boční externí airbagy

boční externí airbagy | foto: SWNS, SME.sk

Auta budou mít airbagy i zvenku na dveřích

  • 53
Airbagy na vnější straně dveří by se měly objevit do konce tohoto desetiletí. Slibuje to významný dodavatel komponent a systémů pro autoprůmysl, společnost TRW. Zatím ovšem zbývá dořešit ještě dost věcí.

Venkovní airbag už je realitou, dostává ho Volvo V40. Vak se nafoukne podél spodní hrany čelního okna, a ochrání tak chodce, kterého auto srazilo. Airbag zmírní následky pádu a utlumí kontakt hlavy s nejtvrdší místem celé karoserie vozu.

Airbagy, které dostane do konce desetiletí jako první nejmenovaná německá limuzína, se však budou nafukovat na bocích a zakryjí dveře.

Boční střety tvoří 37 - 40 procent nehod, cituje britský Auto Express viceprezidenta TRW Norberta Kagerera. Proto se někteří výrobci pídí po řešení, které by karoserii ochránilo zvenčí. Mezi prvními byl třeba španělský Seat, který už před třemi lety rozjel s pomocí evropských dotací výzkum. Nakonec však podle zjištění Auto Expressu přijde s venkovními airbagy jako první jedna z německých značek.

TRW už má prototypy. Jejich boční vnější airbagy mají 200 litrů, nafouknou se s pomocí dvou vyvíječů plynu za 20 až 30 milisekund a měří 200 × 70 × 15-20 cm (délka × výška × šířka), takže kryjí celý bok auta. Prototyp byl u pokusného Seatu Leon schovaný v prahu pode dveřmi.

Podle Kagerera zatím experimentují s více variantami: můžete mít polštář, který je tlustší, ale nafouknutý nižším tlakem, nebo tenčí a tvrdší. Vnitřní konstrukci polštáře airbagu, která zajišťuje jeho pevnost, má TRW patentovanou. Vývojáři americké firmy se teď zabývají hlavně sladění s čidly, aby se vzduchové polštáře nafoukly jen ve vhodný okamžik.

To je nejtvrdší oříšek k rozlousknutí. Dnešní čidla airbagů reagují na náraz, ale ta pro venkovní vaky budou muset reagovat ještě dříve. TRW sází na spolupráci radaru a kamery.