliva. Zajímavější než výsledný výkon 225 kW je tedy kroutící moment 400 Nm, který je k dispozici v rozmezí 1500 až 5800 otáček a posouvá třílitrový šestiválec na úroveň špičkového čtyřlitrového osmiválce.

BMW Z4 M Roadster

BMW Z4 M Roadster

BMW Z4 M Coupé

BMW Z4 M Coupé

BMW Z4 M Coupé

BMW Z4 M Coupé

BMW Z4 M Coupé

BMW Z4 M Coupé

BMW Z4 M Coupé

BMW Z4 M Coupé

Šéfdesignér BMW Chris Bangle a kupé Z4 M

BMW Z4 M Coupé

Autoři:
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Seat jede dál, přijdou facelifty a větší odlišení od značky Cupra

29. dubna 2024

Evropské automobilky se možná až příliš shlédly ve velkých vozech, na kterých je větší marže, a...

Sdílení aut není jen doménou mladých. Zájem mají i padesátníci

29. dubna 2024

Carsharing je alternativou ke klasickému vlastnictví automobilu, na kterou sází města i...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

AURES Holdings a.s.
PRACOVNÍK PODPORY PRODEJE (A12500)

AURES Holdings a.s.
Olomoucký kraj
nabízený plat: 30 000 - 32 000 Kč

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...