(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Dodge

Klasická auta se kvůli autonomním vozům stanou v USA ohroženým druhem

  • 84
Studie analytické společnosti KPMG ukazuje, kam se v USA posune trh s osobními auty po spuštění služeb nabízejících robotické taxíky. Slibuje je Waymo patřící Googlu a General Motors.

Trh s klasickými sedany by v USA v roce 2030 mohl klesnout na polovinu. Studie KPMG vychází z mapy, která pomocí dat získaných z mobilních telefonů sledovala dojíždění za prací ve třech velkých amerických městech.

Analytici pak data srovnali s provozními náklady různých typů osobních aut: klasického vlastněného jedním majitelem, autonomního vlastněného jedním majitelem, klasického sdíleného více majiteli a sdíleného autonomního.

Vycházeli také z nové skutečnosti: představitelé Waymo (dceřiná firma společnosti Aplhabet, pod níž dnes patří Google) a General Motors oznámili, že spustí své pilotní projekty robotických taxíků, které jsou jakýmsi vrcholem trendu sdílení aut. Tyto první vlaštovky nového systému osobní dopravy se nejprve rozběhnou v hustě osídlených velkých městech a jejich okolí. KPMG jim říká „ostrovní trhy“.

Waymo zahájí pilot „již brzy“ ve Phoenixu. Auto si přivoláte pomocí aplikace, firma tak chce konkurovat především společnostem Uber nebo Lyft. Pasažéři budou dobrovolníci, v autě nebude ani záložní živoucí řidič z masa a kostí. 

General Motors chce podobnou službu nabídnout v několika v městech v roce 2019. Podle všeho bude první automobilkou, která se do tohoto businessu zapojí na vlastní pěst. Cena by se zatím měla pohybovat okolo jednoho dolaru na míli.

Postupné rozšiřování však povede ke zlevňování a mnoho amerických rodin robotickými taxíky postupně nahradí své menší sedany, které dnes používají na cestu do práce a dalších běžné cestování. Pro srovnání: KPMG předpokládá, že zatímco jedna míle v neautonomním autě, které sami vlastníte, bude stát 0,97 dolaru, robotaxi vyjde na třetinu této částky (0,31 dolarů na míli).

Americké domácnosti se kvůli tomu aut v osobním vlastnictví nevzdají. Ponechají si ale větší vozy, které budou používat k víkendovým cestám za přáteli a na podobné příležitosti. Menší sedany, které v USA plní roli druhého auta do rodiny, proto dostanou další ránu - poté, co jim v předchozí dekádě zasadila úder SUV všech velikostí.

Podle předpovědí KPMG prodeje kompaktnějších vozů klesnou ze současných 5,4 milionu kusů ročně na 2,1 milionu v roce 2030. Ještě více vzroste podíl SUV a pick-upů. Odklon výrobců od tohoto typu aut je ostatně za velkou louží patrný již dnes. Koncern Fiat-Chrysler (FCA) v této kategorii nenabízí nic (produkce pohledného Dodge Dart z titulní fotky skončila v roce 2016) a další ho budou následovat. Zatímco dnes si taková auta můžete koupit u deseti automobilek, v budoucnu zbudou tři až čtyři.