Budoucnost BMW je elektrická. Technikou nabitý kolos odhalili rok předem

  • 157
BMW odhaluje svou elektrickou budoucnost. Hodně odvážně tvarované SUV představuje zcela novou architekturu pro elektromobily a slibuje dojezd až 600 kilometrů. Šéf firmy Oliver Zipse chce, aby elektrovozy tvořily do roku 2025 třetinu prodaných vozů značky, do roku 2030 to má být polovina.

Aktuálně tvoří bateriová auta v Evropě 13 % prodejů BMW a Mini, které mnichovské automobilce také patří. Koncept BMW Vision iNEXT se mění na BMW iX a příští rok ho automobilka začne nabízet. Do oficiálního představení podle prohlášení značky stále zbývá ještě rok a vývoj sériového modelu je v plném proudu.

Prodej odstartuje koncem roku 2021, vyrábět ho budou v německém Dingolfingu. Jde o první model postavený na speciální platformě pro elektromobily. Základem architektury je prostorový rám z hliníku s karbonovými prvky; hliník, ocel, plasty (některé vyztužené uhlíkovými vlákny) použili také na karoserii. Elektromobily však asi nikdy nebudou zrovna lehké, i přes odtučňovací kúru má iX kvůli velkým bateriím uloženým v podlaze ke 2,5 tunám.

Kromě udržování hmotnosti na rozumné úrovni je pro co nejnižší spotřebu a nejdelší dojezd nejefektivnější vyladit aerodynamiku. Proto se iX dostalo s aerodynamickým koeficientem cx na skvělých 0,25, to je na vysoké bachraté SUV s velkou čelní plochou a mohutným čumákem skvělá hodnota. Jen šlechtění aerodynamiky na přídi, zádi, podvozku a obecně nejproblematičtější oblasti kolem rotujících kol přidalo 65 km na dojezdu. Speciální tvarování příplatkových ráfků dalších 15.

Základní ráfky jsou dvacetipalcové, příplatkové mohou být až 22palcové, zadní náprava dostala systém řízení, jemné natáčení kol zlepšuje v zatáčkách stabilitu za vysokých rychlostí a za nízkých agilitu.

Přídi dominují obří ledviny, tradiční prvek vzhledu BMW. Ty už nepropouští chladicí vzduch, ale za plastovými výplněmi ukrývají kamery, radary a senzory.

Rafinovanost přidávají úzká světla, která jsou vždy LEDová, za příplatek budou přední světla dokonce laserová s takzvanou matrix funkcí, díky které je možné jet stále na dálková světla, elektronika vypínáním jednotlivých LED segmentů odcloní ostatní účastníky provozu, aby nedošlo k oslnění.

Elektromobil používá pátou generaci technologie BMW eDrive, kterou tvoří dva elektromotory, výkonová elektronika, nabíjecí technologie a vysokonapěťová baterie. Pohonná jednotka vyvinutá samotnou automobilkou a vyráběná bez použití vzácných kovů generuje maximální výkon více než 370 kW/500 k. To bude stačit k tomu, aby BMW iX zrychlilo z 0 na 100 km/h za méně než 5 sekund, vypočítali konstruktéři.

Kapacita více než 100 kWh by měla vysokonapěťové baterii nejnovější generace dá na jedno nabití dojezd přes 600 kilometrů. Nová technologie nabíjení BMW iX umožňuje rychlonabíjení stejnosměrným proudem až do výkonu 200 kW. Tímto způsobem lze baterii nabít z 10 na 80 procent plné kapacity za méně než 40 minut. K tomu je možné během deseti minut baterii nabít tak, že se dojezd vozu prodlouží o více než 120 kilometrů. Nabití vysokonapěťové baterie z 0 na 100 % výkonem 11 kW nabíjecí stanice trvá méně než jedenáct hodin.

BMW u svého nového elektromobilu klade důraz na automatizované řízení a digitální služby. Uvádí například, že úroveň výpočetního výkonu byla navržena pro zpracování dvacetkrát většího objemu dat než u předchozích modelů: „Ve výsledku lze zpracovat zhruba dvojnásobné množství dat ze senzorů vozidla než dříve.“

„Model iX má větší výpočetní výkon pro zpracování dat a výkonnější technologii senzorů než nejnovější vozidla v naší aktuální modelové nabídce, je kompatibilní s 5G sítí, dostane nové a vylepšené funkce autonomního řízení a parkování a využívá vysokovýkonnou pátou generaci našeho elektrického pohonu,“ vypočítává Frank Weber, člen představenstva BMW odpovědný za vývoj.

Interiér se tedy nese v moderním, minimalistickém duchu. Hranatý volant působí futuristicky, je přes něj lépe vidět na displeje (12,3“ a 14,9“) tvořící přístrojovou desku.

„BMW iX ukazuje, jak můžeme dát novým technologiím velmi moderní a emotivní design. Vůz je technologicky složitý, ale působí velmi jasně a nekomplikovaně,“ říká Adrian van Hooydonk, šéfdesignér mnichovského koncernu.

Velikostí odpovídá iX velkému SUV X5, které je jedním z tradičních pilířů nabídky automobilky. Třímetrovým rozvorem je spíš na dohled dálničnímu tankeru X7. Konkurovat bude Mercedesu EQC, Audi e-tron, Jaguaru i-Pace nebo Tesle X. Kabina je jen pětimístná, o sedm míst prý není takový zájem. Do kufru se vejde asi 650 litrů nákladu.

Oliver Zipse při představení nového elektromobilu sdělil, že zvažuje budoucnost podniku v oblasti mobilních služeb, který jeho firma vytvořila společně s Daimlerem. Mohly by do něj přibrat další partnery, ale alternativou je podle něj i částečný odprodej těchto aktivit. Německý list Manager Magazin minulý měsíc podle agentury Reuters napsal, že poskytovatel alternativní taxislužby Uber za ně nabídl jednu miliardu eur (26,5 miliardy Kč).

Automobilka BMW zvýšila ve třetím čtvrtletí zisk před zdaněním o 9,6 procenta na 2,46 miliardy eur. Pomohlo jí obnovení čínské poptávky po luxusních vozech.