Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Češky oslaví výročí legendy. Na slavný Dakar vyrazí s pestrobarevnou kachnou

„Napadlo mě to tak nějak jako náhodou, je to krásné auto, má letos výročí 75 let od začátku produkce a když jsem dostala možnost vyrazit na Dakar, byla kachna jasná volba. Od začátku navíc jezdím s citroëny, tak musím jet s kachnou,“ popisuje vznik toho bláznivého nápadu Barbora Holická. Rallyová závodnice tedy začala se sháněním kachny. Nejprve s ní pár týdnů jezdila, aby se skamarádily; a pak hurá na dílnu.

S dvorním mechanikem a dobrou duší českých citroënářů Tomášem Nerudou se rozhodli auto ponechat co nejpůvodnější. „Nechceme z toho dělat nějakou bestii, chceme oslavit výročí kachny tím, že to auto, jaké je, Dakar zvládne,“ vysvětluje Holická. „Ale samozřejmě jsme ho trošku museli vylepšit a vyztužit. Vylepšili jsme motor, trochu jsme zvětšili objem na 650 kubíků, samozřejmě jsme ho zrenovovali. Máme zdvojené tlumiče, vyztuženou kabinu a šasi, máme takové vychytávky na pružinách, aby nám nepraskaly…“

Holická se svou závodní kachnou samozřejmě jezdí trénovat a testovat do terénu. „Je to super, strašně nás to baví, takže se na Dakar těšíme,“ říká. Při testování se ukázalo, že je třeba ještě přidat výztuhy, takže z naší původně domluvené projížďky sešlo. Když jsme se sešli, bylo auto právě rozebrané na dílně. Pravda, rozborka kachny není velká věda – třeba blatníky drží snad na třech šroubech.

Barbora Holická se svoji navigátorkou Lucií Engovou (sestrou slavného českého závodníka) a Tomášem Nerudou si nechávají radit matadory Dakaru, Jiřím Moskalem a Jaroslavem Joklíkem, československými pionýry na slavné rally, kteří na ni vyrazili v roce 1985 s bílou Liazkou. „Současně jsem ještě v kontaktu se zahraničními majiteli kachen, kteří jezdí dálkové rally v pouštích a v dunách. S nimi konzultujeme všechny úpravy, vychytávky co mít, nemít a na co se připravit,“ popisuje Holická. Nizozemští kachnaři jí radili třeba s výběrem pneumatik. Českou posádku ovšem sleduje vlastně celosvětová komunita kachnařů.

Ještě připomíná speciální zbarvení svého rallyového speciálu. Je dílem malíře a pop-artového designéra Josefa Rataje. „Takže vezeme s sebou i umělecké dílo,“ upozorňuje. Karoserie je pokryta folií, ovšem víko kufru je stříkané přímo.

Dakar Classic 2024

Na čtvrtý ročník doprovodné kategorie Dakaru pro historické vozy se jede stejně jako klasická dakarská rally v Saúdské Arábii. Na start se 5. ledna 2024 postaví čtyři české posádky, kromě kachny Barbory Holické a Lucie Engové také vůbec první český účastník Dakaru Classic Ondrej Klymčiw se svou Škodou 130 LR.

Třetími Čechy na startu veteránského závodu, který není klasickou rally, v níž vítězí nejrychlejší, ale jízdou pravidelnosti, budou Ondřej Martinec s Olgou Roučkovou v Toyotě Land Cruiser 90.

Nováčky pak jsou Jan Vinš a Tomáš Hovorka s Mitsubishi Pajero 3.0 V6.

Do cíle pětitisícikilometrového závodu mají posádky dorazit 19. ledna. Účastnit se mohou modely, které závodily na maratonských rallye před rokem 2000, organizátoři stanovili seznam aut, která na start pustí.

Holická závodí v českém rallyovém mistráku se speciálem odvozeným z modelu DS3, ovšem Citroën 2CV řídila poprvé letos v únoru, kdy 44letou kachnu kupovala od pražského majitele. „Nikdy jsem v kachně neseděla, nikdy jsem s ní nejela, jenom jsem ji vždycky viděla a znala z četníků, kde v nich jezdily jeptišky,“ připomíná slavné francouzské komedie s Louisem de Funèsem. „Když si vzpomenu, že jsme ji v únoru nemohli na tom Pankráci nastartovat a roztlačovali jsme ji, aby vůbec chytla a dneska vlastně už je takhle připravená, tak myslím, že jsme udělali kus práce,“ směje se. A dopočítává, že auto na dílně stojí s testovacími vyjížďkami od června.

Přiznává, že i když všechny náklady osekala na minimum, vyjde ji dakarské dobrodružství na dva miliony, které si musela půjčit. Půlka padne na „povinné věci“ startovné a související poplatky. Auto v minimalistické variantě ji přijde na půlmilion, z toho samotná kachna (funkční, původní, ale prorezlá) byla za 170 tisíc. A tisíce lítají: držák na speciální navigaci za pět set liber plus clo. „Deset tisíc sem, deset tam,“ říká s nadhledem Holická. Třeba náhradní díly, které ji Tomáš Neruda veze s sebou, má „půjčené“, zaplatí ty, které se případně použijí. „Servisman Tomáš tomu věnuje všechen svůj volný čas a celý projekt bere přirozeně za svůj,“ dodává. A kupříkladu větší nádrž (původní je pětadvacetilitrová), má Holická půjčenou.

„Je super vidět a cítit podporu všech nadšenců a kachnařů okolo, kteří nám nabídli nezištnou pomoc a nic za to nečekají,“ dodává.

Houpavá kachna

„Je to úplně něco jiného než v klasických autech. Má úplně jiný rejd, nemá samozřejmě posilovač, takže všechno to taháme rukama a to bude asi největší fuška na Dakaru. Takže posilujeme ruce,“ popisuje závodnice s úsměvem pilotování toho vtipného stroje.

„Poprvé to byla legrace, řízla jsem zatáčku jako bych jela normálním autem, ale ono nejelo tam, kam jsem chtěla. A ještě se brutálně naklánělo. Když jsme ho vyztužili a udělali úpravy, tak se i přestalo tolik naklánět. Nicméně se naklání pořád,“ popisuje. „Když večer testujeme, tak mi kluci říkají, že když mezi normálními auty najednou vidí světla, které jsou v úhlu 45 stupňů, přesně vědí, že jede Bára.“

Až na konci listopadu Holická odveze auto na loď do Barcelony, bude posádka prosinec věnovat trénování servisování. „Tady na dvoře je spousta dalších kachen, ty budeme rozebírat a skládat, abychom viděly, co a jak udělat, když nám něco upadne. Jak si pomoct, jak to vyměnit, jak to nahradit, jak to vymyslet, abychom dojely třeba do servisu nebo do bivaku,“ ukazuje Holická na Nerudovo království starých citroënů v Jesenici u Prahy.

„Náš cíl je dojet, užít si to a reprezentovat, neudělat ostudu,“ popisuje cíle na veteránskou dálkovou rally, kde nejde o rychlost, ale o pravidelnost a přesnost. „Samozřejmě máme doma připravené kostýmy jeptišek, ale zatím je ještě nemáme došité,“ usmívá se šestatřicetiletá závodnice, která má za sebou 46 startů v Mistrovství ČR v rallye a je držitelkou prestižní Ceny Elišky Junkové.

Vyrazili byste jednoduchou prastarou kachnou (Citroënem 2CV) do pouště a dun jako české závodnice?

Hlasování skončiloČtenáři hlasovali do 0:00 středa 22. listopadu 2023. Anketa je uzavřena.
  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...