Autosalon Ženeva 2019

Autosalon Ženeva 2019 | foto: František Dvořák, iDNES.cz

Autosalon v Ženevě nebude, nejsou čipy, je covid. Měla tam namířeno i Škoda

  • 5
Ještě začátkem tohoto týdne si ženevští utahovali ze zářijového salonu mobility v Mnichově: žádné bicykly. „Městská mobilita v našem případě stále znamená auta,“ shrnul Sandro Mesquita, šéf autosalonu v narážce na to, že německý autosalon spíš připomínal cyklovýstavu. Za pár dní se ovšem karta obrátila. Organizátoři Ženevu 2022 zrušili.

Tradiční mezinárodní autosalon v Ženevě se v příštím roce opět neuskuteční, už po třetí ho organizátoři odvolali kvůli  Důvodem jsou přetrvávající koronavirové restrikce a problémy v automobilovém průmyslu, například globální nedostatek čipů.  Autosalon se v důsledku pandemie covidu-19 nekonal ani v letošním a loňském roce. V příštím roce se měl uskutečnit ve druhé polovině února, o dva týdny dříve, než je obvyklé.

„Dělali jsme maximum pro reaktivaci mezinárodního ženevského autosalonu v roce 2022,“ uvedl prezident stálého výboru autosalonu Maurice Turrettini. „Navzdory veškerému úsilí musíme čelit faktům a realitě. Pandemická situace není pod kontrolou a představuje značnou hrozbu pro velké vnitřní akce. Své rozhodnutí však vnímáme spíše jako odklad než jako zrušení. Věříme, že v roce 2023 se mezinárodní ženevský autosalon vrátí silnější než kdy dříve,“ dodal.

Podle výkonného ředitele autosalonu Sandra Mesquity řada vystavovatelů signalizovala, že nejistoty spojené s pandemií jim znemožňují závazně přislíbit účast v příštím roce. Mesquito rovněž poukázal na negativní dopady globálního nedostatku čipů na automobilový průmysl. „Čipová krize bude pravděpodobně pokračovat i po značnou část příštího roku,“ předpověděl. „V této nejisté době tak řada značek není schopna přislíbit účast na veletrhu, který by se měl konat již za několik měsíců,“ dodal.

Mesquita začátkem října pro Automotive News Europe uvedl: „Máme dobrý mix velkých automobilek a tvůrců super- a hypersportů, a také několik nových značek z elektromobiloního světa, které hledají nová řešení pro městskou mobilitu. Celkem máme 60 vystavovatelů.“ Stojí ovšem za připomenutí, že v roce 2019 bylo na výstavišti Palexpo na 160.

Šéf autosalonu také dodal, že kvůli aktuální ekonomické situaci potvrdilo účast na autosalonu méně vystavovatelů. Potvrzena byla účast Renaultu, Kie i prestižních značek jako Bugatti, Rimac či Koenigsegg. Ze stavitelů elektrických aut pak švýcarský Softcar, německé E.go nebo francouzské Hopium.

Z koncernu Volkswagen měly dorazit značky Audi, Porsche, Seat a Škoda, naopak vynechat výstavu plánoval Bentley a Lamborghini. Mercedes nebyl rozhodnutý, BMW, GM, Ford a koncern Stellantis odřekly.

„Neorganizovat show potřetí za sebou by bylo smrtelné,“ prohlásil Mesquita pro švýcarský ekonomický list Agefi. „Je velké riziko ztráty naší proslulosti a ohrožení naší budoucnosti pro další roky.“ Loni na podzim odvracela pořádající organizace ženevského autosalonu hrozbu bankrotu (čtěte zde).

Letos v srpnu pořadatelé slavné švýcarské autopřehlídky oznámili partnerství s organizátory autosalonu v Kataru. Na podzim 2022 se tak má konat v Dauhá „Qatar Geneva International Motor Show“.