Automobilky začínají myslet i na chodce

  14:52aktualizováno  14:52
Nejen bezpečností posádky uvnitř automobilu, ale ve stále větší míře i bezpečností chodců se začínají zabývat stratézi největších světových automobilek. Jde jistě o velmi chválihodný záměr, který může ušetřit v celosvětovém měřítku tisíce životů ročně. Navíc vývojové práce na nových bezpečnostních standardech výrazně vylepšují výrobcům reputaci. Jednou z automobilek, jež nezapomíná na bezpečnost chodců, je Ford.

Jeho inženýři se totiž snaží upravit příď svých modelů tak, aby se riziko zranění či dokonce smrti při střetu chodce s vozem snížilo na minimum. K tomuto by měl dopomoci například modifikovaný nárazník či světlomety, které jsou vyrobeny z umělých hmot absorbujících více nárazové energie než u současně vyráběných dílů.

Hlavní novinkou je však speciální kapota motorového prostoru. V ní jsou integrovány senzory zajišťující posunutí kapoty v případě nárazu. Ta se pomocí plynového mechanismu posune vzad a zároveň se její zadní část přizvedne, čímž se částečně vyrovná ostrá hrana přídě. Právě ostré zlomy čelní partie možnost chodce kontrolovat náraz při nižších rychlostech snižují. Tělo pak obrovskou energií naráží na téměř vodorovnou kapotu, což způsobuje především těžká zranění hlavy. Včasné přizvednutí kapoty energií z plynového zásobníku střet částečně ztlumí.

Popsané řešení ochrany chodce je však jen jedno z možných. Světoví výrobci také usilovně pracují na vývoji airbagů pro chodce. Právě Ford předpokládá, že do čtyř či pěti let by se soustava vzduchových vaků integrovaná v kapotě vozu mohla dostat do sériové výroby. Před časem již Ford představil systém zahrnující jeden airbag v čelní partii vozu a dva další na přechodu kapoty a okna, kde bývá náraz chodce zpravidla nejtěžší.

Všechny tyto zařízení zohledňující bezpečnost chodce jsou však zatím dobrovolné. Automobilky nejsou zatím nuceny žádným předpisem, aby systémy buď vyvíjely či přímo do vozů montovaly. Dle bezpečnostních expertů však můžeme jakousi právní úpravu v příštích letech očekávat.

V současnosti probíhají v Evropském parlamentu jednání o možném zpřísnění legislativy v danné oblasti, za které lobuje především Evropské sdružení pro dopravní bezpečnost. Výrobci se však zákonnému nařízení brání. "Automobily přizpůsobíme bezpečnosti chodců, jak rychle to bude možné. Vylepšení dosáhneme rychleji, než pokud nám něco bude nařizovat těžkopádná legislativa," ozývá se z managementů největších automobilek.

Kapota Focusu se při střetu s chodcem posune dozadu a zvedne, což má významně snížit následky nárazu.

Autor:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

Škoda po sto letech míří do jedné stopy. Projeli jsme elektromoped Klement

Otestovali jsme Klementa – koncept městské mobility od Škoda Auto

Klement klame tělem. Zpovzdálí se tváří jako hodně drahé a extravagantní kolo. Ale Klement bicykl není, jeho pedály...

Další z rubriky

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

VW v Bratislavě propouští, je to varování pro slovenský autoland

Výroba Volkswagenu Touareg v bratislavské továrně koncernu VW

Slovenská ekonomika je plně závislá na autoprůmyslu. Téměř polovinu průmyslové produkce země tvoří výroba aut. Jejich...

Autofotka týdne: Ve znacích bude ordnung, nové krytky je směřují správně

Speciální krytky nábojů kol, které udržují logo stále svisle, má nově...

Je to drobnost, které si normální uživatel auta nevšimne. Anebo si jí všimne, a bude chvilku pátrat, co ho vlastně...

Najdete na iDNES.cz