Jízda po flámu: jistotu nezaručí ani drahé alkoholtestery

aktualizováno 
Otázka, kdy si po panáku nebo pivu můžete sednout za volant, je aktuální snad stále. Švýcarský autoklub TCS proto vyzkoušel 10 alkoholtesterů. Od jednorázových trubiček až po drahé elektronické přístroje za více než 10 tisíc korun.
I dražší alkoholtestery mohou zradit, ukázal test. Ilustrační foto

I dražší alkoholtestery mohou zradit, ukázal test. Ilustrační foto | foto: Policie ČR

Testu se kromě deseti alkoholtesterů zúčastnilo také devět lidí: čtyři ženy a pět mužů. U každého z nich bylo podle pohlaví a váhy určeno množství alkoholu, které musí vypít pro to, aby měli v krvi přibližně 0,25 mg etanolu na litr, což odpovídá 0,5 promile - tedy zákonem stanovenému limitu ve Švýcarsku.

U všech byla poté provedena dechová zkouška za pomocí testovaných přístrojů a následně ještě odběr krve pro stanovení skutečného množství alkoholu v krvi. Test byl následně ještě zopakován tak, aby měli testující více než půl promile.

Test elektronických alkoholtesterů

Test elektronických alkoholtesterů

Výsledky nejsou zrovna potěšující. Z deseti přístrojů dokázaly jen čtyři měřit množství alkoholi v krvi s takovou přesností, aby si vysloužily „uspokojivé“ hodnocení, dva byly „dostatečné“ a čtyři „nedostatečné“.

Trubičky českým řidičům postačí

V případě jednorázových trubiček a jim podobných testerů, které pracují na čistě chemickém principu, se nikdy nedočkáte přesné hodnoty. Podle zabarvení krystalů ale snadno poznáte, jestli v sobě alkohol máte, nebo ne. V Česku, kde je zákonem dovoleno rovných nula promile, to samozřejmě nepředstavuje žádný problém. Jednorázové trubičky proto plně vyhoví.

Vzhledem k možnosti opakovaného použití však většina zákazníků i u nás uvažuje spíše o elektronickém měřidle. Některá z nich už dnes spoléhají na spolupráci s mobilním telefonem a nemají ani displej. Výsledek uvidíte ve speciální aplikaci na obrazovce smartphonu.

Test chemických alkoholtesterů

Test chemických alkoholtesterů

Pokud uvažujete o elektronickém „měřáku“, vyplatí se pořádně vybírat. Hodnoty naměřené přístroji v testu a následně zjištěné při odběru krve totiž byly často velice odlišné a správné výsledky negarantuje ani cena. Což se dá snadno ukázat na jen „dostatečném“ přístroji Dräger 3000 za 10 659 korun, který byl v testu nejdražší. S ohledem na poměr ceny a přesnosti vychází z testu nejlépe přístroj ACE AFM-5 za 3090 korun.

I v případě těch nejpřesnějších elektronických testerů by ale mělo platit, že za volant smíte usednout jen tehdy, když se na displeji ukáže 0,00 promile.

Autoři:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

VW v Bratislavě propouští, je to varování pro slovenský autoland

Výroba Volkswagenu Touareg v bratislavské továrně koncernu VW

Slovenská ekonomika je plně závislá na autoprůmyslu. Téměř polovinu průmyslové produkce země tvoří výroba aut. Jejich...

Další z rubriky

VW v Bratislavě propouští, je to varování pro slovenský autoland

Výroba Volkswagenu Touareg v bratislavské továrně koncernu VW

Slovenská ekonomika je plně závislá na autoprůmyslu. Téměř polovinu průmyslové produkce země tvoří výroba aut. Jejich...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Autofotka týdne: Ve znacích bude ordnung, nové krytky je směřují správně

Speciální krytky nábojů kol, které udržují logo stále svisle, má nově...

Je to drobnost, které si normální uživatel auta nevšimne. Anebo si jí všimne, a bude chvilku pátrat, co ho vlastně...

Najdete na iDNES.cz